12.4 C
București
duminică, 5 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăRomania risca sa devina o piata de desfacere pentru vinurile din import

Romania risca sa devina o piata de desfacere pentru vinurile din import

Romania este o tara viticola ce ocupa locul 5 in Europa in ceea ce priveste suprafetele cultivate cu vita de vie. Vinul a fost, chiar si in perioada de tranzitie de la economia de comanda la o economie de piata, unul dintre foarte putinele produse romanesti care au inregistrat o balanta comerciala excedentara, importurile reprezentand mai putin de 15% din valoarea exportului.

Valoarea importurilor s-a dublat

Aceasta situatie risca insa sa se schimbe daca nu se intervine cu determinare pentru sprijinirea exportatorilor, sustine Patronatul Viei si Vinului. Cele mai recente date puse la dispozitie de Ministerul Agriculturii indica faptul ca, in primele 9 luni ale anului 2005, Romania a exportat cu 55 mii hl mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut (exportul a scazut de la 264.863 hl la 209.399 hl, ceea ce inseamna o reducere cu 21%), incasand 13,56 milioane euro (cu 10,5% mai putin decat in anul precedent). In plus, in aceeasi perioada, importurile de vinuri au crescut cu peste 122% cantitativ, iar valoarea acestora s-a dublat. Daca in primele trei trimestre ale anului 2004 Romania importa 6.633 hl de vin, in perioada ianuarie-septembrie 2005 cantitatea importata a crescut la 14.738 hl, aceasta crestere datorandu-se, in special, importurilor din Republica Moldova, dar si celor din Franta, Italia si Ungaria.

Caderea exportului se accentueaza

Daca ritmurile de evolutie ale importului si exportului se mentin, in prima jumatate a anului 2008 Romania se va transforma, dintr-o tara net exportatoare de vin, intr-o piata de desfacere nu numai pentru vinurile din Europa, ci si pentru cele din Republica Moldova. Pentru a preintampina o astfel de situatie, sectorul vitivinicol romanesc trebuie sustinut mult mai puternic.
In urma finalizarii strategiei de export a Romaniei, sectorul vin si produse derivate din vin a fost numit ca sector strategic. Unul dintre efectele imediate il constituie initiativa Departamentului de Comert Exterior, care a propus in cadrul Consiliului pe Produs de la inceputul acestei luni initierea unui program complex de branding de ramura care isi propune pozitionarea corecta a vinului romanesc pe pietele externe, in special in Federatia Rusa, Marea Britanie, SUA, Germania, Japonia, China.

Cele mai citite

Premieră la Londra: Sadiq Khan a fost reales primar al Londrei pentru a treia oară

Primarul laburist al Londrei, Sadiq Khan, a fost reales la alegerile locale care au avut loc joi în Anglia, devenind astfel primul edil al...

Spania, ţara din UE cu cea mai mare speranţă de viaţă. Ce loc ocupă România

Datele furnizate de Eurostat, agenția comunitară de statistică, arată că Spania se situează în fruntea Uniunii Europene în ceea ce privește speranța de viață,...

Povestea șeicilor liberali veniți să se scalde în manelele din Dâmbovița

Ilustrație: Marian Avramescu Pentru ca oamenii de rând să nu poată fi invidioși pe călătoriile președintelui Klaus Iohannis și pe cele ale președdintelui Partidului...
Ultima oră
Pe aceeași temă