11.1 C
București
duminică, 5 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăPodul Prieteniei II întârzie de frica hoţilor: "Cablurile sunt în siguranţă doar...

Podul Prieteniei II întârzie de frica hoţilor: “Cablurile sunt în siguranţă doar sub tensiune”

Românii vor să monteze linia de alimentare cu energie electrică a căii ferate de peste podul Calafat-Vidin abia o dată cu furnizarea energiei de către bulgari, căci altfel cablurile riscă să fie furate. Lucrările la podul peste Dunăre Calafat-Vidin, proiect comun al României şi Bulgariei, sunt în grafic pe malul românesc şi au o întârziere considerabilă pe malul bulgăresc, au spus ieri miniştrii român şi bulgar ai Transporturilor din cele două ţări, Anca Boagiu şi Alexandr Ţvetkov, după o întâlnire de lucru în oraşul Vidin. Bulgarii care realizează cea mai mare parte proiectului, anume construirea propriu-zisă a podului întâmpină probleme cu constructorul spaniol FCC.

În grafic, pe malul românesc

Partea română trebuie doar să se conecteze rutier şi feroviar la pod. Deşi în urmă cu trei luni, când premierii român şi bulgar au vizitat proiectul, constructorul a spus că podul va fi terminat anul viitor, acum spaniolii cer o prelungire a contractului cu o perioadă cuprinsă între şase luni şi un an, invocând dificultăţi cauzate de vremea neprielnică şi de modificarea unor soluţii tehnice. FCC a reuşit până la acest moment realizarea unei ponderi de 50% din lucrări, printre care şi montarea pilonilor podului în mijlocul Dunării. Pe malul românesc lucrările sunt în grafic, au convenit miniştrii.Decalajele cauzează  pierderi financiare părţii române. Potrivit declaraţiilor făcute de oficiali, dacă linia de alimentare cu energie electrică a căii ferate de pe malul românesc va fi montată, dar nu va fi şi alimentată de către partea bulgară, există riscul furtului şi distrugerii acesteia. „Nu va putea fi montată decât atunci când bulgarii o vor putea pune sub tensiune ca să nu fie furată”, a explicat un oficial.

Plătim întârzierea bulgarilor

România va fi obligată să prelungească contractele semnate cu consultantul şi constructorul său cu o durată egală cu întârzierea bulgarilor, iar lucrările care riscă degradarea vor trebui conservate, ceea ce va presupune alţi bani. Pagubele vor fi recuperate de la constructorul spaniol FCC în instanţă de către statul român. Până acum acestea sunt de 5 milioane de euro, a spus Boagiu, care nu a putut prezenta un cost total al întârzierilor. Alexandr Ţvetkov a spus că FCC nu are, până la acest moment, nici un argument real pentru a i se permite amânarea lucrărilor dincolo de finele lui 2011.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă