În vremurile dificile prin care trecem, agenţiile imobiliare recurg la tot felul de metode pentru a prinde clienţi, multe dintre ele, nu tocmai ortodoxe. Cum ar fi promovarea unor anunţuri de vânzare sau închiriere absolut irezistibile, dar care de fapt nu există!?
Pe de altă parte, nici clienţii nu sunt întotdeauna nişte victime. Materialul despre jocurile murdare de pe piaţa imobiliară realizat cu informaţii furnizate de compania Coldwell Banker.
Anunţuri mincinoase la vânzări
„Vând apartament cu două camere în Drumul Taberei, cu toate facilităţile, preţ 50.000 euro”, sună un anunţ. Contactat, agentul spune că oferta nu mai este valabilă, dar poate oferi altceva la fel de avantajos. Aceşti aşa-zişi agenţi mizează pe faptul că principalul criteriu de cumpărare este preţul, dar, odată contactaţi, oferă în schimb un apartament net inferior celui din anunţ, dar ceva mai scump. Chiar dacă agentul nu reuşeşte să vândă ceva, măcar îmbogăţeşte în mod incorect baza de date a firmei sale. „Practica aceasta este extrem de periculoasă. Şi aşa imaginea consultantului imobiliar nu e cea mai bună şi, dacă aceşti oameni apelează la astfel de tertipuri, nu fac decât să decredibilizeze şi mai mult acestă profesiune. E păcat că unii încearcă în continuare să înşele publicul”, susţine Cătălin Apetri, managing partner al agenţiei Coldwell Banker Bd. Timişoara. Acelaşi răspuns: „anunţul nu mai este valabil, dar avem altceva să vă oferim”, apare şi în cazul unei oferte de vânzare a unui apartament cu două camere din Titan, dotat cu centrală termică, parchet, izolaţii şi cu tâmplărie nouă, pentru care aşa-zisul proprietar cere doar 53.000 euro, în condiţiile în care în zonă preţul pentru un astfel de apartament este de 60.000 – 65.000 euro.
Anunţuri mincinoase la închirieri
Această situaţie se repetă în toate zonele Bucureştiului, fiind valabilă şi pentru închirieri. Cauţi o garsonieră mobilată şi dotată cu tot ce este necesar din Drumul Taberei pentru care se cer chipurile 180 euro şi de fapt ţi se vâră sub nas una de 220 euro, murdară şi fără dotări. „În orice caz, eşti avertizat că oferta e excelentă şi că oricum vine toamna şi chiriile vor creşte”, arată Cătălin Apetri.
Aceste practici nu fac decât să dea peste cap piaţa, care şi aşa suferă din cauza crizei, iar recăpătarea încrederii publicului este unul dintre elementele esenţiale pentru reuşita afacerilor brokerilor imobiliari. După cum susţine şi conducerea Asociaţiei Profesionale a Agenţilor Imobiliari din România (APAIR), principalii factori care au condus la conturarea acestei imagini proaste asupra agenţilor imobiliari au fost nerespectarea principiilor etice şi a legislaţiei în vigoare, dar şi lipsa unei educaţii de calitate oferită agenţilor. Nu este însă cazul tuturor jucătorilor din piaţă, calitatea serviciilor oferite unui client variind semnificativ de la caz la caz.
Şi clienţii joacă murdar
Agenţiile imobiliare profesioniste se lovesc însă de clienţi… neprofesionişti. Aceştia se folosesc de serviciile companiei, dar, când vine vorba de remunerare, se retrag. „Fug de plata comisionului. Le convine să fie consiliaţi gratuit, dar când e momentul să plătească un comision, dau bir cu fugiţii. Munca noastră se duce de râpă. Le prezentăm oferte reale, cu suprafeţe utile, se pregăteşte temeinic totul, facem mapă de prezentare, deci facem totul profesional, dar din păcate întâmpină şi astfel de clienţi. Probabil că şi ăsta e efectul crizei.”, spune Lavinia Ghiocel, consultant imobiliar la Premier Service.
Astfel, introducerea unui standard profesional ar fi utilă atât clienţilor, cât şi agenţilor imobiliari. Iar respectarea acestuia ar fi adevărata provocare.