Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Spania a interzis odihna săptămânală a camionagiilor în cabină.

Cum încalcă Madridul normele europene de liberă circulaţie a mărfurilor

Spania a interzis odihna săptămânală a camionagiilor în cabină. Faptul este prevăzut prin modificarea regulamentului privind transporturile, ROTT, publicat în jurnalul oficial spaniol din 20 februarie.

Share

Florin Budescu 0 comentarii

Actualizat: 08.03.2019 - 16:03

Informaţia a fost furnizată de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) pentru revista „Tranzit“. Prevederile au intrat în vigoare de la 21 februarie. Deoarece nu s-a prevăzut o infracţiune specială, efectuarea repausului săptămânal normal în cabină va fi considerată repaus săptămânal necorespunzător.

Amenda va fi de 2.000 de euro. Conform precizărilor ASTIC – Spania, care a contactat autorităţile de control spaniole, ambele tipuri de controale sunt posibile, in situ sau a posteriori. ASTIC este o asociaţie profesională a şoferilor de camioane spanioli, omoloagă UNTRR sau ARTRI din România.

Nu vor fi solicitate documente speciale – arată prevederea legală – precum facturile hoteliere, pentru a proba că şoferul nu s-a aflat în cabină, mai informează UNTRR. Pauza în cabină este, în prezent, interzisă în Franţa, Belgia, Germania, Marea Britanie şi Olanda.

Ce înseamnă această nouă prevedere legală pentru şoferii români de camion care au de făcut transporturi internaţionale în Spania? Ion Lixandru, vicepreşedintele ARILOG, atrage atenţia că trebuie să „plecăm de la conceptul de bază european – libertatea circulaţiei mărfurilor, a capitalurilor şi a persoanei“.

Al doilea principiu – explică Ion Lixandru pentru „România liberă“ – „este că transporturile rutiere, aeriene, feroviare, navale sunt reglementate în ce priveşte capacitatea şi timpul de conducere. Sunt reglementări la care România este parte. Ţinând cont de cele două reglementări, faptul că mă deplasez din punctul A în punctul B şi sunt obligat să mă opresc, să-mi fac pauza legală, pe o infrastructură pe care o plătesc, este un drept pe care nu mi-l poate lua nimeni“.

„Eu, ca şofer, înnoptez organizat. Vehiculul în care mă odihnesc este construit să găzduiască, să înnoptez în el. Toate vehiculele pe care le avem în dotare sunt prevăzute cu facilităţile necesare repausului, odihnei, somnului, şi respectă normele legale create pentru ca cineva să înnopteze acolo“, atrage atenţia vicepreşedintele ARILOG, care este şofer de camion cu o veche tradiţie de familie în branşă.

 

Sindicatele fac presiuni asupra autorităţilor spaniole

Totuşi, dacă somnul în cabina camionului e interzis, de ce mai fac fabricanţii de camioane capete-tractoare în care sunt toate condiţiile pentru a dormi?

„În aceste cabine sunt sisteme de climatizare şi tot ce vrei. Problema spaniolilor este a sindicatelor de transport de acolo, dar şi ei se subordonează aceleiaşi reglementări. Nici ei nu au voie să conducă mai mult de 56 de ore săptămânal, mai mult de două ori pe zi etc. Numai că ei, alături de francezi, încearcă să condiţioneze lucruri care sunt respinse de UE, prin reglementări“, explică Ion Lixandru.

„Ei, prin promovarea acestor reglementări anti-reglementare europeană, încearcă să forţeze, dar nu se pot erija în reglementator într-o zonă reglementată, pentru a creşte cazarea şi a diminua traficul“, a spus Lixandru.

Să ne imaginăm următorul scenariu: toţi camionagiii care ajung în zonele de parcare formează frumos numărul serviciului de urgenţe 112, anunţă că le este rău, sunt luaţi cu Salvarea. Camionul rămâne lângă parcare, iar Poliţia trebuie să stea să-l păzească.“ - Ion Lixandru, ARILOG

O altă problemă – explică profesionistul în transporturi – este că majoritatea mărfurilor de pe camioane (peste 90%) sunt asigurate. Aşa că, „dacă te-ai asigurat, tu, ca şofer, eşti responsabil pentru marfă, pe durata transportului, prin contract. Dacă eu pun maşina în parcare şi apoi plec şi mă duc să mă culc la hotel sau la motel, cine răspunde pentru marfă?

Asigurarea nu-şi mai îndeplineşte scopul, pentru că ea te condiţionează ca vehiculul să fie păzit pe perioada transportului. Maşina trebuie parcată într-o parcare păzită“.

Avem, aşadar, următoarea situaţie: majoritatea parcărilor pentru camionagii nu au moteluri sau hoteluri, iar la motelurile şi hotelurile existente nu sunt parcări suficient de mari.

Dacă 10 camionagii blochează o parcare de hotel, de exemplu, şi ocupă 10 camere din acesta, patronul unităţii hoteliere e afectat financiar, pentru că nu are încărcare pe cazare. Acesta îţi va interzice să parchezi camionul în parcarea hotelului.

Atunci, cum ajungi tu, şofer, din parcarea de camioane la locul de cazare? Există mari şanse ca TIR-ul tău să fie parcat într-un loc, iar motelul să fie la zeci de kilometri, ori şoferul răspunde pentru marfa pe care o transportă şi pe care, dormind lângă ea, o păzeşte. Cum va fi atunci aplicată această prevedere?

„Încă sunt nişte provocări, ca urmare a presiunii sindicatului şi asociaţiilor profesionale, care nu au cap şi coadă“, crede Ion Lixandru, amintind că acum patru-cinci ani apăruse obligativitatea ca şoferii de camioane, în traficul intercomunitar, să fie angajaţi în Spania, Germania, Franţa.

 

Imposibilitate

Pe de altă parte, dacă de exemplu în Castilia sunt 100 de camionagii, cu trenuri rulante de 40 de tone, căutând înnebuniţi parcări de camioane cu motel şi negăsind destule, e clar că unii, fatalmente, vor dormi în camioane, riscând să fie prinşi in situ, iar alţii vor conduce mai mult decât au voie, pentru a găsi o parcare adecvată, încălcând cealaltă regulă a muncii lor.

„Nu încape discuţie“, spune Lixandru şi aminteşte din nou că totul se întâmplă pentru că „transportatorii din Peninsula Iberică au făcut presiuni“.

Până în prezent, nu au fost stabilite instrucţiuni speciale pentru autorităţile de control spaniole cu privire la punerea în aplicare a acestei inter-
dicţii, afirmă UNTRR.

Practic, astfel, în Spania s-a creat o piaţă pentru amenzi? Nu, consideră reprezentantul ARILOG, deocamdată „nu au norme“. „Cât timp nu au norme, poliţistul încă nu poate aplica amenzi. Să ne imaginăm următorul scenariu: toţi camionagiii care ajung în zonele de parcare formează frumos numărul serviciului de urgenţe 112 – serviciul de urgenţe este obligatoriu reglementat –, anunţă că le este rău, sunt luaţi cu Salvarea. Camionul rămâne lângă parcare, iar Poliţia trebuie să stea să-l păzească“.

2.000 de euro va fi amenda în Spania pentru şoferul de camion prins că doarme în cabină.

Când va fi afectat astfel sistemul – explică Ion Lixandru pentru RL – autorităţile vor trage concluzia că şi-au creat o altă problemă: „Ne mor oamenii cu probleme reale de sănătate, pentru că noi trebuie să intervenim la nebunii ăştia, în ordinea solicitării!“. De ce? Pentru că nu ştii dacă acolo, în parcare, e un om cu probleme de sănătate sau ce e.

„Mi-e frică, am intrat în panică, vine controlul de la Transporturi peste mine şi mi-e teamă!“, spune la telefon, la 112, camionagiul. Autorităţile de specialitate trebuie să respecte toată procedura, să-l ducă, să păzească ele marfa împreună cu Poliţia ş.a.m.d.

 

Infringement, poveste veche

Prin urmare, când vor apărea aceste norme, firmele de transport internaţional le vor studia, apoi vor decide eventual dacă iau astfel de măsuri extreme? „Spaniolii nu pot să contravină normelor europene. E o chestiune de infringement“, crede Lixandru.

Da, aşa este, însă, dacă doresc să împingă lucrurile la extrem, spaniolii pot păstra aceste reguli până la limita procedurii de infringement, apoi să le retragă şi să facă altele, iar începe procedura de infringement ş.a.m.d.

Autorităţile române şmecheresc în această manieră Comisia Europeană de 12 ani în chestiunea taxei auto.

Expertul în transporturi rutiere replică: „În reciprocitate, toate camioanele spaniole care trec prin România pot să fie supuse aceloraşi exigen-
ţe, mai ales că noi chiar nu avem destule parcări adecvate şi camionagiii se descurcă aşa cum pot“.

Comentarii

loading...