9.8 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAutostrada Soarelui, în faza de "hei-rup"

Autostrada Soarelui, în faza de “hei-rup”

Tronsonul Cernavodă-Medgidia, al cărui contract a fost reziliat recent, va fi terminat până la finele anului următor, promite statul. Noul preţ al tronsonului l-ar putea depăşi pe cel cerut de fostul constructor, COLAS, care a contestat rezilierea.

Finalizarea tronso-nului de autostradă Cernavodă-Medgidia va costa între 500 şi 700 milioane lei, fără TVA (120-170 milioane euro), potrivit anunţului de intenţie lansat de CNADNR pentru o nouă licitaţie, după ce a reziliat contractul acordat constructorului francez Colas. Contractul are o valabilitate de 36 de luni, adică trei ani, din care un an va reprezenta durata proiectării şi a construirii, iar doi ani e termenul de notificare a defecţiunilor, adică de garanţie.

Cum vor fi făcuţi 20 de kilometri de autostradă într-un an, la care se adaugă şi proiectul tehnic al tronsonului, este un mister. Data pentru începerea procedurilor de adjudecare a fost stabilită la 30 mai.

Care va fi preţul?

Cât priveşte preţul, acesta este estimat de companie între 500 şi 700 milioane lei. La acesta se adaugă suma de 93 milioane de lei plătită deja fostului constructor, COLAS, al cărui contract a fost reziliat. Calculul nu include câştigul statului sau, respectiv, pierderea acestuia, rezultate din arbitrajul rezilierii contractului în faţa justiţiei.

Pe de altă parte, dacă statul ar fi continuat contractul cu firma franceză COLAS, el ar fi trebui să achite firmei franceze valoarea integrală a acestuia, respectiv 634 milioane lei, la care s-ar fi adăugat şi majorarea cerută de francezi, adică 67 milioane lei. În plus, COLAS a cerut o amânare a termenului de încheiere a lucrărilor de doi ani, potrivit Ministerului Transporturilor. Noul grafic propus de minister presupune deschiderea autostrăzii la finele anului viitor, însă acesta ar putea fi doar încă un termen înaintat de toţi miniştrii Transporturilor de până acum, termene niciodată respectate.

Cine a fost de vină?

Boagiu a spus că a reziliat contractul cu firma franceză deoarece aceasta a cerut suplimentarea valorii contractului cu 16 milioane euro, ca urmare a modificării traseului pe o distanţă de 14 km, nefinalizarea proiectului tehnic pentru acest tronson, prelungirea termenului final cu doi ani, până în 2013, şi începerea construcţiei pe o distanţă de 5,5 km cu un an întârziere, res-pectiv în vara anului 2010. Ca reacţie la anunţul ministrului privind rezilierea contractului, Colas a susţinut că a primit autorizaţiile şi terenurile doar pentru construcţia a 6 kilometri din tronsonul Cernavodă-Medgidia, aşteptând decizia oficială pentru restul de 14 kilometri. Urmare a disputei, compania de autostrăzi a scos din licitaţia de pe unul dintre tronsoanele de autostradă dintre Nădlac şi Sibiu firma franceză pe motiv că unui inginer al acesteia îi lipsea din CV o lună experienţă profesională.

DREPT LA REPLICĂ

Compania Naţională de Autostrăzi a trimis ziarului România Liberă un drept la replică în urma articolului „Scadalos: Nu au terminat autostrada, dar au luat banii”. Printre altele, articolul indicat spunea că cei trei constructori ai autostrăzii Moara Vlăsiei-Ploieşti al căror contract a fost reziliat recent „au încasat până în prezent 671 milioane de lei, adică aproape întreaga valoare iniţială a contractului şi aproximativ 75% din suma majorată a acestuia. Diferenţa de aproximativ 25% nejustificată prin lucrări este o bagatelă de 50 milioane de euro încasată de constructori degeaba”. CNADNR susţine că afirmaţia denotă amatorism şi rea-voinţă întrucât se compară o sumă ce conţine TVA (adică facturile încasate de constructori de 671 milioane lei) cu valoarea totală a contractului în care nu era inclus TVA (adică valoarea iniţială a acestuia de 702 milioane lei şi majorarea ulterioară de 181 milioane lei).

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă