12.4 C
București
duminică, 5 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăCât pierde statul prin aplicarea unora din cele mai generoase accize la...

Cât pierde statul prin aplicarea unora din cele mai generoase accize la carburanţi din UE

Ridicarea accizei, cel puţin la motorină, ar avea două avantaje, spune Constantin Isac, preşedinte al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Pe de o parte, ar permite firmelor de transport să solicite returnarea unei cote de până la câteva puncte procentuale din accizele plătite după cum se întâmplă în Spania, Belgia, Franţa sau Slovenia. Ca acest lucru să fie posibil, acciza la motorină ar trebui să fie la nivelul minim negociat de România prin tratatul de aderare şi la care nu am ajuns. Ultima majorare ce ne va alinia la acest nivel minim va avea loc până la data de 1 ianuarie 2013. In al doilea rând creşterea ar trebui să pună o presiune pe furnizori de carburanţi, astfel încât aceştia să îşi scadă preţul la poarta rafinăriei, deci marja de profit.

 

Acciza mică prilej de profituri mari

Ţările UE unde preţul de vânzare la poarta rafinăriei la benzină şi motorină (şi care include profiturile producătorilor) e cel mai mare sunt cele în care accizarea e cea mai generoasă (vezi tabele). Benzina costă în Spania la poarta rafinăriei 0,753 euro pe litru), mult peste media UE de 0,714 euro pe litru, în timp ce acciza şi TVA aplicate în această ţară e printre cele mai mici din Europa (47% faţă de 56% media UE). Exemple similare se găsesc şi în cazul motorinei. 
“In prima etapă preţul ar putea creşte, dar apoi se va stabiliza”, afirmă Constantin Isac. O aducere a accizei la motorină la media nivelului UE, diferenţa însumată a accizei şi TVA între România şi media UE fiind în prezent de 5%, ar aduce statului venituri suplimentare de 318 milioane euro, socotind un consum mediu anual de motorină de 4,83 miliarde litri.
Profiturile anunţate zilele trecute de Petrom pe 2011, de 887 milioane de euro la vânzări de 5,3 miliarde euro, arată că firma austriacă OMV nu ar intra în faliment. Ce s-ar întâmpla însă cu ceilalţi producători de pe piaţă, anume Lukoil, MOL, Rompetrol, etc?

Măsura ar afecta nu atât Petrom, cât ceillalţi producători

Constantin Tampiza, director în cadrul Lukoil, crede că măsura ar duce la falimentarea celorlalţi producători de carburanţi din România. Spre deosebire de Petrom care are norocul utilizării petrolului ieftin românesc, ceilalţi producători au marje de rafinare mici. “Lukoil din preţul tonei de ţiţei de 850 de euro pe tonă plăteşte 560 euro pe tonă taxe către statul rus (exploatare şi export) deci îi vor rămâne aproximativ 300 de euro la tonă. Petrom, spre deosebire, din cei 850 de euro plăteşte redevenţe de 90 de dolari. Dacă mai scădem 100 de dolari pe tonă, extracţia fiind mai mică decât în Rusia, tot îi rămân la tonă 660 de dolari, cu 300 de euro peste Lukoil. Dacă nu avea petrol românesc OMV Petrom ar fi avut pierderi de 100 de milioane de euro”, spune Tampiza.
Faptul că Lukoil a ales recent să investească un miliard de euro în capacităţi de rafinare în Bulgaria şi nu în România este o dovadă a acestor marje mici la rafinare în România. In plus afirmă el TVA şi cotele de asigurări sociale sunt mai mari în România decât în Bulgaria, iar toate acestea dovedesc că producătorii de carburanţi, alţii decât Petrom, nu ar suporta o majorare a accizelor.

Măsuri anti-evaziune: accizele să fie plătite la producţie nu la vânzare

Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA) spune că dacă statul ar vrea venituri suplimentare ar trebui nu atât să majoreze accizele, cât să le calculeze la volumul de producţie din rafinării, nu la cel al vânzărilor. Intre rafinărie şi staţiile de vânzare se pierde aproximativ 50% din producţie aceasta luând calea vânzărilor din zona gri a economiei. “Sunt sisteme de tip GPS montate pe instalaţii şi care sunt folosite în alte ţări ce măsoară cantitatea produsă de rafinărie nu cea vândută”, afirmă el.

Profiturile Petrom suprataxate?

O parte a clasei politice propune supraimpozitarea profiturilor Petrom. Purtătorul de cuvânt al PSD, Dan Şova, a afirmat la începutul acestei săptămâni că, în contextul majorării permanente a preţului carburanţilor şi al anunţului Petrom privind profitul pe 2011, ar trebui luată în considerare o suprataxare a profitului companiilor petroliere. Şova a spus că anunţul făcut de Petrom privind profitul important obţinut pe 2011 arată că “în niciun caz” compania respectivă nu se află într-o situaţie dificilă.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă