10.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăMarirea TVA - necesara, dar nu suficienta

Marirea TVA – necesara, dar nu suficienta

Cota unica a disponibilizat pentru consum circa 900 milioane euro in favoarea unui numar de 300-400 mii de persoane si a presat puternic asupra cresterilor masive ale importurilor, fara o corelatie directa cu potentialul de export. S-au creat puternice dezechilibre macroeconomice, care nu mai pot fi stopate doar prin majorarea TVA, se arata in studiul “Efectele majorarii TVA si continuarea reformei fiscale in Romania”, elaborat de Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti (CCIRB).

“La toate aceste dezechilibre, unica politica fiscala eficienta pare sa fie majorarea TVA, singura in masura sa conduca la descurajarea cererii pe piata”, se arata in lucrare. Insa exista temeri ca nici majorarea TVA de la 19% la 22% nu va fi suficienta pentru acoperirea cheltuielilor bugetare din 2006-2007.

Efectele cotei unice de 16%

Specialistii CCIRB spun ca introducerea cotei unice de 16%, incepand cu 1 ianuarie 2005, a generat efecte colaterale multiple. Astfel, in 2005, incasarile din impozitul pe venit sunt estimate a fi cu circa 17,5 mii miliarde lei mai mici decat cele programate, in timp ce cheltuielile bugetare estimate sunt tot mai mari, determinate de situatii neprevazute, precum acoperirea pagubelor produse de calamitati, criza medicamentelor etc. Toate acestea, in conditiile in care ponderea deficitului bugetar in PIB trebuie sa scada de la 1,5% la 0,7%, conform intelegerilor cu FMI. “In plus, deficitul de cont curent extern al Romaniei se ridica in acest an la 12,5% din PIB, o cota dubla fata de limita de alerta considerata pe plan international, de circa 6% din PIB. Acest indicator recomanda masura majorarii TVA cu circa 3% incepand cu 1 ianuarie 2006.” Acestia mai considera ca efectele cotei unice s-au amplificat pe fondul altor doua masuri de politica financiara, respectiv: cresterea creditului de consum si a transferurilor de bani realizate de romanii care lucreaza in strainatate, intarind tendintele de apreciere a leului. Toate aceste politici fiscale si de finantare au afectat exporturile si au stimulat importurile pentru consum.

Comisarul european ne-a avertizat

Comisarul european pentru fiscalitate si uniune vamala a sesizat autoritatile de la Bucuresti, in luna iunie, asupra problemelor existente in domeniul colectarii impozitelor indirecte. Romania inregistreaza restante serioase privind: gradul de colectare a TVA si a accizelor, lipsa informatizarii punctelor de frontiera, nivelul ridicat al contrafacerilor si pirateriei in traficul de frontiera. Reprezentantul european a ridicat si problema modificarilor frecvente de taxe si impozite intervenite in Romania in ultimele 6 luni.
In ceea ce priveste cota standard minima de TVA acceptata in UE, aceasta este de 15%, cu maximum 2 cote preferentiale, ca exceptii, sub acest nivel (minimum 5%), iar pe timp limitat, cota 0 sau sub 5% pentru anumite produse si cazuri justificate. Acum, in Romania cota standard TVA este de 19%, cu o reglementare preferentiala de 9% pentru medicamente, manuale scolare, carti, ziare, intrare la muzee, cazare in hoteluri si campinguri.

Majorarea este inevitabila

Majorarea TVA nu este o cerinta obligatorie a FMI sau a Uniunii Europene. “Fata de o reducere a gradului de colectare a veniturilor bugetare, comparativ cu cresterea economica preconizata (28% din PIB in 2005, fata de 30% din PIB in 2004), FMI a propus trei solutii privind cresterea veniturilor la buget: impozitarea terenurilor agricole, majorarea cotei unice de impozitare si/sau majorarea TVA”, se arata in lucrarea “Efectele majorarii TVA si continuarea reformei fiscale in Romania”. Insa, tinand seama de cerintele reformei fiscale privind trecerea poverilor fiscale de pe impozitele directe (venituri si profit) pe cele indirecte (accize si TVA), Executivul a optat pentru taxarea consumului, mai intai prin majorarea anticipata a accizelor si, ulterior, prin cresterea TVA. “Majorarea taxei pe valoarea adaugata la 22%, incepand cu anul 2006, este o consecinta directa a corelatiilor privind cota unica de impozitare de 16%, avand si alte influente in cresterea tintei prevazute pentru inflatie de la 5% la 6,5% pentru 2006. ” Pe de alta parte, motivele invocate de Ministerul Finantelor Publice pentru sustinerea majorarii de TVA incepand din 2006 sunt: marirea veniturilor bugetare, cresterea in perspectiva a cheltuielilor cu infrastructura, resursele insuficiente pentru implementarea angajamentelor de integrare in UE, acoperirea contributiei Romaniei la bugetul european (circa 800 milioane euro/an in primii 3 ani de la integrare), cerintele impuse de cheltuielile cu sanatatea si recalcularea pensiilor.

Care sunt consecintele

Solutia privind cuantumul TVA pentru anul 2006 va fi definitivata si adoptata curand, in contextul mentinerii cotei unice de impozitare la nivelul de 16% si cu restructurarea altor mecanisme si instrumente fiscale care sa promoveze reforma si, totodata, sa rezolve problema deficitului la incasarile din impozite, considera specialistii CCIRB. Acestia au evaluat si consecintele. “Politica in materie de TVA are repercusiuni directe asupra viitoarelor reduceri preconizate la contributiile de asigurari sociale (CAS), respectiv 2% sau 5% in anul 2006, precum si asupra nivelului preconizat al inflatiei, programat initial la nivelul de 5%, dar estimat in prezent la 6,0%-6,5% in 2006”, se arata in studiul CCIRB.
O alta consecinta a cresterii plafonului TVA o reprezinta majorarea obligatiilor de plata ale Romaniei la bugetul UE dupa momentul aderarii, deoarece sumele incasate din TVA se constituie ca venituri la bugetul comunitar. De aceea, Ministerul Finantelor Publice propune trecerea mai accentuata, incepand cu anul 2006, de la impozitarea directa catre impozitarea pe consum, care urmeaza sa faca obiectul unei Strategii fiscale elaborate de MFP pentru urmatorii 4 ani. In cadrul acesteia urmeaza sa fie precizate directiile de structurare a politicii fiscale, cu propuneri concrete pentru perioada 2006-2009. Se vor avea in vedere: l reducerea contributiilor sociale platite de angajator cu 2% (perioada 2006-2007) si cu 3% (anul 2008) l majorarea cotei standard TVA la 22% l majorarea cotei reduse TVA de la 9% la 11% l aplicarea cotei TVA la 22% pentru cazare in hoteluri si campinguri l obligativitatea angajarii a 5 salariati pentru infiintarea unei microintreprinderi l majorarea deducerilor personale la calculul impozitului pe venit cu 6,5% l majorarea accizelor in devansarea calendarului convenit cu UE.
“Oscilatiile reglementarilor fiscale adoptate in ultimele 6 luni, determinate de cerintele asigurarii resurselor la buget, conduc la concluzia ca obiectivele politicii fiscale trebuie corelate si subsumate unei strategii cuprinzatoare si corelate de politici economice, abordate in sistem, atat pentru economia reala (marfuri, servicii, investitii), cat si pentru economia nominala (fiscalitate, credite, piata de capital, asigurari etc.)”, se arata in studiul CCIRB.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă