15.7 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăInternaționalPandemia a afectat siguranța zborurilor

Pandemia a afectat siguranța zborurilor

În ultimii doi ani, COVID-19 a devenit un risc serios pentru persoanele care călătoresc cu avionul. Timp de mai multe luni, zborurile au fost anulate, au fost impuse restricții, iar plecarea în străinătate a devenit practic imposibilă.

Dar acum, numărul pasagerilor a crescut și tot mai mulți dintre noi aleg din nou să zboare. Iar renașterea industriei aviatice a creat un set complet nou de problem, scrie Euronews.

Lipsa de personal, ca urmare a reducerilor COVID, a determinat piloții, personalul de la sol și personalul de cabină să se îngrijoreze din cauza oboselii, în timp ce încearcă să țină pasul cu cererea în creștere. Pe lângă acest haos, angajații trebuie să se familiarizeze din nou cu procese oficiale pe care nu le-au mai folosit de până la doi ani.

Odată cu aceste presiuni, apar și îngrijorările legate de siguranța zborurilor post-pandemice.

De ce sunt oamenii îngrijorați de siguranța zborurilor după pandemie?

COVID-19 a adus perturbări masive în industria aviatică. În 2019, peste 4,5 miliarde de pasageri au zburat pe liniile aeriene comerciale. Doar 1,8 miliarde au zburat în 2020, deoarece multe avioane au fost oprite la sol și au fost posibile doar călătoriile esențiale.

“Să facem un pas înapoi și să analizăm ce s-a întâmplat în 2020 și 2021”, spune Mark Searle, director pentru siguranță la Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA).

“Peste noapte, companiile aeriene au fost practic închise din cauza restricțiilor de călătorie impuse de guvern. Mii de aeronave au fost rămas la sol. Zeci de mii de angajați ai companiilor aeriene, inclusiv personalul de bord, au fost concediați sau disponibilizați,” spune el.

Dar apoi, călătoriile au început să revină, odată cu ridicarea restricțiilor. Oamenii au vrut să recupereze vacanțele pe care le pierduseră în timpul pandemiei, iar cererea a început să crească rapid.

“În ultimele luni au apărut noi provocări și șocuri în sistem din cauza creșterii neașteptate a cererii de călătorii aeriene. Această redresare a fost grav pusă la încercare de indisponibilitatea personalului calificat și experimentat în diferite etape-cheie din procesul de transport al pasagerilor, în special la aeroport,” scrie Patrick Ky, directorul executiv al Agenției Europene de Siguranță Aeriană (AESA), în introducerea sa la revizuirea siguranței pentru anul 2022 a organizației.

Problemele asociate cu această lipsă de personal pot crea stres și oboseală pentru angajații companiilor aeriene și ai aeroporturilor, adaugă el.

Și-au pierdut piloții îndemânarea?

AESA monitorizează îndeaproape situația, dar unele incidente au atras deja atenția presei.

Doi piloți ai Air France au intrat în atenția publicului după ce s-au certat în cabina de pilotaj a unui avion în timp ce survolau Africa în luna iunie.

Compania aeriană a declarat că zborul a continuat și a aterizat în siguranță fără alte perturbări. Vestea incidentului a apărut în august, imediat după ce agenția franceză de investigații aeriene BEA a emis un raport în care cerea protocoale de siguranță mai stricte.

Auditul a pornit de la o scurgere de combustibil în decembrie 2020 pe un zbor din Republica Congo către Paris. Piloții au redirecționat avionul, dar nu au oprit motoarele sau nu au aterizat cât mai repede posibil – procedura corectă în cazul scurgerilor de combustibil. BEA a avertizat că acest lucru a însemnat că motoarele avionului ar fi putut lua foc.

Raportul a constatat că unii piloți Air France nu respectă cu rigurozitate procedurile stabilite pentru astfel de incidente.

În Scoția, anchetatorii au descoperit că un incident petrecut la aeroportul Aberdeen la sfârșitul anului 2021 s-a datorat “parțial lipsei de ore de zbor” din cauza interdicțiilor de călătorie din pandemie. Direcția de Investigare a Accidentelor Aeriene (AAIB) a descoperit că ambii piloți nu mai zburaseră cu aeronava de ceva timp, ceea ce a contribuit la problemele legate de o aterizare anulată și de o coborâre rapidă.

Lipsa de experiență a unui copilot acestuia ar fi putut contribui, de asemenea, la faptul că coada unui avion a lovit pista în timpul unui incident recent pe aeroportul din Manchester, a constatat AAIB.

Deși incidentele au fost minore, este clar de ce agențiile de siguranță s-au grăbit să emită îndrumări serioase la revenirea la transportul aerian.

Este zborul cu adevărat mai puțin sigur după COVID-19?

Deși multe agenții oficiale, cum ar fi AESA și IATA, au publicat notificări prin care solicită aeroporturilor și companiilor aeriene să fie atente la eventualele probleme, zborul nu a devenit de fapt mai puțin sigur.

Potrivit IATA, numărul total de accidente, precum și rata accidentelor și a deceselor au scăzut atât în comparație cu 2020, cât și în comparație cu 2017 – 2021.

De asemenea, asociația spune că, în ciuda întârzierilor, a problemelor de programare și a personalului redus, nu a identificat nicio problemă de siguranță a zborurilor legată de haosul din această vară.

“Industria a înțeles că această situație fără precedent va necesita o atenție sporită în zonele operaționale pentru a asigura o repornire sigură atunci când frontierele au început să se redeschidă”, spune Searle.

El explică faptul că s-au reorganizat rapid pentru a aborda probleme precum oboseala și stresul mental asociate cu pandemia și problemele legate de aeronavele care au rămas la sol pentru perioade lungi de timp. IATA a publicat orientări detaliate pentru membrii săi privind modul de gestionare a siguranței imediat ce transportul aerian a început să își revină.

“Așadar, da, industria s-a confruntat cu provocări legate de oprirea și repornirea aviației comerciale,” a spus Searle.

Cozile și întârzierile din aeroporturi au făcut ca pasagerii să se confrunte cu perturbări masive în această vară. Dar lipsa lucrătorilor din aeroporturi nu a afectat siguranța în aer.

“Problemele cu care s-au confruntat unele aeroporturi europene, dar în niciun caz toate, au fost legate mai mult de procesarea pasagerilor în aeroport și nu de capacitatea de a-i transporta la bordul aeronavelor”, explică el.

Și, chiar dacă au fost exprimate îngrijorări și au fost oferite îndrumări, Searle spune că identificarea din timp a acestor potențiale amenințări este esențială pentru a menține recordul excelent de siguranță al industriei.

Urmărește România Liberă pe TwitterFacebook și Google News!

Stancu Alexandru
Stancu Alexandru
2017 este anul debutului meu în presă. Am trecut pe la ProTv și Aleph News, iar din vara lui 2021 am devenit editor web la România Liberă.
Cele mai citite

PSG și Borussia Dortmund s-au calificat în semifinalele Ligii Campionilor

Paris Saint-Germain s-a calificat în semifinalele Ligii Campionilor la fotbal, după ce a învins-o pe FC Barcelona cu scorul de 4-1 (1-1), marţi seara,...

BEC a respins candidaturile Partidului Diaspora Unită și a independentului Paul Octavian Jurma

Biroul Electoral Central(BEC) a respins, marţi, lista candidaturilor propuse de Partidul Diaspora Unită la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul...

Ucraina a conceput un submarin electric ce va putea lansa torpile

Inginerii ucraineni dezvoltă un nou submarin care poate lansa torpile, potrivit Kyiv Post, conform monitorulapararii.ro. Ambarcaţiunea, cunoscută sub numele de „Kronos", a fost testată cu...
Ultima oră
Pe aceeași temă