15.6 C
Bucureศ™ti
duminicฤƒ, 6 octombrie 2024
AcasฤƒInvestigaศ›ii Romรขnia LiberฤƒStatul nu va putea gestiona situaศ›ia la Mangalia

Statul nu va putea gestiona situaศ›ia la Mangalia

Soarta ศ™antierului naval din Mangalia, cel mai important obiec­tiv economic din sudul judeศ›ului Constanศ›a, urmeazฤƒ sฤƒ fie decisฤƒ în viitorul apropiat.

Potrivit surselor RL, la începutul lunii martie se va lua o decizie în ceea ce priveศ™te Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), unde acศ›ionar majoritar este o companie din Coreea, care vrea sฤƒ-ศ™i vândฤƒ participaศ›ia. „România liberฤƒ” a intrat în posesia unui studiu realizat de experศ›i ai Asociaลฃiei Constructorilor de Nave din România (ANCONAV) în care este realizatฤƒ o radiografie realฤƒ a situaศ›iei economice a DMHI ศ™i în care sunt analizate consecinศ›ele vânzฤƒrii cฤƒtre firma olandezฤƒ Damen, cât ศ™i cele ale rฤƒscumpฤƒrฤƒrii acศ›iunilor de cฤƒtre statul român. Studiul prezintฤƒ situaศ›ia la finele lunii ianuarie 2018.

DMHI are aproximativ 2.000 de angajaศ›i, mai puศ›in cu 335 faศ›ฤƒ de 1 septembrie 2017. ศ˜antierul are contracte „nesistematice”, spun experศ›ii care au realizat studiul. Este vorba în special de fabricarea de secศ›iuni de nave pentru ศ™antierele din România ศ™i de contracte sporadice de reparaศ›ii nave, volumul încasฤƒrilor fiind modest.

De exemplu, existฤƒ un contract ferm, prin care DMHI trebuie sฤƒ construiascฤƒ piese de 6.700 de tone pentru ศ™antierele din Tulcea, Brฤƒila ศ™i Galaศ›i, care este derulat în perioada februarie-iulie 2018. Din lipsa comenzilor, se cautฤƒ soluศ›ii de reconversie profesionalฤƒ pentru polizatori-lฤƒcฤƒtuศ™i ศ™i pentru tubulatori. 80 dintre ei ar putea ajunge la ศ™antierele Vard Tulcea ศ™i Vard Brฤƒila. În total, sunt probleme în a asigura locurile de muncฤƒ pentru 300 de muncitori ศ™i 50 de angajaศ›i TESA. „Pentru ei nu sunt soluศ›ii alternative în acest moment”, se aratฤƒ în studiu.

Întârzierea, cel mai mare pericol

„Ipoteza întârzierii în stabilirea structurii acศ›ionariatului este de departe cea mai dezavantajoasฤƒ pentru ศ™antier. Negocierile dintre Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd. Korea (DSME) ศ™i Damen Shipyards Group Olanda (DSG) au durat mai bine de un an ศ™i jumฤƒtate, din februarie/martie 2016 pânฤƒ la sfârศ™itul anului 2017. Ele s-au suprapus pe o perioadฤƒ în care la DMHI încฤƒ existau, mai ales la începutul intervalului de negocieri, comenzi în derulare, o activitate de construcศ›ii noi susศ›inutฤƒ ศ™i un flux de capitaluri care permiteau societฤƒศ›ii sฤƒ supravieศ›uiascฤƒ, dar toate acestea erau în evidentฤƒ descreศ™tere pe mฤƒsurฤƒ ce tratativele dintre DSME ศ™i DSG se îndreptau spre o soluศ›ionare pozitivฤƒ. DMHI semnase ultimele contracte de anvergurฤƒ pentru construcศ›ii nave în decembrie 2014, iar ultima navฤƒ contractatฤƒ era preconizatฤƒ a se livra la începutul lunii februarie 2017, timp în care nu s-a mai contractat nimic, deci practic DSME nu mai era demult interesat de ศ™antierul din Mangalia”, se aratฤƒ în studiu.

În aceste condiศ›ii, conducerea DMHI a depus eforturi pentru menศ›inerea forศ›ei de muncฤƒ proprii, adicฤƒ circa de 2.000 de angajaศ›i. Din pฤƒcate, nu s-au putut salva ศ™i  locurile de muncฤƒ ale subcontractorilor care lucrau pentru ศ™antiere, aproximativ 4.000 de oameni.

„În prezent, societatea mai trฤƒieศ™te pe seama ultimei nave în lucru, a unui volum modest de lucrฤƒri de reparaศ›ii nave ศ™i a unor contracte nesistematice de fabricare secศ›ii/bloc secศ›ii pentru alte ศ™antiere din România, dar, din pฤƒcate, zilele acestui ศ™antier emblematic pentru România sunt numฤƒrate”, se aratฤƒ în studiu.

