România este consideratฤ o piaศฤ de mâna a doua, în care se cumpฤrฤ produse ieftine, însฤ cel care trebuie sฤ respingฤ alimentele slabe calitativ este consumatorul, deoarece producฤtorul oferฤ ceea ce cere piaศa, susศine preศedintele Federaศiei Romalimenta, Sorin Minea, în contextul informaศiilor apฤrute în ultima perioadฤ privind "standardele duble" folosite de producฤtorii din industria alimentarฤ, informeazฤ Agerpres.
"Este mult zgomot pentru nimic. Scandalul acesta privind alimentele a fost ศi acum 5 ani ศi mie mi se pare ciudatฤ revenirea lui în aceastฤ perioadฤ. Comisia Europeanฤ a dat un rฤspuns foarte clar: dacฤ se respectฤ ceea ce scrie pe etichetฤ, procesatorul nu este de vinฤ.
În cazul în care consumatorul doreศte produse ieftine ศi proaste este alegerea lui, iar producฤtorul face ceea ce i se cere. Repet, dacฤ este respectatฤ reศeta nu este de vinฤ producฤtorul, iar cel care trebuie sฤ respingฤ produsele slabe calitativ este consumatorul.
Dacฤ nu existฤ pe etichetฤ lucruri mincinoase, legislaศia nu este încฤlcatฤ. România este consideratฤ o piaศฤ de mâna a doua, în sensul în care este consideratฤ o piaศฤ care cumpฤrฤ produse ieftine", a declarat pentru AGERPRES preศedintele Romalimenta.
Recent, ministrul Agriculturii din Cehia, Marian Jurecka, a anunศat cฤ ศara sa va cere Uniunii Europene sฤ interzicฤ vânzarea de produse alimentare de calitate inferioarฤ în Europa de Est de cฤtre aceleaศi mฤrci care comercializeazฤ produse mai bune în Occident.
Prin aceastฤ iniศiativฤ, autoritฤศile din Cehia se alฤturฤ celor din Slovacia ศi Ungaria, care susศin ศi ele cฤ firmele multinaศionale din domeniul alimentar vând produse de o calitate mai slabฤ pe pieศele mai sฤrace ศi mai puศin competitive din est, acestea fiind considerate "coศul de gunoi al Europei".
În opinia preศedintelui Romalimenta, informaศiile care au apฤrut în aceastฤ perioadฤ legate de controalele pe care le va face Autoritatea Naศionalฤ pentru Protecศia Consumatorilor (ANPC) privind "standardele duble" folosite de producฤtorii din industria alimentarฤ sunt de fapt "niศte neînศelegeri flagrante".
"În primul rând sunt niศte neînศelegeri flagrante, pentru cฤ de calitatea produselor se ocupฤ ANSVSA ศi nu ANPC. ศi nu existฤ nicio încฤlcare a legislaศiei. Existฤ doar afirmaศia cฤ în ศฤrile din estul Europei produsele sunt mai slabe calitativ decât cele din vest. Dacฤ ar exista afirmaศia cฤ pe aceleaศi tipuri de produse ศi cu aceleaศi ingrediente, în ศฤrile din est se înlocuiesc ingredientele ศi nu sunt trecute pe etichetฤ, într-adevฤr ar fi vorba de fraudฤ.
Dar, dacฤ eu fac produsul ศuncฤ de Praga pentru România cu 3 lei ศi fac ศuncฤ de Praga pentru Germania cu 30 de lei, dar scriu pe eticheta din România cฤ este cu injectare cu glutamat ศi pe cea din Germania cฤ nu e, nu am fฤcut nicio inegalitate.
Dacฤ piaศa româneascฤ se complace în a cumpฤra cele mai ieftine produse, calitatea va fi cea mai de jos. Piaศa este cea care cere astfel de produse. Eu dacฤ aศ vinde caviar ศi nimeni nu ar cumpฤra, aศ da faliment. Restul este subiectiv, cฤ este mai dulce într-o tarฤ ศi mai acrฤ în alta….", afirmฤ Minea.
Acesta a explicat cฤ producฤtorii mari nu fac produse similare în toate ศฤrile unde îศi vând produsele, deoarece gusturile diferฤ de la o ศara la alta, chiar dacฤ este vorba de unul ศi acelaศi produs.
"Firmele mari, Coca Cola de exemplu, nu face acelaศi produs în America ศi în Europa, pentru cฤ gusturile diferฤ. Cafeaua nu are acelaศi gust în Germania ca ศi în România, din acelaศi motiv, dar s-ar putea ca produsul din România sฤ fie mai ieftin, deci mai slab calitativ, iar producฤtorii vin cu argumentul cฤ acest lucru îi cere piaศa.
(…) Repet, singurul care poate sฤ facฤ control ศi sฤ spunฤ: 'nu mai vreau astfel produse' este consumatorul, dar ศi sฤ nu le mai cumpere. Eu le spun consumatorilor de ani de zile sฤ nu mai cumpere produse ieftine, sฤ nu mai alerge dupฤ promoศii, sฤ nu mai cumpere cu kilogramele ci cu suta de grame", a subliniat ศeful Federaศiei din industria alimentarฤ autohtonฤ.
Potrivit sursei citate, consumatorul român trebuie educat sฤ consume alimente de calitate, iar responsabilitatea în acest sens revine Ministerului Sฤnฤtฤศii, dar ศi ANPC. În opinia preศedintelui Romalimenta, consumatorul român trebuie sฤ îศi punฤ întrebarea de ce existฤ pe piaศฤ 10 preศuri diferite pentru parizer sau pentru ศunca de Praga, respectiv "de ce unul e ieftin ศi altul este aศa de scump?".
"Vฤ dau un exemplu. Mฤ uitam la o emisiune acum câteva zile, unde se fฤcea jambon de Paris sau ศunca de Praga din România ศi arฤta cum se face ศi cum aratฤ dupฤ ce feliazฤ produsul. Era o fracturฤ, era despฤrศitฤ carnea în mijloc, iar reporterul întreba ce este cu acea gaurฤ în mijloc ศi ce zice consumatorul. ศi rฤspunsul a fost: consumatorul este educat ศi ศtie cฤ apare aceastฤ gaurฤ în mijloc pentru cฤ nu am injectat carnea ศi nu am malaxat-o.
Deci carnea este bunฤ. Problema mea este cฤ ori de câte ori apare fractura, carnea mi se returneazฤ pentru cฤ am greศit reศeta. În aceste context, cine trebuie sฤ educe ศi consumatorul român? Cred cฤ Ministerul Sฤnฤtฤศii ศi ANPC", a explicat Sorin Minea.