Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Rejaponizarea Nissan, motivul înlăturării lui Ghosn?

Carlos Ghosn, fostul șef al alianței Renault-Nissan-Mitsubishi Motors, arestat la Tokio în urmă cu trei săptămâni spre uluirea lumii întregi, a fost inculpat luni pentru disimularea veniturilor din ultimii cinci ani.

Gabriela Anghel 0 comentarii

Actualizat: 12.12.2018 - 15:47

 

Căderea acestui bărbat salutat ca un colos al industriei mondiale a automobilului este ultima dintr-o serie de șocuri care au lovit unele dintre cele mai mari companii din Japonia.  Procurorii niponi au decis luni, 10 decembrie, inculparea sa pentru că a dat declarații eronate autorităților bursiere asupra veniturilor în perioada 2010-2015. Compania Nissan este, de asemenea, urmărită în justiție în calitate de entitate morală. În legea niponă, conducătorii companiilor sunt responsabili penal în cazul informațiilor mincinoase figurând în documente financiare.

Potrivit presei nipone, ancheta nu se va opri aici pentru că procurorii cer un nou mandat de arestare pe numele lui Ghosn pentru același motiv, dar pentru o perioadă mai recentă, din 2015 până în 2018. Ceea ce va atrage o nouă perioadă de încarcerare de 22 zile, începând de luni.

În această afacere, zvonurile, speculațiile, scenariile sunt numeroase și pozițiile oficiale rare. După arestarea lui Ghosn la sosirea în arhipelag, pe 19 noiembrie, la bordul jetului său privat, viața i s-a schimbat în câteva minute. Câteva zile mai târziu a fost înlăturat de la președinția consiliilor de administrație ale companiilor  Nissan și, respectiv, Mitsubishi Motors,  fără un cuvânt pentru cel care le-a salvat de la faliment.

„Suspectul Ghosn”, cum îl numește acum media niponă, neagă orice „malversațiune”. În cursul audierilor, precizează cotidianul Asahi Shimbun, Ghosn a recunoscut că a semnat documente ce menționau plăți pe care le-ar fi primit  în momentul când părăsea grupul, dar a asigurat că sumele nu erau stabilite definitiv și deci nu au fost  incluse în rapoartele publicate de Nissan. Potrivit unei surse apropiate investigației, acest sistem a demarat după intrarea în vigoare a unei legi care impune administratorilor cel mai bine plătiți să-și divulge remunerațiile.

Oricare va fi deznodământul judiciar, afacerea va lăsa urme în alianța Renault-Nissan, născută în 1999 și devenită, cu ralierea Mitsubishi Motors în 2016, primul ansamblu automobilistic din lume.

Puținele elemente făcute publice de către justiție alimentează numeroase speculații asupra intențiilor guvernului nipon în această afacere complexă în care persistă întrebările legate de rolul directorului executiv al Nissan, Hiroto Saikawa, care a fost foarte  rapid în denunțarea fostului său mentor. De partea sa, guvernul nipon este foarte discret, deși probabil -acționează din culise – arată Takaki Nakanishi, analist al sectorului automobilistic, subliniind că Guvernul Abe este în general prompt în apărarea drapelului -nipon.

 

Interese naționale 

Statul francez deține 15% în compania Renault și este normal să-și dea avizul, dar nu este cazul guvernului japonez, care nu posedă nici o parte în Nissan și „lasă întreprinderile să se regleze între ele”. Asta este versiunea diplomatică, dar mai este și versiunea politică, explicată de Nakanishi și care coroborează mărturii ale unor funcționari anonimi în presă. „Mulți consideră că Nissan trebuie să-și recupereze naționalitatea  japoneză,  în interesul Japoniei, având în vedere importanța industriei constructoare de automobile pentru o națiune.” Or, japonezii sunt convinși de câteva luni că Franța vrea, prin Renault, să absoarbă Nissan.

Că ipoteza fuziunii este fondată sau nu are prea puțină importanță, japonezii sunt convinși că acest proiect era iminent și Ghosn era într-un fel mandatat să-l realizeze. „Pentru cei care  vor rejaponizarea Nissan, riscul ca acest grup și cel compatriot Mitsubishi Motors (în care Nissan deține 34%) să treacă sub pavilion francez reprezenta o amenințare pentru Japonia.” 

Potrivit lui Nakanishi, „în Ministerul Industriei există susținerea unor persoane pentru  rejaponizarea Nissan” și înlăturarea lui Ghosn a fost privită ca o oportunitate de revizuire a termenilor parteneriatului.  Dar, ministrul nipon al Economiei și Industriei a reglat tirul când omologul său francez a declarat la televiziune că cei doi parteneri s-au înțeles „pentru ca regulile de guvernanță să rămână neschimbate”, adică  Renault va numi per-soana care îl va înlocui pe Carlos Ghosn în fruntea alianței Renault-Nissan. 

Comentarii

loading...