La Cala „Dunăre“ a Șantierului Naval Damen din Galați a fost lansată nava „Bibby WaveMaster Horizon“, a doua navă din seria „WaveMaster“, construită pentru compania britanică Bibby Marine Services Ltd., o companie importantă pe piața operațiunilor în parcuri eoliene marine. Prima navă din serie, „Bibby WaveMaster 1“, a fost livrată și, date fiind performanțele tehnice reușite de navaliștii gălățeni, este construită și a doua navă. Costurile construirii navei sunt confidențiale, dar în domeniul construcțiilor navale o astfel de navă, de tip Service Operations Vessel (SOV), cu lungimea de 90 de metri, este evaluată la aproximativ 200 milioane de euro. Cea de-a doua navă din serie va fi utilizată pentru întreţinerea şi reparațiile instalaţiilor din parcurile eoliene marine „Hohe See“ şi „Albatros“, care aparţin companiilor Siemens Gamesa Renewable Energy și EnBW.
Noua navă va opera în zona germană a Mării Nordului
Potrivit CEO al Șantierului Naval Damen Galați, Rino Brugge, noua navă se remarcă prin complexitate și tehnologiile moderne. „Este una dintre cele mai performante nave, care ne va permite să avem acces la platformele eoliene. Tehnicienii și personalul care vor locui la bordul acestei nave vor avea parte de condiții dintre cele mai bune. Nava va opera în zona germană a Mării Nordului, la cele două platforme eoliene de acolo“, a declarat Rino Brugge. Specialiștii de la Damen au dezvoltat nava de tipul SOV 9020 în colaborare cu specialiști din industria energiei regenerabile. Reprezentantul companiei din Marea Britanie a precizat că pentru construirea acestei nave a fost ales șantierul naval din Galați deoarece de la construirea primei nave a existat o foarte bună colaborare: „A fost un parteneriat perfect legătura dintre Damen și compania Bibby Marine Services Ltd. Amândouă sunt afaceri de familie, compania «Bibby» are o existență de 212 ani, prin urmare compatibilitatea a fost perfectă. Această navă se bazează pe experiența uimitoare a navei-surori «Bibby WaveMaster 1». De la livrarea în septembrie 2017, «Bibby WaveMaster 1» a lucrat în mod continuu în sectoarele eoliene și de petrol și gaze. Prin urmare, suntem încrezători că «Bibby WaveMaster Horizon» va funcționa la fel de bine pentru clienții noștri, Siemens Gamesa Renewable Energy și EnBW, și va stabili un nou punct de referință în operațiunile de operare eoliene offshore și în sectorul de întreținere“, a declarat Stephen Bolton, CEO al companiei Bibby Marine Services Ltd. din Marea Britanie.
Tehnologii moderne pentru intervenții la eolienele marine
Navele din proiectul „SOV 9020 – WaveMaster“ se remarcă printr-o serie de performanțe tehnice ce au la bază doi ani de muncă în comun a specialiștilor de la Damen Galați și a celor de la compania proprietară a navei, Bibby Marine Services Ltd. Nava a fost proiectată de Damen cu un sistem de acces cu compensare a mişcării (Walk-to-Work), adică va fi o navă care, pe lângă facilităţile pentru transportul şi manipularea echipamentelor, va permite şi accesul rapid al echipelor de intervenţie pe platformele sau turbinele eoliene marine, ascensorul către pasarela de acces la eoliană având 6 platforme. La construirea navei au fost luate în considerație avântul industriei turbinelor eoliene şi tendința acestei industrii de a avansa către mare, acest concept personalizat garantând accesul confortabil, rapid şi sigur către turbine, cu costuri mai reduse în peste 80% din situaţii, inclusiv în cazul celui mai dificil scenariu, şi anume condiţiile dificile din partea centrală a Mării Nordului.
