11 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăAlegeri 2016Greu de ajuns pe „Litoralul pentru toţi“

Greu de ajuns pe „Litoralul pentru toţi“

Peste 10.000 de turişti sunt aşteptaţi să sosească la malul mării la începutul acestui sezon estival, în cadrul ediţiei de primăvară a programului special „Litoralul pentru toţi”.

Programul „Litoralul pentru toţi”, care a început ieri şi va ţine până pe 18 iunie, este organizat, ca în fiecare an, de Asociaţia Litoral-Delta Dunării (ALDD), Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).  Scopul său declarat este de a realiza o continuitate a sezonului după minivacanţa de 1 Mai, iar oferta este foarte diversificată şi include şi hoteluri care le oferă turiştilor pachete All-inclusive.

„Programul special «Litoralul pentru toţi» stârneşte de la an la an un interes semnificativ din partea turiştilor, care au posibilitatea să achiziţioneze sejururi în extrasezon, pe litoralul românesc, la preţuri mai mult decât avantajoase. Pentru a veni în sprijinul turiştilor, lansarea acestei ediţii beneficiază de aceleaşi tarife maximale din ediţia septembrie-octombrie 2014, ceea ce înseamnă că aceste pachete pot avea şi preţuri inferioare acestor plafoane tarifare”, a declarat preşedintele ALDD, Corina Martin.

În teorie, totul sună excelent, numai că în practică, pentru a beneficia de aceste oferte avantajoase, trebuie să mai şi ajungi acolo. Este cunoscut faptul că de ofertele din acest program nu beneficiază familiile cu copii de peste 5-6 ani, pentru că ar însemna să chiulească de la şcoală. Așadar, în afară de un procent nesemnificativ de familii cu copii mici, de grădiniţă, principalii beneficiari sunt persoane vârstnice, care fie nu au avut niciodată maşină, fie nu se mai încumetă să se urce la volanul uneia şi să conducă sute de kilometri până la malul mării.

Pentru aceştia, cea mai bună variantă de deplasare este trenul, mai ales că beneficiază şi de o reducere de 50% la preţul biletelor. Dacă aleg ca destinaţie Mamaia, totul este excelent. Au la dispoziţie nu mai puţin de şapte trenuri pe zi, care străbat distanţa de 225 km dintre Bucureşti şi Constanţa în maximum două ore şi jumătate (două dintre ele chiar şi în mai puţin de două ore).

Toate drumurile se opresc la Constanţa

Ei bine, dacă nu au chef de fiţele din Mamaia (care îşi fac simţită prezenţa chiar şi în extrasezon), turiştii cu pricina vor dori să se îndrepte spre sudul litoralului, la Olimp, de exemplu, pentru a-şi aminti de scările de la complexul Amfiteatru-Belvedere-Panoramic, unde a fost filmată o scenă memorabilă din „Eu, tu şi Ovidiu”. Numai că şi în acest an e destul de complicat să ajungi acolo.

Toate cele şapte trenuri cu plecare din Bucureşti se opresc la Constanţa, fără a-şi mai continua călătoria până la Mangalia. Trebuie deci să te dai jos din tren şi să aştepţi altă garnitură cu care să-ţi continui călătoria, lucru deloc plăcut, mai ales dacă ai cu tine ceva bagaje – nefiind vorba de sezonul propriu-zis, eşti nevoit să-ţi iei la tine şi haine groase, nu numai costumul de baie şi şlapii, ca-n iulie.

Timpul de aşteptare între două trenuri a fost cât de cât optimizat, la câteva zeci de minute (este şi o situaţie în care aştepţi doar 12 minute), însă la prânz „durata transferului”, cum se spune în limbaj de ceferist, este şi de două ore şi 22 de minute. Precizăm faptul că situaţia este similară şi pentru trenurile care vin din alte oraşe ale ţării către litoral – şi ele se opresc la Constanţa.

„Pachetul social (cel pentru care se oferă subvenţie de la bugetul statului – n.red.) nu permite în această perioadă a anului să introducem trenuri directe până la Mangalia şi, în plus, niciodată nu suntem informaţi oficial, din timp, de organizarea unor astfel de programe”, a explicat pentru „România liberă“ directorul de Strategie al CFR Călători, Adrian Vlaicu. Cât priveşte trenul de la prânz, pentru care trebuie să aştepţi două ore, acesta a declarat că orarul acestuia nu a fost modificat pentru că el este utilizat cu precădere de elevii care fac naveta.

În final, Adrian Vlaicu a ţinut să ne asigure că, odată cu începerea sezonului estival propriu-zis, după jumătatea lunii iunie, 80% din trenurile spre litoral vor avea ca destinaţie Mangalia. Tot e bine că nu se va repeta situaţia din minivacanţa de 1 Mai şi Paşte când, aşa cum a arătat „România liberă“, un singur tren îşi continua călătoria spre sudul litoralului.  

Profită patronii de microbuze şi autocare

Să vedem cum este percepută toată această bulibăşeală de pe litoral de specialiştii în turism. „Din păcate, CFR este în urmă cu serviciile şi piaţa a fost acaparată de microbuze şi autocare. Companiile care fac transport rutier încasează foarte bine în această perioadă, mai ales că oferă tot felul de facilităţi suplimentare, cum ar fi internet wireless sau cate­ring la bord”, a declarat pentru „România liberă“ consultantul în turism Ciprian Enea. Problema este însă că niciun traseu de transport rutier nu leagă Bucureştiul de Neptun, de exemplu. Autocarele merg până la Mangalia pe DN, şi nu prin staţiuni. În consecinţă, trebuie să te duci până la Mangalia şi apoi să iei un alt autocar sau microbuz, cu care să te întorci la Jupiter, Neptun sau Olimp.

Ciprian Enea a precizat că în vestul Europei există servicii de transport feroviar mult mai bune, mai aproape de turişti. „Deocamdată, CFR a pierdut pariul, însă poate reveni oricând, dacă introduce oferte atractive, orientate spre client”, a mai precizat Ciprian Enea.

Cele mai citite

Povestea șeicilor liberali veniți să se scalde în manelele din Dâmbovița

Ilustrație: Marian Avramescu Pentru ca oamenii de rând să nu poată fi invidioși pe călătoriile președintelui Klaus Iohannis și pe cele ale președdintelui Partidului...

Mihai Viteazul a fugit ca Vijelie de pe cortul de AUR, ca să-i facă loc lui Uraganul să împartă Salam pentru adepții partidului

Ilustra'ieȘ Marian Avramescu Pentru a elimina orice urmă de revoltă ale fanilor marilor domnitori ai principatelor române, istoria se poate modifica, de dragul adepților...
Ultima oră
Pe aceeași temă