Ce se întâmplฤƒ dacฤƒ preia statul român

Experศ›ii ANCONAV spun cฤƒ, dacฤƒ ar fi preluat de un acศ›ionar cu alt obiect de activitate sau de naturฤƒ guvernamentalฤƒ (cum a propus fostul prim-ministru Mihai Tudose), existฤƒ riscul ca repornirea operฤƒrii ศ™i funcศ›ionฤƒrii ศ™antierului pe piaศ›a de construcศ›ii noi ศ™i reparaศ›ii sฤƒ fie întârziatฤƒ ศ™i îngreunatฤƒ. Motivul: o entitate venind din afara dome­niului de activitate nu poate gฤƒsi proiecte de contracte noi într-un orizont de timp rezonabil. Ei spun cฤƒ ศ™antierul are nevoie de proiecte eligibile, cu clienศ›i fermi în spate ศ™i care sฤƒ beneficieze de proiecte conceptuale ศ™i de execuศ›ie gata elaborate ศ™i pre-finanศ›area construcศ›iei asiguratฤƒ, mai ales pentru cฤƒ DMHI nu mai are capacitate de proiectare conceptualฤƒ proprie.

Soluศ›ia ar fi contractarea sau asocierea cu firme de proiectare sau case de comerศ› pentru achiziศ›ionarea urgentฤƒ a unor proiecte veritabile, de naturฤƒ sฤƒ confere garanศ›ii armatorilor (aศ™a-numitul „proven design”). Mai mult, ar fi ศ™i probleme de finanศ›are. Pânฤƒ acum, DMSE a apelat la bฤƒnci coreene, dar în situaศ›ia de faศ›ฤƒ nicio bancฤƒ nu va aloca credite DMHI, din motive de risc major, spun specialiศ™tii. Pentru a susศ›ine numฤƒrul de personal actual, planul minimal de afaceri ar trebui sฤƒ fie de 300 de milioane de dolari, ceea ce înseam­nฤƒ un împrumut de 240 sau 270 milioane de euro.

Dacฤƒ statul vrea sฤƒ preia ศ™antierul, trebuie sฤƒ ศ›inฤƒ cont cฤƒ România este membru cu drepturi depline la OECD în grupul de lucru WP6 destinat construcศ›iilor navale, calitate în care ศ™i-a asumat mai multe obligaศ›ii, printre care eliminarea subvenศ›iilor directe pentru industria construcศ›iilor navale ศ™i pentru restructurarea acestei industrii. „Statul român nu poate susศ›ine acest proiect”, este concluzia experศ›ilor.

Studiul aratฤƒ cฤƒ grupul olandez Damen Shipyards Group a fost de la început principala entitate care a întreprins acศ›iuni concrete oficiale de cumpฤƒrare a celor 51% acศ›iuni deศ›inute de DSME.

Acesta deศ›ine ศ™i ศ™antierul Damen din Galaศ›i, cu un procent de 99,6%. „Este de departe soluศ›ia salvatoare pentru DMHI, deoarece a probat experienศ›a în domeniu, a efectuat investiศ›ii de peste 85 milioane de euro ศ™i a fost un bun contributor la plata taxelor ศ™i impozitelor cฤƒtre bugetul de stat. Este adevฤƒrat cฤƒ au mai existat intenศ›ii neoficializate de cumpฤƒrare ศ™i din partea unor ศ™antiere din Germania ศ™i Italia, dar ele nu s-au materializat nici mฤƒcar la nivel de scrisoare de intenศ›ie”, se aratฤƒ în raport. Aceศ™tia spun cฤƒ, în paralel cu negocierile cu DSME, DSG a iniศ›iat un ambiศ›ios program de comenzi pentru ศ™antier, orientat cu precฤƒdere pe construcศ›ia de nave mari cu valoare adฤƒugatฤƒ mare, cum ar fi nave de pasageri trans­atlantice. 

Cele mai citite

Amenzile pentru lipsa rovinietei nu vor mai fi aplicate imediat

ศ˜oferii vor avea la dispoziศ›ie 24 de ore pentru a achita taxa, fฤƒrฤƒ a mai fi penalizaศ›i automat Sistemul va fi similar cu cel care...

Amenzile pentru lipsa rovinietei nu vor mai fi aplicate imediat

ศ˜oferii vor avea la dispoziศ›ie 24 de ore pentru a achita taxa, fฤƒrฤƒ a mai fi penalizaศ›i automat Sistemul va fi similar cu cel care...

Maศ™inฤƒ lovitฤƒ de tren รฎn Argeศ™. ศ˜oferul a scฤƒpat cu viaศ›ฤƒ

Un bฤƒrbat de 51 de ani a fost implicat รฎntr-un accident grav รฎntr-o comunฤƒ din judeศ›ul Argeศ™, dupฤƒ ce maศ™ina sa a fost lovitฤƒ...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