Cota de piață a noilor vehicule electrice înmatriculate a crescut rapid în ultimii ani.
În 2016, în Europa, doar 1 la sută din totalul vehiculelor de pasageri erau electrice. Ponderea mașinilor electrice a crescut rapid și a ajuns, în anul 2023, la 21 la sută. Conform Statista, această pondere va ajunge la 41 la sută până în anul 2027, subliniază un comunicat de presă transmis de Crosspoint Real Estate.
În anul 2023, Parlamentul European a aprobat o lege care ar urma să interzică înregistrarea în UE a automobilelor cu motoare cu ardere internă, începând cu anul 2035. Această nouă lege a impulsionat vânzarea mașinilor electrice. În prezent, foarte multe persoane optează pentru o alternativă ecologică, drept reacție împotriva unei legislații de mediu tot mai stricte.
Cu toate acestea, trendul nu este uniform pe toate piețele, iar acest lucru poate fi o provocare pentru țările în care adoptarea vehiculelor electrice a fost lentă. Acesta este și cazul României, unde doar 3 la sută dintre autovehicule aveau, la sfârșitul anului 2022, o motorizare full electric, hibridă sau alternativă.
Numărul de puncte de încărcare publice a crescut semnificativ, cu 95 % într-un singur an, din 2021 în 2022, la nivel european. Dar oferta este încă insuficientă. La finalul anului 2022, existau 7,7 milioane de vehicule electrice în Europa, dar numai 520.000 de încărcătoare. Raportul actual de furnizare este de 14,8 vehicule electrice la un încărcător. Potrivit UE, raportul optim de furnizare este de 10 vehicule electrice la un încărcător public.
În prezent, doar două țări europene, Olanda și Austria, îndeplinesc obiectivul UE, având cinci, respectiv nouă vehicule electrice pentru un încărcător. Potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile și Eurostat, la finalul anului 2022, în România existau 1.658 de stații de încărcare pentru 24.691 autoturisme electrice. Această situație corespunde unui raport de 14,9 autovehicule la un punct de încărcare.
“Deși tranziția spre mașini electrice în România este una lentă comparativ cu alte țări din Europa, la distanță semnificativă în ceea ce privește ponderea vehiculelor electrice în parcul auto național, infrastructura necesară s-a dezvoltat relativ proporțional cu cererea, astfel încât România este în prezent în linie cu media europeană în ceea ce privește raportul dintre numărul autoturismelor electrice și cel al stațiilor de încărcare. Parțial o chestiune de mentalitate, dar mai ales de accesibilitate financiară, reticența față de adoptarea mașinilor electrice în România va scădea cu siguranță în următorii ani, costurile de operare, relativ reduse, fiind un avantaj major. Aproape toate mărcile europene, inclusiv Dacia, oferă acum un model electric sau hibrid, iar modelele noi asiatice, care intră pe piața europeană, cum ar fi NIO, Hozon Auto și Geely vor oferi modele de mașini electrice la prețuri accesibile – situație care este de așteptat să accelereze această tendință”, explică Alexandru Pocatilu, Partner, Crosspoint Valuation.
Având în vedere că mulți utilizatori de vehicule electrice nu au acces la puncte de încărcare la domiciliu, este esențială furnizarea infrastructurii publice. Mulți proprietari au deja un volum semnificativ de locuri de parcare ce permit instalarea stațiilor, ceea ce le oferă oportunitatea de a „monetiza” un activ, în mare parte subutilizat, consolidând în același timp veniturile potențiale pentru alte facilități prin parteneriate cu CPO-uri (Operatori ai Punctelor de Încărcare, principalii jucători pe piața de infrastructură pentru vehicule electrice).
În timp ce alimentarea cu benzină durează câteva minute, timpul de așteptare pentru a reîncărca un vehicul electric poate varia de la 15 minute la câteva ore. De aceea, o locație care să ofere facilități sau activități și opțiuni de încărcare rapidă reprezintă un element – cheie pentru o rețea de încărcare a vehiculelor electrice.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!