România liberฤ: Câte tipuri de pensii existฤ?
Sorin Dinu: Avem pensii speciale, pensii de serviciu ลi pensiile din sistemul de stat. La pensiile de serviciu (de regulฤ militari, poliลฃie), existฤ o altฤ problemฤ. Dl. premier Emil Boc, în Legea 263/2010, a tฤiat unele pensii mai mult, altele mai puลฃin, încercând sฤ le treacฤ pe contributivitate. Pensia militarฤ a lui tata, pe contribuลฃie, a fost chiar puลฃin mai mare decât cea de serviciu, dupฤ 40 de ani de Armatฤ.
Rl: ลi care e problema?
SD: Chiar dacฤ dai o pensie de serviciu, nu poลฃi sฤ o dai mai mare sau egalฤ cu salariul. Mi se pare o absurditate. De regulฤ, salariul reflectฤ toate condiลฃiile de desfฤลurare a slujbei respective. Nu ai dreptul de exemplu sฤ faci politicฤ. De aceea, magistraลฃii ลi militarii au salarii mari.
Ca urmare a salariului mare pe care îl primesc, ลi pensia lor va fi la limita superioarฤ a sistemului de pensii, deci mi se pare cฤ ลi ele trebuie stabilite pe contributivitate. Pe de altฤ parte, sistemul de pensii normale este un sistem piramidal.
Rl: O schemฤ Ponzi.
SD: O schemฤ Ponzi, da, care are doi piloni: beneficiarii ลi contributorii. Pentru ca sistemul sฤ fie în echilibru, cele douฤ sume, cea datฤ ลi cea primitฤ, trebuie sฤ fie egale. Banii care intrฤ se duc la persoanele care trebuie sฤ îi primeascฤ.
Nu existฤ randament. În esenลฃฤ, sistemul de pensii de stat se bazeazฤ pe mai mulลฃi contributori decât beneficiari, pentru cฤ altfel nu funcลฃioneazฤ. Dacฤ vreau ca pensia mea sฤ fie 50% din salariul mediu, la un CAS de 25%, trebuie sฤ existe de douฤ ori mai mulลฃi salariaลฃi contributori decât pensionari. Dacฤ nu se aplicฤ proporลฃia aceasta ลi numฤrul de contributori e mai mic, apare subvenลฃia publicฤ, care de-a lungul timpului a ajuns pânฤ la 18 miliarde de lei pe an.
Rl: În momentul acesta, cât e subvenลฃia publicฤ la sistemului de pensii?
SD: Zero, dar este pe deficit de 1,4 miliarde. Dupฤ ce se va face ลi majorarea din octombrie, se va ajunge la o anvelopฤ de pensii de 72 – 73 de miliarde de lei ลi s-ar putea sฤ fie un deficit la 26 de miliarde de lei.
Rl: Adicฤ, presupunând cฤ PIB e 1.000 de miliarde de lei, cum afirmฤ sursele guvernamentale, cam 7,3% din PIB?
SD: Posibil. Sistemul acesta de pensii funcลฃioneazฤ pentru naลฃiunile cu populaลฃii tinere sau economiile cu o bazฤ solidฤ. Aลa se explicฤ faptul cฤ Angela Merkel a adus un milion de refugiaลฃi: ca sฤ susลฃinฤ sistemul de pensii. Sฤ aibฤ o populaลฃie tânฤrฤ, cu contributori la bazฤ. Când nu ai asta ลi te joci cu creลterile de pensii, te îndrepลฃi spre faliment.
Dacฤ, prin decizia CCR, orice pensie majoratฤ nu se poate reduce, România nu are în faลฃฤ decât falimentul. Constituลฃional, se pune întrebarea: nu cumva, prin faliment, distrugând afacerile unor cetฤลฃeni, le încalci drepturile constituลฃionale? Este vorba despre limita dintre contribuลฃia ลi extorcare.
Pensia este un bun patrimonial
Rl: Pensiile speciale pot fi impozitate?
SD: În opinia mea, da, dar în opinia Curลฃii Constituลฃionale, nu. În anul 2010, CCR a dat douฤ decizii cu privire la reducerea pensiilor speciale ลi pensiilor, în general. Argumentaลฃia judecฤtorilor CCR s-a bazat pe douฤ elemente. Primul a fost cฤ pensia este un bun patrimonial, ceea ce e corect. Apoi, judecฤtorii Curลฃii au venit cu niลte cazuri de la CEDO.
Unul era din Lituania, unde o doamnฤ a ieลit la pensie, dupฤ ce a lucrat o bunฤ parte din timp pe perioada URSS, iar Lituania a decis cฤ aceia care au lucrat în perioada existenลฃei Uniunii Sovietice trebuie sฤ ia pensie de la URSS/Rusia. Ca urmare, a primit o pensie mai micฤ, a dat în judecatฤ statul lituanian ลi CEDO i-a dat dreptate.
Al doilea este cazul unui procuror militar, care la un moment dat a devenit judecฤtor civil ลi la pensie i s-a spus cฤ nu mai primeลte pensia legatฤ de indemnizaลฃia lui de militar. CEDO a stabilit cฤ statul respectiv trebuia sฤ i-o plฤteascฤ ลi pe aceea.
CEDO spune, în general, cฤ în materie de pensii primeazฤ legea naลฃionalฤ. În Grecia, în anul 2012, pensiile au fost reduse în medie cu 15%. În primul rând, au fost tฤiate a 13-a ลi a 14-a pensie. Pensiile mari au fost reduse mai mult, cele mici mai puลฃin ลi nu s-a pus nici o problemฤ de încฤlcare a drepturilor constituลฃionale.
Rl: Deci pensiile pot fi impozitate.
SD: În opinia mea, pensiile speciale pot fi impozitate. Marea problemฤ este regândirea modernฤ a acestor pensii speciale, care sunt o chestiune neofeudalฤ. O pensie pe care o dau regii la diferiลฃii lor servitori feudali, care i-au slujit cât timp au putut sฤ munceascฤ, aลa este ลi aceastฤ pensie specialฤ. „Vฤ dฤm ลi vouฤ o pensie”.
Mai mult, mi se pare o absurditate sฤ dai pensie specialฤ celor care au fost în serviciul public – parlamentari, primari, consilieri. Ei nu ar trebui sฤ facฤ bani din funcลฃia lor nici în timpul, nici dupฤ funcลฃie. Este ลi imoral.