22.9 C
București
luni, 17 iunie 2024
AcasăInvestigații România LiberăBeşciu câştigă 40 milioane de euro din autostrada toxică

Beşciu câştigă 40 milioane de euro din autostrada toxică

Statul va plăti cu peste 3.000 euro decontaminarea unui metru pătrat de pământ, poluat cu mercur, din zona localităţii clujene Mihai Viteazul. Suprafaţa se află pe traseul autostrăzii Transilvania. Metrul pătrat deconataminat costă cât unul în centrul Bucureştiului. Pentru o tonă de pământ decontaminată vom plăti 800 euro, adică de 10 ori preţul tonei de ciment (80 euro). Preţul plătit de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru decontaminarea suprafeţei de aproximativ 12.000 de metri pătraţi (1,2 hectare), necesară construirii nodului rutier din zona Turda a autostrăzii Transilvania, ar putea ajunge la 40 milioane euro, au declarat pentru România liberă surse oficiale din partea companiei, sub protecţia anonimatului.

Potrivit documentaţiei iniţiale de licitaţie, cantitatea de pământ contaminat ar fi de 50.000 de tone. Valoarea oficială a lucrărilor efectuate până în prezent de către asocierea condusă de către firma Euroconstruct Trading 98, deţinută de Dan Beşciu, este de 24 milioane euro. Ea se compune din 16 milioane euro, valoarea contractului iniţial, şi 8 milioane euro, plăţi suplimentare acordate aceluiaşi consorţiu pe baza unui act adiţional la contract. Euroconstruct Trading 98 este asociată în afacerea deşeurilor de pe autostradă cu firmele Uni Recycling SRL,  I&C Transilvania Construcţii  şi Minesa ICPM. Contractul iniţial prevedea excavarea a aproximativ 12.000 de metri pătraţi, suprafaţă  infestată cu HCH, reziduu organic provenind de la fostele uzine chimice Turda. Contractul mai prevedea transportarea pământului contaminat într-un depozit temporar (la aproximativ 10 kilometri) şi apoi decontaminarea acestuia.
Legea permite cel mult 50%

Potrivit legislaţiei referitoare la achiziţii publice, asocierea condusă de Euroconstruct Trading 98 nu ar mai fi avut cum să încaseze alţi bani, oricâte alte deşeuri s-ar mai fi găsit pe traseul autostrăzii. Atât legislaţia achiziţiilor publice, dar şi caietul de sarcini de la negocierea în cauză specifică faptul că este permisă o singură majorare a contractului iniţial cu 50% pe baza unor ordine de variaţie, după care,  dacă e cazul efectuării altor lucrări, trebuie organizată o nouă procedură de achiziţie. Cu toate acestea, în toamna anului trecut, Euroconstruct Trading 98 primeşte un nou ordin de începere a lucrărilor pentru o excavare suplimentară. Motivul oficial, depăşirea cantităţilor estimate iniţial, decontaminarea unor straturi freatice, dar şi descoperirea unor deşeuri de mercur pe o suprafaţă de 2.400 metri pătraţi.
Descoperirile succesive bagă bani buni în buzunarul firmelor conduse de Euroconstruct Trading. „Aceste lucrări, dar şi contaminarea ulterioară a excavărilor suplimentare ar aduce suma totală plătită la 40 milioane euro. O bună parte, adică valoarea contractului iniţial, a actului adiţional şi a lucrărilor suplimentare de excavare va fi plătită firmei Euroconstruct Trading. Aceasta ar vrea să facă şi decontaminarea, însă CNADNR intenţionează să organizeze o altă procedură de achiziţie”, spune oficialul CNADNR indicat.

Dorina Tiron, director general al CNADNR, nu ştie la cât se vor ridica în final lucrările. Mai ales că negocierile cu Dan Beşciu pe preţurile de excavare nu au avut loc, deşi lucrările aferente au fost făcute. „Acum negociem valoarea lucrărilor de excavare făcute, care nu au cum să fie mai scumpe decât cele iniţiale ce au cuprins şi transportul. Apoi vom organiza şi o licitaţie pentru decontaminare”, a declarat aceasta. Contactat pe e-mail şi telefonic, Dan Beşciu nu a dorit să răspundă întrebărilor noastre.
Despre prezenţa deşeurilor s-a ştiut încă din 2004. Paradoxal, firma care a sesizat prezenţa lor, MINESA,  este una dintre cele care se ocupă acum de decontaminare. Un studiu de prefezabilitate MINESA din 2004, 
comandat de către Ministerul Mediului, arăta că în zona autostrăzii se găseau patru mari depozite de HCH, din care unul, cel mai mare, amplasat exact pe traseul viitoarei autostrăzi. Potrivit documentului, „pe amplasamentul depozitului DN1 este proiectat a se construi circuitul de legătură (urcare-coborâre) la autostrada Braşov-Borş”. Studiul ajunge la Mediu, însă colegii la Transporturi află de el abia în 2008. Costul nesincronizării: un fleac de 40 milioane euro. Prezenţa mer-
curului pe traseul autostrăzii, benefică pentru încasările asocierii conduse de Euroconstruct Trading 98, nu a fost niciodată confirmată oficial.

Ministerul Mediului nu ştie de mercur

Deşi am cerut informaţii privitoare la poziţia terenului contaminat cu mercur, la suprafaţa acestuia, Agenţia Regională de Protecţie a Mediului Cluj nu a 
putut să ne ofere nici o informaţie, pe motiv că „studiile au 
fost făcute de o altă firmă”, ne-a 
spus purtătoarea de cuvânt. „Suprafaţa contaminată este mică însă”, spune aceasta. Potrivit lui Cezar Zamfir, director general al firmei Vivani Salubritate, preţul de decontaminare a unei tone de pământ infestate cu deşeuri organice este, în funcţie de gradul de infestare, cuprins între 150 şi 650 euro pe tonă. Statul va plăti în cazul de faţă 800 euro pe  tonă. 

Cele mai citite

Bacalaureat 2024. Astăzi este proba orală la Limba română

Examenul de Bacalaureat 2024 începe în ziua de luni, 17 iunie, prima probă fiind proba orală la Limba și literatura română. Peste 134.000 de candidaţi...

Accident rutier cu 12 răniți în București. A fost implicat un microbuz cu muncitori nepalezi. Șoferul ar fi consumat alcool

12 oameni au fost trimiși la spital în urma unui accident rutier care s-a produs în centrul Bucureștiului în noaptea de duminică spre luni,...

Nu te teme, Babasha!

La sfârșitul săptămânii trecute, cântăreții de rock alternativ Coldplay au umplut de două ori Arena Națională. Chris Martin, liderul trupei britanice, a avut inițiativa...
Ultima oră
Pe aceeași temă