17.3 C
Bucureศ™ti
joi, 10 octombrie 2024
AcasฤƒCulturฤƒBrรขncuศ™i a fost รฎnsurat pe viaศ›ฤƒ cu arta lui

Brรขncuศ™i a fost รฎnsurat pe viaศ›ฤƒ cu arta lui

Dฤƒm cuvântul lui Radu Varia, doctor în Istoria Artei ลŸi Civilizaลฃiei al Universitฤƒลฃii din Paris, ศ™i un asiduu cercetฤƒtor al operei lui Constantin Brâncuศ™i.

RL: Care este locul lui BrâncuลŸi în sculptura universalฤƒ?

Radu Varia: Constantin BrâncuลŸi e artistul cฤƒruia i-a fost dat ca, în 1907, sฤƒ închidฤƒ ceea ce-mi place sฤƒ numesc ciclul grec al sculpturii care, simplificând, merge de la Phidias la Rodin, ลŸi în care omul e mฤƒsura tuturor lucrurilor. Lui BrâncuลŸi i-a fost dat totodatฤƒ sฤƒ readucฤƒ în actualitate ideea care a guvernat cea mai mare artฤƒ din toate timpurile, arta Egiptului Antic, în care totul e mฤƒsura totului: Dumnezeu, Infinitul, Absolutul. BrâncuลŸi a abandonat prin urmare reprezentarea aparenลฃelor, mergând la esenลฃe, dupฤƒ cum spunea el însuลŸi, fฤƒurindu-ลŸi, pentru a le exprima, un limbaj propriu, inconfundabil, fondat pe formele prime: cubul, ovoidul, cilindrul, trunchiul de piramidฤƒ. Iar arta lui avea sฤƒ fie guvernatฤƒ de ideea de perfecลฃiune.

Cunosc românii opera marelui sculptor?

E trist sฤƒ constatฤƒm cฤƒ la 110 ani de când un român, Constantin BrâncuลŸi, a „inventat“ sculptura modernฤƒ, compatrioลฃii sฤƒi n-au avut privilegiul sฤƒ vadฤƒ vreodatฤƒ în patrie o adevฤƒratฤƒ mare expoziลฃie a operelor sale. N-au vฤƒzut niciodatฤƒ o Pasฤƒre în Spaลฃiu, de pildฤƒ, în faลฃa cฤƒreia sufletul lor s-ar fi deschis ca în faลฃa unei opere sacre, înฤƒlลฃฤƒtoare, pure cum nu e alta. Atunci oricare dintre noi, savant sau nu, ar fi simลฃit pe loc cine e BrâncuลŸi, trฤƒind fiorul revelaลฃiei în faลฃa unei opere de asemenea elevaลฃie. „Le vol, l’envol – suprême bonheur“, spunea BrâncuลŸi: zborul, înฤƒlลฃarea, iatฤƒ fericirea supremฤƒ.

Cartea dumneavoastrฤƒ, consideratฤƒ în lumea întreagฤƒ drept lucrarea de referinลฃฤƒ despre marele sculptor, a schimbat radical statutul lui BrâncuลŸi…

Cartea mea „BrâncuลŸi“, publicatฤƒ la New York în 1986 de Rizzoli International, apoi de Gallimard la Paris în 1989 ลŸi de New Art Seibu, în limba japonezฤƒ, la Tokio în 1993, a schimbat într-adevฤƒr gândirea despre arta sculptorului român, impunând parametrii în care merita cu adevฤƒrat sฤƒ fie considerat în sculptura universalฤƒ, analizând în profunzime originalitatea artei lui ลŸi experienลฃa lui spiritualฤƒ, ale cฤƒrei înลฃelesuri le regฤƒsea în cartea lui Milarepa, cฤƒlugฤƒrul tibetan din secolul al XII-lea.

Semnificaลฃiile pe care le-aลฃi revelat au schimbat nu doar gândirea despre arta lui BrâncuลŸi, ele au „aruncat în aer“ pur ลŸi simplu cota operelor sale pe piaลฃa internaลฃionalฤƒ…

La 7 decembrie 1986, când a fost lansatฤƒ la New York cartea mea, cota unei lucrฤƒri semnate de el era în jur de 3 milioane de dolari. Lucrurile aveau sฤƒ se schimbe în mod fulgerฤƒtor: în luna februarie 1987, la numai douฤƒ luni de la apariลฃia cฤƒrลฃii, o DomniลŸoarฤƒ Pogany din marmurฤƒ se vindea cu 10 milioane de dolari ลŸi bronzul Pasฤƒre de Aur, în luna urmฤƒtoare, cu 12 milioane de dolari. Pentru ca o Muzฤƒ adormitฤƒ din bronz, autentificatฤƒ ลŸi publicatฤƒ de mine acum 20 de ani, sฤƒ atingฤƒ la Christie’s cota record de 57 milioane de dolari. Cât despre Cuminลฃenia Pฤƒmântului, dupฤƒ ruลŸinosul episod naลฃional de acum doi ani, când România, stupid îndrumatฤƒ, nu a putut reuni 11 milioane de euro pentru a o cumpฤƒra, dupฤƒ ce am afirmat cฤƒ aceastฤƒ lucrare din 1907 pune capฤƒt ciclului grec reprezentat de Venus ลŸi de Afrodita, un mare colecลฃionar american se interesa dacฤƒ o poate cumpฤƒra, oferind 100-150 de milioane de dolari.

