Acesta este un fişier standard de audit pentru taxe prin care companiile şi autorităţile fiscale fac schimb de informaţii în mediul digital.
„ANAF a publicat documentaţia tehnică şi un fişier XML care arată ce informaţie trebuie transmisă lunar într-o locaţie care va fi furnizată de ANAF. Urmează, în august-septembrie, o perioadă de testare a SAF-T-ului, în care companiile se înrolează voluntar, iar de la 1 ianuarie 2022 completarea SAF-T-ului va fi obligatorie pentru marii contribuabili. Vor fi amenzi pentru nedeclarare sau pentru declarare eronată. Companiile trebuie să se pregătească foarte bine pentru implementarea SAF-T, pentru că au nevoie atât de experţi, consultanţi, cât şi de soluţii digitale, de automatizare“, a explicat Alin Negrescu, tax partner în cadrul firmei de consultanţă şi audit KPMG, citat de Ziarul Financiar.
Mai mult, nedepunerea fişierului SAF-T poate atrage includerea contribuabililor respectivi în categoria de risc fiscal ridicat, ceea ce ar putea însemna, printre altele, că rambursările de TVA nu se vor mai putea face fără control anterior, iar controalele fiscale ar putea fi mai dese.
„Informaţiile care trebuie completate în SAF-T sunt în general informaţii financiar-contabile, de tipul facturi emise, facturi primite, furnizori, clienţi, stocuri sau active. Scopul SAF-T este de a creşte gradul de colectare şi de a încerca să minimizeze contactul fizic cu ANAF-ul. SAF-T este o etapă premergătoare eliminării declaraţiilor de TVA; în Polonia, de exemplu, există doar SAF-T, nu mai există declaraţie de TVA“, a mai spus Alin Negrescu.
România pirede anual aproximativ 6,5 – 7 mld. euro din sumele neîncasate de TVA, iar aceste pierderi ar putea fi diminuate semnificativ prin implementarea raportării SAF-T, consideră experţii din domeniu.