12.8 C
Bucureศ™ti
luni, 7 octombrie 2024
AcasฤƒInvestigaศ›ii Romรขnia LiberฤƒDe ce se amรขnฤƒ รฎnceperea lucrฤƒrilor la autostrada Comarnic-BraลŸov?

De ce se amรขnฤƒ รฎnceperea lucrฤƒrilor la autostrada Comarnic-BraลŸov?

DeลŸi se cunosc de trei luni numele firmelor câลŸtigฤƒtoare ale concesiunii, compania de drumuri întârzie sฤƒ le nominalizeze oficial, pentru a le da timp sฤƒ facฤƒ rost de bani. Una dintre bฤƒncile finanลฃatoare s-ar fi retras.


CiteลŸte ลŸi: „ลžtiu cฤƒ voi, la România liberฤƒ, aveลฃi temฤƒ sฤƒ cฤƒlcaลฃi în picioare CNADNR” – strategia de comunicare a Companiei de Drumuri

Planificate a începe în primฤƒvara acestui an, lucrฤƒrile de construcลฃie a autostrฤƒzii Comarnic-BraลŸov vor mai întârzia, nu se ลŸtie foarte bine pânฤƒ când. Termenul rฤƒmâne un mister, nu doar pentru românii de rând, ci ลŸi pentru parlamentarii din comisiile în faลฃa cฤƒrora ministrul Dan ลžova a fost audiat. Prezent acum o sฤƒptฤƒmânฤƒ în faลฃa acestor comisii, ministrul nu a putut avansa nici un termen exact. Calendarul este fie „sunt în grafic”, fie lucrฤƒrile „încep în aprilie, fie „pânฤƒ la finele anului”, potrivit declaraลฃiilor fฤƒcute de Dan ลžova în faลฃa parlamentarilor. ลžova s-a eschivat de la un rฤƒspuns clar, menลฃionând cฤƒ “lucrฤƒrile vor începe în aprilie”, ca apoi sฤƒ spunฤƒ cฤƒ, de fapt, “probabil cฤƒ va fi o micฤƒ întârziere”. El a explicat cฤƒ BEI, BERD ลŸi Banca Mondialฤƒ, instituลฃii care s-au arฤƒtat interesate de finanลฃarea proiectului Comarnic-BraลŸov, trebuie sฤƒ termine procesul de due diligence necesar înainte de acordarea unei finanลฃฤƒri într-un proiect. „Suntem în grafic”, a concluzionat ลžova.

Vinci-Strabag-Aktor primesc o mânฤƒ de ajutor

Desemnarea firmelor Vinci-Strabag-Aktor drept câลŸtigฤƒtoare a avut loc în luna decembrie, mai precis în data de 19 decembrie, când premierul Victor Ponta a fฤƒcut un anunลฃ în acest sens. În termen foarte scurt, anunลฃul de atribuire trebuia trimis spre publicare în Sistemul Electronic de Achiziลฃii Publice (SEAP) ลŸi trebuia semnat un pre-contract cu firmele câลŸtigฤƒtoare. De la momentul semnฤƒrii contractului, acestea aveau la dispoziลฃie 3 luni pentru a veni cu o ofertฤƒ fermฤƒ de finanลฃare a lucrฤƒrilor de cฤƒtre bฤƒnci, moment numit în limbajul procedurilor de concesiune ca “închiderea financiarฤƒ”.

Însฤƒ, la trei luni dupฤƒ desemnarea câลŸtigฤƒtorilor, anunลฃul de atribuire nu a fost publicat în SEAP. Contractul nu s-a semnat ลŸi, ca urmare, nici cele trei luni aflate la dispoziลฃia concesionarilor pentru a veni cu banii nu au început sฤƒ curgฤƒ. Vinci, Strabag ลŸi Aktor primesc astfel un neaลŸteptat ajutor din partea Guvernului, nu tocmai corect luând în considerare faptul cฤƒ termenul în care trebuie sฤƒ aibฤƒ loc închiderea financiarฤƒ a proiectului e necesar sฤƒ fie acelaลŸi pentru toลฃi participanลฃii ลŸi trebuie sฤƒ corespundฤƒ celui din documentaลฃia de licitaลฃie.

