11.3 C
București
sâmbătă, 18 mai 2024
AcasăInternaționalCaragiale fără număr, fără număr

Caragiale fără număr, fără număr

În noua stagiune continuă seria montărilor Caragiale la teatrul care-i poartă „cu onor” numele. Este vorba bineînţeles de Teatrul Naţional din Bucureşti.

Stagiunea trecută s-a încheiat apoteotic cu magica montare a lui Gigi Căciuleanu „D-ale noastre”, în care nenea Iancu, cel atât de-al nostru, a căpătat dimensiuni planetare, căci prin transpunerea unor texte iconice din „portofoliul” scriitorului în paşi de dans, opera acestui mare clasic al literaturii române s-a deschis spre lume, el putând fi, graţie geniului coregrafului, înţeles şi de un japonez şi de un chilian şi de orice om de pe Pământ.

Acesta a şi fost, de altfel, pariul lui Gigi Căciuleanu, acela de a-l „traduce” pe Caragiale (dar nu în accepţiunea caragialiană a termenului, căci Căciuleanu nu l-a trădat pe dramaturg) în limba fiecărui om, prin limbajul universal al dansului.

În acest cros Caragiale de la Naţional s-au mai aliniat la start încă patru regizori de proporţii. În pole-position, cu spectacolul gata se află Silviu Purcărete, care şi-a părăsit confortul „laboratorului” său de creaţie deschis de ani buni la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu pentru agitatul şantier de la Naţional. El a fost „momit” aici de un text al lui Caragiale şi de doi actori cult ai teatrului românesc. Textul este „Conu Leonida faţă cu reacţiunea”, iar cei doi interpreţi sunt nimeni alţii decât Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc. Spectacolul ar fi trebuit să aibă premiera în acest weekend şi să inaugureze astfel Sala Mică, dar din motive tehnice, reprezentaţia a fost amânată.

Alexandru Dabija este şi el pregătit pentru a lansa la apă noua sa creaţie. Spectacolul „Două loturi”, după proza omonimă a lui Caragiale, care spune povestea tragi-comică a domnului Lefter Popescu, cel atât de norocos şi atât de blestemat, în acelaşi timp, îi are în distribuţie, printre alţii, pe Ana Ciontea, Nicoleta Lefter („împrumutată” de la Odeon), Gavril Pătru şi pe Marius Manole.

Horaţiu Mălăele, actorul convertit de ceva vreme la regie, lucrează de zor la „O scrisoare pierdută”. Cum regizorul Mălăele nu se simte bine fără actorul cu acelaşi nume, el l-a şi „distribuit” pe cel din urmă (care de fapt a fost cel dintâi) în rolul lui Agamiţă Dandanache.

Surpriza stagiunii va fi însă fără doar şi poate drama „Năpasta” care va fi pusă în scenă de un regizor foarte ludic, cunoscut prin experimentele sale teatrale şi prin faptul că nu îi tratează pe clasici cu un prea mare respect.

Regizorul poartă numele de Radu Afrim şi fanii săi foarte mulţi la număr de-abia aşteaptă să vadă ce va ieşi din acest cuplu atomic format din dramaturgul naţional şi din copilul teribil al teatrului românesc.

Afrim a dat casting pentru rolul Ancăi, el alegând în cele din urmă două actriţe tinere, talentate şi frumoase, pe Crina Semciuc şi pe Simona Popescu. Distribuţia este completată de Marius Manole, Mihai Călin şi de Emilian Oprea (un „implant” binevenit de la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila). Regizorul a început deja repetiţiile, iar premiera sa va fi şi cea care va inaugura un nou spaţiu de joc, Sala Multimedia.

Nu doar Caragiale face parte din oferta stagiunii 2012-2013 de la TNB. În cadrul programului „Uşi deschise pentru toţi”, Vlad Stănescu va monta un spectacol coupe compus din „Tigrul” de Murray Schisgal şi  din „Amantul” de Harold Pinter.

Va fi un an dificil pentru artiştii teatrului, căci lucrările la reabilitarea clădirii continuă. Atunci însă când va fi gata, Teatrul Naţional din Bucureşti va beneficia de şase săli (Sala Mare, Sala Mică, Sala Studio, Sala Atelier, Sala Pictură şi Sala Multimedia), de o galerie destinată expoziţiilor şi de un amfiteatru în aer liber, pe terasa cunoscută de boemii Bucureştiului ca „Lăptăria lui Enache”.  Text Box:  

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă