9 C
București
luni, 18 martie 2024
AcasăInvestigații România LiberăDin nou, oale sparte in capul celor saraci!

Din nou, oale sparte in capul celor saraci!

In chiar paginile acestei rubrici, am spus in urma cu cateva luni ca o eventuala majorare a cotei TVA, indiferent de contextul in care va fi decisa, va insemna esecul “operatiunii cota unica”. Momentul majorarii TVA bate la usa. Tot ceea ce au reusit initiatorii a fost impingerea acestui moment cat mai departe, urmand, dupa toate probabilitatile, sa intervina la 1 ianuarie 2006, adica la un an de la introducerea cotei unice. De intervenit va interveni sigur, in ciuda faptului ca guvernul vorbeste despre aceasta majorare ca despre o varianta de lucru, iar forte din coalitie ar dori in scopuri electorale s-o evite. Si va interveni pentru ca deja nu consecintele cotei unice asupra bugetului sunt in joc, ci implicatiile destabilizatoare ale acesteia in conturile externe ale tarii.
Dupa ce FMI isi exprimase inca de la inceput puternice indoieli cu privire la o reusita a cotei unice in materie de incasari bugetare, o liniste profunda paruse a se asterne, alimentata de comunicate guvernamentale care aratau ca, fata de perioada corespunzatoare a anului trecut, incasari suplimentare, trecute in contul cotei unice, ar fi consemnate, in parte ca efect al scoaterii la suprafata a unor relatii salariale ce vegetasera pana atunci in zonele neagra sau gri, din cauza prea marii poveri fiscale. Asa ca anuntul ministrului de Finante ca este posibil ca, de la 1 ianuarie 2006, sa fie nevoie de o crestere a cotei TVA, cu vreo 2-3 puncte procentuale, a venit ca un trasnet pentru cei ce se scaldau in climatul caldut indus de introducerea cotei unice de impozitare a veniturilor si mai ales de interpretarile abuzive ale acestei introduceri ca o relaxare fiscala.
Pentru cei care erau insa mai nuantati in privinta capabilitatilor fiscale ale cotei unice si care observau atent si traiectoria economiei romanesti dupa introducerea acestei cote, anuntul ministrului de Finante n-a fost o surpriza. Singura necunoscuta era momentul in care va fi fost facut acest anunt. Si era o probabilitate destul de ridicata ca anuntul sa fie facut in contextul discutiilor clarificatoare cu FMI cu privire la baterea in cuie a acordului cu institutia financiara de la Washington care are Romania in monitorizare macroeconomica in numele Uniunii Europene in perspectiva aderarii. Ceea ce s-a si intamplat, pentru ca anuntul, chiar daca sub forma diplomatica a unei ipoteze de lucru, a intervenit in chiar timpul negocierilor cu FMI de la Bucuresti.
FMI n-a crezut o clipa in virtutile cotei unice. Si, dupa cum se vede, nu crede nici acum, in ciuda unor cifre privind incasarile bugetare mai putin alarmante decat presupunea. Si nu crede de vreme ce a impus guvernului roman cresterea cotei TVA, cel mai productiv dintre impozite. Caci de la FMI vine ideea acestei cresteri, nici de la dl Popescu, nici de la dl Tariceanu, nici de la dl Basescu, ce propovaduiau inca si cu doar putin timp inainte continuarea relaxarii fiscale.
O crestere a TVA ar consemna esecul “operatiunii cota unica” asa cum a fost intreprinsa aceasta, intrucat, nefundamentata solid in contextul economic dat, cota unica n-a mai putut fi ceea ce s-a dorit: o relaxare fiscala. Initiatorii avusesera in vedere ca scaderile produse de introducerea cotei unice in incasarile bugetare sa fie acoperite pe seama cresterii deficitului bugetar, adica a imprumuturilor statului. Numai ca, in contextul tintelor constrangatoare de inflatie, cresterea deficitului bugetar era exclusa, cu sau fara FMI pe cap. Ba, mai mult, trebuia scazut. Compensarea prin alte impozite a golului creat de cota unica nu a fost o reusita, multiplele presiuni ale grupurilor de interese subtiind majorarile avute in vedere de Executiv la impozitele pe dobanzi, pe tranzactiile imobiliare si operatiunile bursiere. Si atunci recursul final este la TVA.
Ministrul de Finante, incercand probabil sa evite orice legatura cu cota unica, pune o eventuala majorare a TVA pe seama necesitatii de a se tempera consumul care a luat-o razna. Decuplarea nu poate fi insa facuta pentru ca introducerea cotei unice a avut nu doar consecinte asupra incasarilor bugetare. Mult mai importante sunt implicatiile exact asupra consumului, accentuandu-se un dezechilibru deja periculos. Avantajele cotei unice au fost culese de numai 300-400 mii de oameni, cei ce au simtit la buzunare grosul din cele peste 900 milioane euro lasate in plus pe piata pentru consum de catre introducerea cotei unice. Fiind vorba de cei deja instariti, castigurile substantiale obtinute in plus de catre acestia s-au putut indrepta indeosebi catre produse scumpe, din import. Numai vanzarile de automobile au depasit un miliard de euro pe primele cinci luni ale anului. Consumul din import pur si simplu s-a inflamat. Dezechilibrul din contul curent extern a depasit cotele de alerta. FMI a pus piciorul in prag.
Cresterea TVA este corectia de descurajare a consumului si, prin implicatie, a importului. Din pacate, este o corectie suportata de intreaga populatie, indeosebi si in mod nemeritat de cei nevoiasi, pusi sa achite cadoul facut prin cota unica doar unora, foarte putini si oricum cel mai putin in nevoie. Ne aflam in fata unui nou episod al vastei operatiuni din tranzitia romaneasca: orice castig este “privatizat” la dispozitia unora, in timp ce orice cost este “etatizat” pe seama celor multi.

Cele mai citite

Astrele conspiră pentru rămânerea lui Nicușor Dan / Șansa plutește-n aer, dar lipsește un Dudu Georgescu

Se pare că toate astrele conspiră pentru rămânerea lui Nicușor Dan în fotoliul de primar general. Altfel nu se explică bătălia oarbă pentru căutarea...

Astrele conspiră pentru rămânerea lui Nicușor Dan / Șansa plutește-n aer, dar lipsește un Dudu Georgescu

Se pare că toate astrele conspiră pentru rămânerea lui Nicușor Dan în fotoliul de primar general. Altfel nu se explică bătălia oarbă pentru căutarea...
Ultima oră
Pe aceeași temă