Aลฃi conferenลฃiat anul trecut despre BrâncuลŸi – originale, copii, falsuri…

Este o temฤƒ de supremฤƒ actualitate, pe care am abordat-o pentru prima oarฤƒ în 1992, când am scris ลŸi publicat un adevฤƒrat statement, cฤƒruia nimeni ลŸi nimic nu i se poate opune: o sculpturฤƒ de BrâncuลŸi este numai aceea pe care acesta a pus mâna. Textul a fost contrasemnat de mari istorici de artฤƒ, de toลฃi autorii de cฤƒrลฃi despre BrâncuลŸi care conteazฤƒ, de directorii marilor muzee ale lumii care deลฃin opere de BrâncuลŸi ลŸi de mai mulลฃi sculptori contemporani, în numele dreptului moral al artistului. Am prezentat o comunicare pe aceastฤƒ temฤƒ la Academia Românฤƒ în 2001 ลŸi anul trecut am susลฃinut o amplฤƒ conferinลฃฤƒ cu acelaลŸi subiect la Banca Naลฃionalฤƒ a României.

Existฤƒ multe falsuri?

Apar tot mai multe, marea majoritate în mod evident made în România, ca ลŸi certificatele de autenticitate semnate de diverลŸi impostori de pe aici.

Dar cel mai mare fals BrâncuลŸi tinde sฤƒ devinฤƒ Ansamblul Monumental de la Târgu-Jiu, dacฤƒ va fi realizatฤƒ vreodatฤƒ aลŸa-zisa „modernizare“?! a acestuia, aลŸa cum a fost prezentatฤƒ anul trecut, încredinลฃatฤƒ unui arhitect ce pare sฤƒ nu fi înลฃeles sensul operei brâncuลŸiene ลŸi unui fabricant de dosare pentru UNESCO, specialist în galerii miniere!! ลži asta dupฤƒ inimaginabila palmฤƒ primitฤƒ acum doi-trei ani când Ansamblul, glorificare a vieลฃii eterne, prezentat drept monument funerar, a primit cea mai proastฤƒ notฤƒ posibilฤƒ ลŸi a fost respins de UNESCO.

Un cuvânt despre iubirile lui BrâncuลŸi…

Cu ani în urmฤƒ, în 2003, am publicat la Paris corespondenลฃa lui BrâncuลŸi, de o imensฤƒ tandreลฃe, cu Florence Maier, dar marea iubire a sculptorului a fost desigur irlandeza Eileen Lane, singura femeie pe care a adus-o cu el în ลฃarฤƒ. Întrebat de sฤƒtence, în Gorj, de ce n-o ia de nevastฤƒ, a rฤƒspuns cฤƒ e deja însurat pe viaลฃฤƒ: cu arta lui. Restul, ce s-a publicat aici prin ziare nu înseamnฤƒ decât frivolitฤƒลฃi de care ne-am fi putut lipsi.

    

 

Cele mai citite

Romรขnia va rฤƒmรขne alฤƒturi de Republica Moldova, susศ›ine Nicolae Ciucฤƒ

Preศ™edintele Senatului Romรขniei, Nicolae Ciucฤƒ, a reafirmat sprijinul ferm al Romรขniei pentru integrarea Republicii Moldova รฎn Uniunea Europeanฤƒ. Romรขnia va rฤƒmรขne alฤƒturi de Republica Moldova,...

Marcel Ciolacu: รŽn mod categoric voi demisiona, dacฤƒ PNL iese de la guvernare

Premierul a declarat cฤƒ se spun multe "tรขmpenii" รฎn campania electoralฤƒ Marcel Ciolacu a afirmat, รฎnainte de ศ™edinศ›a de Guvern, cฤƒ โ€se spun multe tรขmpenii...

Profilele decorative, element central รฎn designul interior modern. Cum sฤƒ le alegi pe cele potrivite pentru locuinศ›a ta

รŽn ultimii ani, profilele decorative au devenit un element cheie รฎn designul interior modern, oferind nu doar un plus de stil, dar ศ™i funcศ›ionalitate....
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