Dฤm cuvântul lui Radu Varia, doctor în Istoria Artei ลi Civilizaลฃiei al Universitฤลฃii din Paris, ศi un asiduu cercetฤtor al operei lui Constantin Brâncuศi.
RL: Care este locul lui Brâncuลi în sculptura universalฤ?
Radu Varia: Constantin Brâncuลi e artistul cฤruia i-a fost dat ca, în 1907, sฤ închidฤ ceea ce-mi place sฤ numesc ciclul grec al sculpturii care, simplificând, merge de la Phidias la Rodin, ลi în care omul e mฤsura tuturor lucrurilor. Lui Brâncuลi i-a fost dat totodatฤ sฤ readucฤ în actualitate ideea care a guvernat cea mai mare artฤ din toate timpurile, arta Egiptului Antic, în care totul e mฤsura totului: Dumnezeu, Infinitul, Absolutul. Brâncuลi a abandonat prin urmare reprezentarea aparenลฃelor, mergând la esenลฃe, dupฤ cum spunea el însuลi, fฤurindu-ลi, pentru a le exprima, un limbaj propriu, inconfundabil, fondat pe formele prime: cubul, ovoidul, cilindrul, trunchiul de piramidฤ. Iar arta lui avea sฤ fie guvernatฤ de ideea de perfecลฃiune.
Cunosc românii opera marelui sculptor?
E trist sฤ constatฤm cฤ la 110 ani de când un român, Constantin Brâncuลi, a „inventat“ sculptura modernฤ, compatrioลฃii sฤi n-au avut privilegiul sฤ vadฤ vreodatฤ în patrie o adevฤratฤ mare expoziลฃie a operelor sale. N-au vฤzut niciodatฤ o Pasฤre în Spaลฃiu, de pildฤ, în faลฃa cฤreia sufletul lor s-ar fi deschis ca în faลฃa unei opere sacre, înฤlลฃฤtoare, pure cum nu e alta. Atunci oricare dintre noi, savant sau nu, ar fi simลฃit pe loc cine e Brâncuลi, trฤind fiorul revelaลฃiei în faลฃa unei opere de asemenea elevaลฃie. „Le vol, l’envol – suprême bonheur“, spunea Brâncuลi: zborul, înฤlลฃarea, iatฤ fericirea supremฤ.
Cartea dumneavoastrฤ, consideratฤ în lumea întreagฤ drept lucrarea de referinลฃฤ despre marele sculptor, a schimbat radical statutul lui Brâncuลi…
Cartea mea „Brâncuลi“, publicatฤ la New York în 1986 de Rizzoli International, apoi de Gallimard la Paris în 1989 ลi de New Art Seibu, în limba japonezฤ, la Tokio în 1993, a schimbat într-adevฤr gândirea despre arta sculptorului român, impunând parametrii în care merita cu adevฤrat sฤ fie considerat în sculptura universalฤ, analizând în profunzime originalitatea artei lui ลi experienลฃa lui spiritualฤ, ale cฤrei înลฃelesuri le regฤsea în cartea lui Milarepa, cฤlugฤrul tibetan din secolul al XII-lea.
Semnificaลฃiile pe care le-aลฃi revelat au schimbat nu doar gândirea despre arta lui Brâncuลi, ele au „aruncat în aer“ pur ลi simplu cota operelor sale pe piaลฃa internaลฃionalฤ…
La 7 decembrie 1986, când a fost lansatฤ la New York cartea mea, cota unei lucrฤri semnate de el era în jur de 3 milioane de dolari. Lucrurile aveau sฤ se schimbe în mod fulgerฤtor: în luna februarie 1987, la numai douฤ luni de la apariลฃia cฤrลฃii, o Domniลoarฤ Pogany din marmurฤ se vindea cu 10 milioane de dolari ลi bronzul Pasฤre de Aur, în luna urmฤtoare, cu 12 milioane de dolari. Pentru ca o Muzฤ adormitฤ din bronz, autentificatฤ ลi publicatฤ de mine acum 20 de ani, sฤ atingฤ la Christie’s cota record de 57 milioane de dolari. Cât despre Cuminลฃenia Pฤmântului, dupฤ ruลinosul episod naลฃional de acum doi ani, când România, stupid îndrumatฤ, nu a putut reuni 11 milioane de euro pentru a o cumpฤra, dupฤ ce am afirmat cฤ aceastฤ lucrare din 1907 pune capฤt ciclului grec reprezentat de Venus ลi de Afrodita, un mare colecลฃionar american se interesa dacฤ o poate cumpฤra, oferind 100-150 de milioane de dolari.
Aลฃi conferenลฃiat anul trecut despre Brâncuลi – originale, copii, falsuri…
Este o temฤ de supremฤ actualitate, pe care am abordat-o pentru prima oarฤ în 1992, când am scris ลi publicat un adevฤrat statement, cฤruia nimeni ลi nimic nu i se poate opune: o sculpturฤ de Brâncuลi este numai aceea pe care acesta a pus mâna. Textul a fost contrasemnat de mari istorici de artฤ, de toลฃi autorii de cฤrลฃi despre Brâncuลi care conteazฤ, de directorii marilor muzee ale lumii care deลฃin opere de Brâncuลi ลi de mai mulลฃi sculptori contemporani, în numele dreptului moral al artistului. Am prezentat o comunicare pe aceastฤ temฤ la Academia Românฤ în 2001 ลi anul trecut am susลฃinut o amplฤ conferinลฃฤ cu acelaลi subiect la Banca Naลฃionalฤ a României.
Existฤ multe falsuri?
Apar tot mai multe, marea majoritate în mod evident made în România, ca ลi certificatele de autenticitate semnate de diverลi impostori de pe aici.
Dar cel mai mare fals Brâncuลi tinde sฤ devinฤ Ansamblul Monumental de la Târgu-Jiu, dacฤ va fi realizatฤ vreodatฤ aลa-zisa „modernizare“?! a acestuia, aลa cum a fost prezentatฤ anul trecut, încredinลฃatฤ unui arhitect ce pare sฤ nu fi înลฃeles sensul operei brâncuลiene ลi unui fabricant de dosare pentru UNESCO, specialist în galerii miniere!! ลi asta dupฤ inimaginabila palmฤ primitฤ acum doi-trei ani când Ansamblul, glorificare a vieลฃii eterne, prezentat drept monument funerar, a primit cea mai proastฤ notฤ posibilฤ ลi a fost respins de UNESCO.
Un cuvânt despre iubirile lui Brâncuลi…
Cu ani în urmฤ, în 2003, am publicat la Paris corespondenลฃa lui Brâncuลi, de o imensฤ tandreลฃe, cu Florence Maier, dar marea iubire a sculptorului a fost desigur irlandeza Eileen Lane, singura femeie pe care a adus-o cu el în ลฃarฤ. Întrebat de sฤtence, în Gorj, de ce n-o ia de nevastฤ, a rฤspuns cฤ e deja însurat pe viaลฃฤ: cu arta lui. Restul, ce s-a publicat aici prin ziare nu înseamnฤ decât frivolitฤลฃi de care ne-am fi putut lipsi.