Mâna de ajutor întinsฤƒ, nu tocmai legalฤƒ, este foarte utilฤƒ în condiลฃiile în care oficiali din cadrul CNADNR, sub protecลฃia anonimatului, afirmฤƒ cฤƒ una dintre bฤƒncile finanลฃatoare s-ar fi retras din proiect. “Se pare cฤƒ nu s-au înลฃeles cu bฤƒncile în totalitate. Este o secretomanie totalฤƒ, însฤƒ se pare cฤƒ o bancฤƒ s-a retras deoarece nu a mai fost capabilฤƒ sau nu mai este interesatฤƒ sฤƒ participe. Trebuie gฤƒsitฤƒ o altฤƒ bancฤƒ care sฤƒ dea câteva sute de milioane de euro”, spune un oficial din cadrul CNADNR. Potrivit planurilor iniลฃiale, finanลฃarea proiectului urma sฤƒ fie fฤƒcutฤƒ printr-un împrumut sindicalizat acordat de 10-12 bฤƒnci.

Compania a refuzat ieri sฤƒ informeze oficial care este termenul legal în care trebuie sฤƒ aibฤƒ loc închiderea financiarฤƒ a proiectului. În loc de informaลฃii complete ลŸi corecte, ลŸeful serviciului de comunicare al Companiei Naลฃionale de Autostrฤƒzi ลŸi Drumuri Naลฃionale din România (CNADNR), Raluca ลžandru, preferฤƒ sฤƒ se certe cu ziariลŸtii care-i pun întrebฤƒri de serviciu ลŸi sฤƒ-i acuze de interese ascunse.„Eu ลŸtiu al cui este ziarul România liberฤƒ ลŸi ce temฤƒ aveลฃi”, “ลŸtiu cฤƒ voi, la România liberฤƒ, aveลฃi temฤƒ sฤƒ cฤƒlcaลฃi în picioare CNADNR” sunt declaraลฃiile Ralucฤƒi ลžandru
într-o discuลฃie telefonicฤƒ al cฤƒrei subiect era concesiunea autostrฤƒzilor. „Nu o sฤƒ discutฤƒm doar ce vreลฃi dvs.”, a insistat ea când am încercat sฤƒ o readucem la tema discuลฃiei, concesiunile de autostrฤƒzi Comarnic-BraลŸov, Centura Sud BucureลŸti ลŸi PiteลŸti-Craiova.

Raluca ลžandru, fost ziarist la OTV, este acum ลŸef de comunicare al unei companii ce numฤƒrฤƒ 4.000 de angajaลฃi, gestioneazฤƒ 16.000 de kilometri de ลŸosele ลŸi are un buget de miliarde de euro.

concesiune

A treia încercare

Comarnic-BraลŸov se aflฤƒ la a treia tentativฤƒ de concesiune, dupฤƒ douฤƒ încercฤƒri eลŸuate în 2004 ลŸi 2010. În urmฤƒ cu patru ani, precontractul semnat cu firmele Vinci-Aktor a eลŸuat din motive similare, respectiv incapacitatea acestor companii de a veni cu o ofertฤƒ bancarฤƒ fermฤƒ de finanลฃare a lucrฤƒrilor într-un termen de trei luni de la desemnarea lor drept câลŸtigฤƒtoare.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

A cฤƒzut รฎntr-un canal adรขnc de patru metri รฎntr-un parc din Capitalฤƒ

Un bฤƒrbat รฎn vรขrstฤƒ de 45 ani a cฤƒzut รฎntr-un canal, la aproximativ patru metri adรขncime, รฎn parcul OrฤƒลŸelul Copiilor, din sectorul 4 al...

Ediศ›ie Tezaur cu dobรขnzi neimpozabile de pรขnฤƒ la 7%

Titlurile de stat emise รฎn cadrul Programului Tezaur sunt transferabile ลŸi se pot rฤƒscumpฤƒra รฎn avans. Titlurile pot fi achiziลฃionate de la Trezoreria Statului, รฎntre...

A cฤƒzut รฎntr-un canal adรขnc de patru metri รฎntr-un parc din Capitalฤƒ

Un bฤƒrbat รฎn vรขrstฤƒ de 45 ani a cฤƒzut รฎntr-un canal, la aproximativ patru metri adรขncime, รฎn parcul OrฤƒลŸelul Copiilor, din sectorul 4 al...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