Navă cu stabilitate mărită prin reducerea impactului valurilor
Companiile care dețin parcurile eoliene, Siemens Gamesa Renewable Energy și EnBW, împreună cu Bibby Marine Services Ltd. căutau soluţii de acces mai facil la turbinele eoliene, iar acest lucru a fost rezolvat prin proiectul SOV 9020, care a avut printre obiective asigurarea unei cât mai bune stabilități în timpul intervențiilor prin reducerea impactului valurilor. Astfel, „Bibby WaveMaster Horizon“ dispune de echipamente moderne de manipulare, sisteme care să permită menţinerea stabilităţii indiferent de condiţiile meteorologice. Corpul acestui tip de navă este mai lung decât cel al unei nave convenţionale de aprovizionare a platformelor maritime, iar secţiunea prova a fost coborâtă cu 1,5 metri pentru a crea forme „V“ pronunţate. Această caracteristică asigură o reducere semnificativă a impactului valurilor şi măreşte eficienţa propulsoarelor prova. Un astfel de propulsor poate asigura o foarte bună manevrabilitate a navei, care poate fi rotită „în loc“, la 360 de grade, ca și cum s-ar roti în jurul unei axe. Este instalată la bord și o pasarelă cu autostabilizare, care va permite accesul la structurile turbinelor eoliene. Au fost prevăzute și sisteme eficiente pentru optimizarea consumului de combustibil, ceea ce va permite ca nava să rămână pe mare perioade de până la o lună. Cazarea standard tip „Comfort Class 2“ asigură 60 de cabine individuale, capacitatea totală a personalului de la bord fiind de 90 membri ai echipajului și specialiști în turbine eoliene.
Prima navă operează în Danemarca și în Olanda
În general, în construcțiile de nave în serie, pe parcursul derulării proiectului sunt aduse anumite modificări în funcție de modul în care se comportă în exploatare prima navă din serie. În cazul proiectului „SOV 9020 – WaveMaster“, la a doua navă din serie au fost aduse foarte puține modificări, pentru că prima navă din serie, „Bibby WaveMaster 1“, s-a comportat foarte bine în operațiunile desfășurate pe mare. „Prima navă este un pic diferită, operează în alte sectoare. De câteva zile a fost relocată din Danemarca în Olanda, unde urmează să opereze pentru următoarele șase luni“, a declarat Stephen Bolton, CEO al companiei Bibby Marine Services Ltd.
Proiectare mai simplă grație simulatorului de arhitectură navală
Una dintre caracteristicile suplimentare este aceea că „Bibby WaveMaster Horizon“ va avea o macara diferită, furnizată de SMST din Olanda: „Noul sistem integrat elimină necesitatea unui turn independent de ridicare. Acum pasarela se blochează de pe turn şi se potriveşte cu ascensorul. În ansamblu, numărul mic de schimbări pe care le-am făcut la această a doua navă arată cât de bună a fost prima“, a declarat unul dintre inginerii care lucrează la proiect. Reprezentanții Șantierului Naval Damen Galați au precizat că procesul de construire a celei de-a doua nave din serie va fi mai simplu, în primul rând grație experienței câștigate la construirea primei nave, dar și datorită simulatorului de arhitectură navală „Damen HIL“, cu ajutorul căruia au putut fi analizate modificările propuse.
Tot la Galați, navă pentru instalarea cablurilor submarine
La Șantierul Naval din Galați este acoperită întreaga gamă de nave speciale pentru construirea și exploatarea parcurilor eoliene marine. În 2015, tot la Galați a fost construită pentru Deep Ocean Group, din Marea Britanie, o altă navă cu performanțe tehnice deosebite: „Maersk Connector“, specializată în instalarea cablurilor submarine pentru transportul energiei electrice de la parcurile eoliene din Marea Nordului. Cu „Maersk Connector“ compania britanică și-a îmbunătățit capacitatea de instalare a cablurilor submarine, pentru că nava poate instala simultan două cabluri electrice submarine.