3.9 C
București
sâmbătă, 14 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăBani insuficienti pentru cofinantari

Bani insuficienti pentru cofinantari

» Statul nu are suficienti bani pentru a asigura completarea creditelor BEI necesare eliminarii efectelor inundatiilor din 2005.

» Podurile distruse de inundatii nu pot fi reparate si astfel cheltuielile celor nevoiti sa-si transporte marfurile pe calea ferata sporesc.

» Bulgarii ne reproseaza nerepararea podului de la Gradistea, aflat pe coridorul pan-european IX.
zeci de poduri rutiere si de cale ferata sunt impracticabile de mai bine de doi ani de zile, chiar daca Banca Europeana de Investitii (BEI) a asigurat cofinantarea reabilitarii lor. In tot acest timp, statul roman, care trebuia sa completeze fondurile, nu a alocat suficienti bani acestui proiect. Dincolo de implicatiile la nivel national, constand in calvarul soferilor nevoiti sa ocoleasca zeci de kilometri, situatia are si repercusiuni internationale.
Implicatii internationale
Ministerul bulgar al Transporturilor a transmis recent institutiei similare din Romania ingrijorarea sa referitoare la intarzierea reabilitarii podului feroviar de la Gradistea. "Podul se afla pe coridorul pan-european IX, iar faptul ca el nu este functional de doi ani de zile ingreuneaza serios traficul, atat cel de calatori, cat si cel de marfa", ne-a declarat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.
Traficul feroviar de la Bucuresti la Giurgiu este redirijat pe la Videle, ceea ce provoaca o intarziere medie de 65 de minute si, evident, o crestere a costurilor, in special pentru operatorii de marfa. Astfel, drumul cu trenul de la Bucuresti la Giurgiu, pe 65 km, dureaza aproape doua ore, punand la grea incercare atat nervii pasagerilor din trenurile de calatori, cat si buzunarele celor nevoiti sa-si transporte marfurile pe calea ferata. "Aici, problema a fost ca oficialii CFR SA nu s-au putut hotari daca sa repare podul vechi sau sa finalizeze constructia celui nou. Le-am sugerat a doua varianta", a mai spus ministrul. Potrivit lui Orban, lucrarile vor incepe in acest an si ar trebui finalizate pana la data de 1 septembrie 2008.

Se va apela la Fondul de Dezvoltare
In momentul de fata, specialistii Ministerului Transporturilor au pregatit un proiect de hotarare de Guvern prin care sa fie alocate din Fondul National de Dezvoltare sumele necesare cofinantarii creditelor BEI pentru refacerea infrastructurii calamitate de inundatiile din 2005. Este, practic, vorba de trei imprumuturi de la BEI, pentru ultimul memorandumul fiind in curs de aprobare. "Dincolo de cofinantarea insuficienta a partii romane, ne-am confruntat si cu o miscare foarte lenta a documentelor, probleme pe care incerc sa le remediez", ne-a mai declarat Ludovic Orban.
Probleme cu infrastructura de cale ferata nu sunt numai pe reteaua feroviara, ci si pe drumurile nationale. Din totalul de 1,77 miliarde RON aferente celui de-al doilea imprumut al BEI, pana la inceputul anului in curs nu fusesera cheltuite decat 31 milioane. In acest an, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) isi propune sa utilizeze din acest credit aproape 140 milioane de lei, la care sa se adauge alte 6,84 milioane de la bugetul statului. Cele mai mari probleme si, in consecinta, cele mai mari sume alocate, sunt in vestul tarii, pe regionala de drumuri Timisoara (66,2 milioane de lei) si in centru, pe regionala Brasov (aproape 24 milioane).

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă