În ultimii ani, subiectul investitorilor străini a fost tot mai mult în lumina reflectoarelor, s-a discutat foarte mult despre cum îi putem atrage pentru ca investițiile lor să contribuie la economia României. Acesta fiind un proces lent și greoi atenția s-a mutat pe accesarea de fonduri europene, dar și aici rezultatele sunt dezamăgitoare. În tot acest timp, din umbră, românii aflați la muncă în străinătate au fost și sunt de fapt cel mai mare investitor al țării noastre. Cifre recente arată că banii trimiși de ei au avut un impact puternic, care a depășit așteptările.
Românii trimit acasă pentru a-i sprijini pe cei rămăși aici și pentru cheltuielile de zi cu zi. Puternic ancorați în România, cei mai mulți trimit bani acasă pentru a ajunge la un nivel de confort pe care nu l-au avut niciodată. Marea majoritate a tranzacțiilor sunt sume modeste și frecvente, iar cei mai mulți se concentrează să își plătească facturile, ratele sau datoriile rămase în urmă, taxe școlare, meditații pentru copii, analizele medicale și medicamentele pentru cei apropiați. E clar că tot acest flux de bani îmbunătățește nivelul de trai al familiilor de acasă, dacă este să ne gândim cât de dificil este să achiți cele menționate mai sus cu un salariu mediu în România.
Materiale de construcții, instrumente agricole, daruri de nuntă și onorariile avocaților sunt alte motive foarte populare pentru care cei aflați la muncă peste hotare toarnă lunar bani în buzunarul României. O contrubuției substanțială vine și din achiziționarea de terenuri, apartamente sau mașini. Cei care pot să facă asta sunt mai puțini la număr și sunt deja înstrăinați de ani buni.
Românii trimit însă bani și pentru lucruri mai neconvenționale, cum ar fi achiziția de lucernă, porc de Crăciun, lemne de foc sau papagali. Am avut inclusiv clienți care au trimis bani pentru tratamentul pisicii rămase acasă!
Indiferent care este destinația banilor, la o primă vedere, comportamentul de consum al diasporei în ceea ce privește deciziile financiare ar putea fi socotit ca fiind unul emoțional mai degrabă decât rațional. Se grăbesc să îmbunătățească felul în care familiile trăiesc acasă sau își pregătesc contextul pentru când se vor întoarce. Pentru cei mai mulți, asta înseamnă decizii pe termen foarte scurt. Puțini sunt cei care se gândesc să investească altfel în viitorul lor și cu atât mai puțini cei care se gândesc să investească bani într-o afacere care să le aducă profit pe termen lung.
Deși expuși la viața din vestul și centrul Europei, o barieră principală cu care se confruntă diaspora este lipsa de educație financiară: nu știu cum să profite mai mult de pe urma banilor lor. Simplul fapt că pierd pe comisioane mult prea mari de fiecare dată când trimit bani acasă, este un indicator care ne spune că românii din străinătate au nevoie să fie ajutați pentru a lua decizii financiare care să lucreze în favoarea lor.
Românii care ajung în străinătate trebuie să învețe să se documenteze cu privire la modalitățile în care își pot îmbunătăți viața odată ajunși în diaspora. Internetul este și va fi cea mai accesibilă și ușoară cale de a face asta. Când vor începe să participe la programe de educație financiară, calitatea vieții lor va crește odată cu contribuția lor în economia gazdă și cea de acasă.
Elena Grapă, 26 de ani, locuiește în Marea Britanie de 2 ani de zile, licențiată în Comunicare și Relații Publice, este Community Manager pentru România la TransferGo..