Deลi se cunosc de trei luni numele firmelor câลtigฤtoare ale concesiunii, compania de drumuri întârzie sฤ le nominalizeze oficial, pentru a le da timp sฤ facฤ rost de bani. Una dintre bฤncile finanลฃatoare s-ar fi retras.
Planificate a începe în primฤvara acestui an, lucrฤrile de construcลฃie a autostrฤzii Comarnic-Braลov vor mai întârzia, nu se ลtie foarte bine pânฤ când. Termenul rฤmâne un mister, nu doar pentru românii de rând, ci ลi pentru parlamentarii din comisiile în faลฃa cฤrora ministrul Dan ลova a fost audiat. Prezent acum o sฤptฤmânฤ în faลฃa acestor comisii, ministrul nu a putut avansa nici un termen exact. Calendarul este fie „sunt în grafic”, fie lucrฤrile „încep în aprilie, fie „pânฤ la finele anului”, potrivit declaraลฃiilor fฤcute de Dan ลova în faลฃa parlamentarilor. ลova s-a eschivat de la un rฤspuns clar, menลฃionând cฤ “lucrฤrile vor începe în aprilie”, ca apoi sฤ spunฤ cฤ, de fapt, “probabil cฤ va fi o micฤ întârziere”. El a explicat cฤ BEI, BERD ลi Banca Mondialฤ, instituลฃii care s-au arฤtat interesate de finanลฃarea proiectului Comarnic-Braลov, trebuie sฤ termine procesul de due diligence necesar înainte de acordarea unei finanลฃฤri într-un proiect. „Suntem în grafic”, a concluzionat ลova.
Vinci-Strabag-Aktor primesc o mânฤ de ajutor
Desemnarea firmelor Vinci-Strabag-Aktor drept câลtigฤtoare a avut loc în luna decembrie, mai precis în data de 19 decembrie, când premierul Victor Ponta a fฤcut un anunลฃ în acest sens. În termen foarte scurt, anunลฃul de atribuire trebuia trimis spre publicare în Sistemul Electronic de Achiziลฃii Publice (SEAP) ลi trebuia semnat un pre-contract cu firmele câลtigฤtoare. De la momentul semnฤrii contractului, acestea aveau la dispoziลฃie 3 luni pentru a veni cu o ofertฤ fermฤ de finanลฃare a lucrฤrilor de cฤtre bฤnci, moment numit în limbajul procedurilor de concesiune ca “închiderea financiarฤ”.
Însฤ, la trei luni dupฤ desemnarea câลtigฤtorilor, anunลฃul de atribuire nu a fost publicat în SEAP. Contractul nu s-a semnat ลi, ca urmare, nici cele trei luni aflate la dispoziลฃia concesionarilor pentru a veni cu banii nu au început sฤ curgฤ. Vinci, Strabag ลi Aktor primesc astfel un neaลteptat ajutor din partea Guvernului, nu tocmai corect luând în considerare faptul cฤ termenul în care trebuie sฤ aibฤ loc închiderea financiarฤ a proiectului e necesar sฤ fie acelaลi pentru toลฃi participanลฃii ลi trebuie sฤ corespundฤ celui din documentaลฃia de licitaลฃie.
Mâna de ajutor întinsฤ, nu tocmai legalฤ, este foarte utilฤ în condiลฃiile în care oficiali din cadrul CNADNR, sub protecลฃia anonimatului, afirmฤ cฤ una dintre bฤncile finanลฃatoare s-ar fi retras din proiect. “Se pare cฤ nu s-au înลฃeles cu bฤncile în totalitate. Este o secretomanie totalฤ, însฤ se pare cฤ o bancฤ s-a retras deoarece nu a mai fost capabilฤ sau nu mai este interesatฤ sฤ participe. Trebuie gฤsitฤ o altฤ bancฤ care sฤ dea câteva sute de milioane de euro”, spune un oficial din cadrul CNADNR. Potrivit planurilor iniลฃiale, finanลฃarea proiectului urma sฤ fie fฤcutฤ printr-un împrumut sindicalizat acordat de 10-12 bฤnci.
Compania a refuzat ieri sฤ informeze oficial care este termenul legal în care trebuie sฤ aibฤ loc închiderea financiarฤ a proiectului. În loc de informaลฃii complete ลi corecte, ลeful serviciului de comunicare al Companiei Naลฃionale de Autostrฤzi ลi Drumuri Naลฃionale din România (CNADNR), Raluca ลandru, preferฤ sฤ se certe cu ziariลtii care-i pun întrebฤri de serviciu ลi sฤ-i acuze de interese ascunse.„Eu ลtiu al cui este ziarul România liberฤ ลi ce temฤ aveลฃi”, “ลtiu cฤ voi, la România liberฤ, aveลฃi temฤ sฤ cฤlcaลฃi în picioare CNADNR” sunt declaraลฃiile Ralucฤi ลandru
într-o discuลฃie telefonicฤ al cฤrei subiect era concesiunea autostrฤzilor. „Nu o sฤ discutฤm doar ce vreลฃi dvs.”, a insistat ea când am încercat sฤ o readucem la tema discuลฃiei, concesiunile de autostrฤzi Comarnic-Braลov, Centura Sud Bucureลti ลi Piteลti-Craiova.
Raluca ลandru, fost ziarist la OTV, este acum ลef de comunicare al unei companii ce numฤrฤ 4.000 de angajaลฃi, gestioneazฤ 16.000 de kilometri de ลosele ลi are un buget de miliarde de euro.
concesiune
A treia încercare
Comarnic-Braลov se aflฤ la a treia tentativฤ de concesiune, dupฤ douฤ încercฤri eลuate în 2004 ลi 2010. În urmฤ cu patru ani, precontractul semnat cu firmele Vinci-Aktor a eลuat din motive similare, respectiv incapacitatea acestor companii de a veni cu o ofertฤ bancarฤ fermฤ de finanลฃare a lucrฤrilor într-un termen de trei luni de la desemnarea lor drept câลtigฤtoare.