23.4 C
București
duminică, 3 iulie 2022
AcasăEconomieAutoScumpirea carburanților produce schimbări. Românii au dat năvala la mașini electrice

Scumpirea carburanților produce schimbări. Românii au dat năvala la mașini electrice

România este în topul vânzărilor de mașini electrice la nivel european. În primul trimestru al acestui an s-au vândut peste 2.000 de vehicule, ceea ce reprezintă un avans de 400% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. Creșterea la nivelul UE a fost de 53 de procente.

De altfel și programul „Rabla Plus” a stârnit mare interes. Astfel, bugetul alocat persoanelor juridice a fost epuizat în mai puţin de două ore de la startul sesiunii de înscrieri ce a demarat vinerea trecută.

„Mă bucur că firmele din România încurajează transportul cu emisii zero şi aleg maşinile full electrice în detrimentul celor clasice. Sunt convins că epuizarea bugetului programului Rabla Plus dedicat persoanelor juridice într-o oră şi 37 de minute se datorează pe de-o parte popularităţii în creştere a maşinilor electrice ca mijloc de deplasare iar, pe de altă parte, tendinţei de limitare a consumului de combustibil generate de costurile tot mai mari ale carburantului.

Privind la perspectiva europeană care prevede că din 2035 să nu mai fie produse maşini cu motoare clasice, cred că România se pregăteşte bine de pe acum pentru ceea ce va urma.

Rabla Plus nu doar că vine cu una dintre cele mai mari finanţări din Europa, de aproximativ 10.000 de euro pentru maşinile full electrice, dar sprijină şi o cultură de mediu a transportului din ţara noastră”, a scris ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos pe pagina sa de Facebook.

„Rabla Clasic” din 2022 are la bază acordarea unei tichet în valoare de 6.000 lei pentru o maşină veche casată, sau de 9.000 lei pentru casarea a două vehicule uzate. Tichetul este utilizabil doar pentru achiziţia unei maşini noi cu noxe emise de maximum 160 g CO2/km în regim WLTP. Pentru achiziţia unui autoturism nou se pot folosi maximum două tichete Rabla.

Utilizatorul poate beneficia de următoarele eco-bonusuri suplimentare: un eco-bonus de 1.500 lei – pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei şi care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară; un eco-bonus de 1.500 lei – pentru cumpărarea unei maşini al cărei motor generează emisii de CO2 mai mici sau egale cu 119 g CO2/km în regim WLTP; un eco-bonus de 1.500 lei – pentru achiziţia unei maşini noi cu sistem GPL/GNC; un eco-bonus de 3.000 lei – pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid (fără Plug-In).

În cazul programului „Rabla Plus”, cei care optează pentru o maşină 100% electrică sau hibrid Plug-in pot beneficia de următoarele tipuri de vouchere: un eco-tichet de 20.000 de lei pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WLTP (cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi); un eco-tichet de 23.000 de lei, pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WTLP (cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi); un eco-tichet de 45.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi; un eco-tichet de 48.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi.

De asemenea, se poate acorda un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

Cea mai rentabilă mașină electrică este tot Dacia. Am consultat și noi un catalog al prețurilor de la mai mulți producători și am întocmit un top. Astfel, o Dacia Spring poate fi cumpărată cu suma de 19.600 euro, un model de smart EQ fortwo – 23.120 euro, Fiat 500 BEV – 27.590 euro, Renault Zoe E-Tech – 30.620 euro și OpelCorsa-e pornește de la suma de 31.350 euro.

Desigur, țara noastră abia acum discută despre o dezvoltare a infrastructurii de încărcare auto pentru că aici sunt probleme. Mașinile nu pot fi încărcate pur și simplu la noi acasă, ci avem nevoie de mai multe stații mai ales că au crescut și vânzările în acest sens.

Desigur, dacă prețurile combustibililor vor continua să crească, românii vor căutat în număr tot mai mare să se reorienteze către piața mașinilor electrice, care se dovedesc la final a fi o afacere bună pentru că plinul la o mașină a ajuns să coste în jurul valorii de 400 de lei, iar mulți fac și al doilea plin într-o lună, ceea ce la final de an va însuma câteva mii de euro pierdute.

Prețurile carburanților în București, 18 mai

PETROM: benzină standard – 8.02-8.08 lei/l, benzină premium – 8.48-8.55 lei/l, motorină standard – 8.77-8.80 lei/l, motorină premium – 9.13-9.16 lei/l 

OMV: benzină standard – 8.12-8.17 lei/l, benzină premium – 8.75-8.82 lei/l, motorină standard – 8.85-8.88 lei/l, motorină premium – 9.33-9.37 lei/l 

MOL: benzină standard – 8.12-8.18 lei/l, benzină premium – 8.75-8.84 lei/l, motorină standard – 8.85-8.90 lei/l, motorină premium – 9.34-9.37 lei/l.

În concluzie, sunt tot mai mulți români care au început să-și facă calcule pe 1-2 ani și caută să se reorienteze către mașinile electrice, care în timp își dovedesc eficiența și fac toți bani. Pe lângă poluare, zgomot, reparații, schimb de ulei și alte întrețineri, plus prețul carburanților, mașinile electrice pare că nu dau atâtea bătăi de cap, doar că sunte necesare mai multe stații de încărcare.

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
În presă din 2004. Am trecut pe rând de la reporter TVR, la presa online: Rol.ro, Realitatea.net, mediafax.ro. Aleph TV, B1 TV și din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă