9.5 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIMM-urile romanesti, orientate preponderent spre piata interna

IMM-urile romanesti, orientate preponderent spre piata interna

Un sondaj realizat in randul intreprinzatorilor de catre Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC) in perioada aprilie-iunie 2005 arata ca prezenta firmelor romanesti pe pietele internationale este foarte redusa, ele orientandu-se cu precadere asupra pietei interne de marfuri si servicii.
Astfel, doar 17,6% dintre IMM-urile din industrie si energie sunt exportatoare. In agricultura reusesc sa faca export doar 15,8% dintre IMM-uri, in transport si comunicatii – 6,3%, in constructii – 4,3%, iar in comert – 2%. Intreprinderile mijlocii par a fi cele mai competitive pe pietele externe (27% dintre acestea exporta), urmate de intreprinderile mici (14,1%) si de microintreprinderi (4,5%). Potrivit legislatiei in vigoare, intreprinderile mijlocii sunt cele care au intre 50 si 249 angajati, intreprinderile mici au 10-49 angajati, iar microintreprinderile au intre zero si noua angajati. Specialistii ANIMMC au concluzionat, in baza acestor rezultate, ca microintreprinderile din Romania nu sunt antrenate sa valorifice avantajele globalizarii economice, ele ramanand orientate cu preponderenta spre piata interna de marfuri si servicii.
Principalele obstacole intalnite de exportatori sunt, potrivit sondajului, “lipsa de informatii despre pietele externe” si “lipsa de capital si de finantare”. Lipsa capitalului este cel mai important obstacol pentru firmele din transporturi si comunicatii.
In ceea ce priveste perceptia intreprinzatorilor asupra tendintelor din mediul de afaceri, sondajul ANIMMC releva un optimism temperat; pentru majoritatea intreprinzatorilor evolutia afacerilor este “satisfacatoare”. Cele mai nemultumite de evolutia afacerilor si a firmelor lor sunt IMM-urile din sectorul “Hoteluri si restaurante” (numai circa 15% dintre acestea apreciaza ca au o evolutie foarte pozitiva). Evolutii pozitive ale mediului de afaceri au fost resimtite mai ales de firmele din constructii (33%) si din sectorul serviciilor (31,8%), in timp ce pentru IMM-urile din transporturi predominante au fost evolutiile negative percepute (28,3%).
La data realizarii sondajului, o treime dintre IMM-uri nu aveau in plan nici un fel de investitie, iar dintre cele care detineau, totusi, asemenea planuri investitionale majoritatea erau preocupate sa achizitioneze noi tehnologii. In timp ce IMM-urile din agricultura erau interesate sa investeasca mai mult in protectia mediului, cele din industrie erau preocupate sa cumpere echipamente, iar cele din turism doreau dezvoltarea bazei materiale. Ca principale surse de finantare ale investitiilor, intreprinzatorii vedeau in primul rand resursele proprii, apoi creditele bancare si sursele de asistenta financiara nerambursabila.

Sistemul fiscal actual, criticat

Potrivit ANIMMC, doar 17% dintre IMM-uri au apreciat ca procedurile actualului sistem fiscal romanesc sunt corespunzatoare. Cele mai multe dintre firme considera ca: exista prea multe institutii unde trebuie depuse documentele (69,3%); documentele care trebuie depuse sunt prea multe si prea complicate (69,3%); exista prea multe conturi si ordine de plata care revin in sarcina intreprinderilor (57%). Cele mai critice in aprecieri sunt firmele din agricultura. Sondajul mai releva ca firmele mijlocii fac mai bine fata stufoaselor proceduri ale Fiscului decat cele mici sau microintreprinderile.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă