26.8 C
București
marți, 7 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăPiaţa spaţiilor comerciale din Cluj

Piaţa spaţiilor comerciale din Cluj

Grup de Lux a realizat un studiu privind evoluţia şi tendinţele spaţiilor comerciale din Cluj la închiriere pentru primul trimestru al anului în curs. Conform acestui studiu, proprietarii de spaţii comerciale din Cluj se confruntă în 2010 cu una dintre cele mai dramatice presiuni economice din ultimii ani.

După anul 2009, în care analiştii pieţei la nivel naţional au afirmat că retailul românesc s-a comprimat cu până la 60%, primul trimestru al anului 2010 n-a adus veşti mai bune proprietarilor din Cluj care sperau într-o rată de închiriere mai bună şi la preţuri mai mari.

Reducerile chiriilor pentru spaţiile comerciale din Cluj în 2009, raportat la vârful atins în perioada 2007-2008, au oscilat între 20 – 50%, în funcţie de vadul comercial în care se afla spaţiul, de dotări şi mai ales de abilitatea de adaptare a proprietarilor la noile condiţii ale pieţei. Perioada de închiriere a variat între 3-6 luni, după ce în anii precedenţi (2007-2008), contractele de închiriere a spaţiilor comerciale din centrul oraşului erau încheiate pe termene mult mai lungi. În prezent, proprietarii care încă dispun de resurse financiare, nu se grăbesc să scadă preţurile chiriilor şi de regulă iau poziţii destul de ferme în negocieri. Deschiderea marilor centre comerciale de tip mall şi la Cluj (Polus şi Iulius Maniu) a determinat o masivă migrare a brandurilor importante şi, mai ales, a clienţilor tineri şi adulţi înspre acestea, mutând practic axa comercială în cei doi noi poli de interes ai oraşului.

Spaţii comerciale stradale

Anul 2010 a continuat trendul resimţit în 2009; la mare căutare au fost în primul trimestru spaţiile stradale cu vad, în locaţii foarte bune, centrul Clujului rămânând destinaţia preferată a viitoarelor cafenele şi restaurante. Însă, condiţia care se pune este ca nivelul chiriei să fie unul cu adevărat adaptat pieţei din acest moment, doritorii de închiriere oferind circa 15 euro/mp, deşi sunt în continuare proprietari care solicită 50 euro/mp. Tot ca tendinţă se observă o migraţie a comerţului cu amănuntul la produsele alimentare înspre cartierele „tip dormitor”, în special înspre Mărăşti şi Mănăştur.

Deşi analiştii Colliers au prognozat pentru provincie o evoluţie negativă a pieţei de retail prin închiderea centrelor comerciale mari, neperformante, până în prezent, Clujul nu s-a aflat într-o asemenea poziţie, retaileri multinaţionali fiind în continuare interesaţi să investească în noile cartiere ale oraşului, care încă nu beneficiază de existenţa unor magazine de tip hipermarket, însă livrarea acestor spaţii va depinde foarte mult de evoluţia ulterioară a economiei europene, naţionale şi locale.

 

Cele mai citite

Rusia – Ucraina, ziua 783. NATO ar avea două scenarii în care să trimită trupe în Ucraina. De exemplu, dacă Rusia atacă și Republica...

Conducerea Alianței Atlantice ar lua în calcul două scenarii în care NATO ar trimite trupe în Ucraina, pentru a o susține în războiul contra...

România are cea mai mare creștere pentru speranța de viață în UE, dar tot la coada clasamentului este

Spania este ţara din Uniunea Europeană cu cea mai mare speranţă de viaţă, de 84 de ani, şi se află peste media comunitară de...

Românii sunt cel mai mult interesați de mașini marca Audi, BMW și Volkswagen 

Deși piața de mașini second hand a cunoscut turbulențe în ultimii ani, aceasta continuă să crească. Inflația și creșterea ratelor dobânzilor au atras cumpărătorii...
Ultima oră
Pe aceeași temă