Expoziลฃia „Locuinลฃa interbelicฤ în sectorul 3” realizatฤ de Sucursala sectorului 3 a Uniunii Arhitecลฃilor din România a putut fi vizitatฤ la sediul Uniunii Arhitecลฃilor din România, din str. Jean-Louis Calderon, nr. 48, în perioada 10 ianuarie – 26 ianuarie 2018 ลi la Muzeul Municipiului Bucureลti, în holul Palatului Suลฃu, în perioada 02 martie – 31 martie 2018.
Colectivul care a realizat expoziลฃia de fotografie − format din arh. Gabriela Petrescu, arh. Sidonia Teodorescu, arh. Delia Prisecariu ลi ing. Sorin Mircea Vasilescu – ลi-a propus sฤ punฤ în valoare identitatea culturalฤ ลi istoricฤ localฤ, prin prezentarea unor edificii cu funcลฃiunea de locuire, lucrฤri reprezentative pentru arhitectura modernistฤ a capitalei, blockhaus-uri sau vile, realizate în vechiul Cartier Evreiesc, în perioada interbelicฤ, limitând studiul la o zonฤ aflatฤ între limitele actuale ale sectorului 3 al Bucureลtiului.
În perioada interbelicฤ, în contextul mediului economic prosper ลi al programelor generale ce vizau modernizarea oraลului, Bucureลtiul a cunoscut o intensฤ activitate în toate domeniile, dar mai ales în construcลฃii. Dupฤ 1918, în Bucureลti, a fost necesar a se interveni asupra ลฃesutului urban pentru completarea fronturilor stradale ลi crearea unei imagini urbane coerente.
Pฤtrunderea ideilor ลi a programului estetic al Miลcฤrii Moderne în arhitectura româneascฤ a avut un mare succes în rândul tinerilor arhitecลฃi ลi a coincis cu necesitatea realizฤrilor unor lucrฤri intense de modernizare a Bucureลtiului, astfel cฤ acest tip de arhitecturฤ apare mai ales în zonele centrale ale oraลului, oferind capitalei o imagine generalฤ modernistฤ.
Modernismul bucureลtean, diferit de cel european prin folosirea esteticii Art Deco, a câลtigat adeziunea clientelei burgheze prospere de industriaลi ลi liber-profesioniลti, dar ลi a micilor comercianลฃi ลi meseriaลi, care ลi-au aflat în aceastฤ arhitecturฤ propriul mod de expresie. Astfel, pe lângฤ edificiile interbelice realizate pe marile bulevardele bucureลtene, au apฤrut inserลฃii ลi mici ansambluri moderne cu 1-2 niveluri, ele fiind (alฤturi de edificiile realizate în stil naลฃional) caracteristice arhitecturii bucureลtene din acea perioadฤ. În Bucureลti existฤ strฤzi sau zone întregi unde aceastฤ arhitecturฤ este predominantฤ.
Expoziลฃia noastrฤ prezintฤ o „colecลฃie” de imobile de locuinลฃe („de raport”) cu regim mic sau mediu de înฤlลฃime (de la douฤ pânฤ la ลase niveluri), cu maximum 3 apartamente pe nivel, situate în zona centralฤ a oraลului, pe teritoriul actual al sectorului 3.
Zona studiatฤ reprezintฤ o micฤ rฤmฤลitฤ din ceea ce a fost cândva Cartierul Evreiesc, care se desfฤลura pe malul stâng al Dâmboviลฃei ลi care a scฤpat parลฃial de demolฤrile anilor ’80. Strฤzile care sunt incluse în aceastฤ expoziลฃie sunt: Calea Cฤlฤraลilor, strฤzile Romulus, Remus, Filibiu, Maximilian Popper, Parfumului, Olteni, Iuliu Valaori, Ionescu-Gion, Bd. Hristo Botev etc. Zona încฤ pฤstreazฤ amintirea mahalalelor bucureลtene autentice, în care regฤsim atmosfera perioadei interbelice, când diversitatea etnicฤ, arhitecturalฤ ลi urbanisticฤ a Capitalei compunea un spectacol autentic.
Multe dintre construcลฃiile prezentate sunt pe lista monumentelor istorice sau situate în zone construite protejate, iar arhitecลฃii care le-au proiectat sunt nume reprezentative pentru arhitectura interbelicฤ: Marcel Iancu, Jean Monda, Isak Mahler, Victor Asquini, Leon A. Hirsch, Boris Zilberman, Ion I. Berindey etc.
Majoritatea clฤdirilor se încadreazฤ în curentul Art Deco, care s-a manifestat ลi în România, începând din deceniul al treilea al secolului XX, ca o expresie a modernitฤลฃii, preferatฤ de societatea româneascฤ, cฤreia Stilul Internaลฃional nu i se potrivea. Deลi încadrarea lor stilisticฤ nu este unicฤ, amprenta Deco este vizibilฤ la aceste imobile cu apartamente – atât în compoziลฃia volumetricฤ, în articularea elementelor de suprafaลฃฤ, în grafismul profilaturii ลi al compoziลฃiilor ornamentale, în jocul de materiale ลi texturi.
Cele mai multe dintre lucrฤrile prezentate, realizate într-o arhitecturฤ modernฤ autohtonฤ, au nevoie de consolidare ลi restaurare pentru a fi repuse în valoare. Procesul de degradare ลi distrugere, care afecteazฤ multe clฤdiri de patrimoniu din Bucureลti, poate fi oprit prin mai multe metode, una dintre ele fiind difuzarea de informaลฃie cฤtre autoritฤลฃi, specialiลti, public.