19 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăAlegeri 2016ECC România: Aveţi dreptul la despăgubiri când întârzie trenul

ECC România: Aveţi dreptul la despăgubiri când întârzie trenul

V-aţi programat o călătorie cu trenul în Europa şi nu ştiţi dacă din punct de vedere legal sunteţi protejat de incidentele neplăcute ce pot apărea pe parcursul călătoriei? Vă întrebaţi dacă operatorul de transport este răspunzător pentru anularea sau întârzierea unui tren? Bagajul dumneavoastră a fost pierdut şi nu ştiţi cum trebuie să procedaţi pentru a fi despăgubit? Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) vă oferă răspunsuri la toate aceste întrebări.

Despăgubirea nu va fi plătită dacă va fi mai puţin de echivalentul a 4 euro. De asemenea, călătorul nu are dreptul la nicio despăgubire în cazul în care este informat cu privire la întârziere înainte de cumpărarea legitimaţiei de transport sau în cazul în care întârzierea care se datorează continuării călătoriei la bordul altui tren sau redirecţionării nu depăşeşte 60 de minute. Regulile referitoare la decontarea cheltuielilor de cazare şi ale celor suplimentare se aplică numai atunci când întârzierea, respectiv pierderea legăturii, este din vina transportatorului. Plata, în vouchere sau bani lichizi, trebuie efectuată în termen de o lună de la data depunerii reclamaţiei de către călător.“ Irina Chirițoiu, director ECC Romania

Chiar dacă aveţi probleme de mobilitate puteţi călători cu trenul, ca şi ceilalţi pasageri. Aveţi dreptul la asistenţă gratuită, la urcarea şi la coborârea din tren, la schimbarea trenurilor, pe durata călătoriei şi în gări. Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenţă, contactaţi compania feroviară, vânzătorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie, şi precizaţi tipul de asistenţă de care aveţi nevoie. Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor feroviare sau companiei responsabile.“ Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președintele Asociației pentru Protecția Consumatorilor România

Călătoriile cu trenul în Europa au înregistrat în ultimii ani o creştere spectaculoasă. În afara priveliștilor absolut fenomenale pe care le oferă un voiaj cu trenul, mulți europeni consideră că acesta este un mijloc de transport mult mai sigur. Dar oare cunoașteți, în calitate de pasageri ai transportului feroviar, toate drepturile de care beneficiați?

În principal, Regulamentul (CE) nr.1371/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 reglementează drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar și se aplică tuturor serviciilor internaționale de transport feroviar din UE. Însă statele membre pot acorda, în mod transparent şi nediscriminatoriu, o scutire temporară de la aplicarea regulamentului pentru serviciile naţionale de transport feroviar de călători pentru o perioadă de cel mult cinci ani, care poate fi reînnoită de două ori pentru o perioadă maximă de cinci ani de fiecare dată (maximum de 15 ani), şi o derogare permanentă pentru serviciile urbane, suburbane şi regionale de transport feroviar de călători. Mai multe informaţii despre scutirile şi derogările naţionale puteţi găsi pe site-ul http://ec.europa.eu/transport/passengers/rail/national_exemptions_en.htm.

Cu toate acestea, anumite dispoziţii din Regulament sunt obligatorii pentru traficul feroviar, cum ar fi cele referitoare la disponibilitatea legitimaţiilor de transport, a biletelor directe şi a rezervărilor, la răspunderea întreprinderilor feroviare faţă de călători şi bagajele lor, la nivelul minim de asigurare pentru companiile de transport, la dreptul de transport pentru pasagerii cu mobilitate redusă, precum şi cele referitoare la accesibilitatea serviciilor feroviare, respectiv la obligaţiile privind siguranţa personală a călătorilor.

Pasageri cu handicap sau cu mobilitate redusă

Regulamentul (CE) nr. 1371/2007 reglementează dreptul la transport şi pentru pasagerii cu handicap sau cu mobilitate redusă, aceştia putând călători în condiţii identice cu cele ale celorlalţi cetăţeni şi fără costuri suplimentare. Companiile feroviare şi şefii de gară trebuie să dezvolte şi să aplice reguli de acces nediscriminatorii pentru transportul persoanelor cu handicap şi al persoanelor cu mobilitate redusă, cum ar fi, spre exemplu, persoanele în vârstă. Companiile de transport feroviar, vânzătorii de bilete şi operatorii de turism au, de asemenea, obligaţia de a informa la cerere şi în mod gratuit persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă cu privire la accesibilitatea serviciilor feroviare, condiţiile de acces la materialul rulant, facilităţile oferite la bord, precum şi cu privire la îmbarcarea, respectiv debarcarea din tren.

Informaţii de la vânzătorii de bilete

Informaţiile minime pe care trebuie să le furnizeze vânzătorii de legitimaţii de călătorie diferă în funcţie de momentul la care acestea sunt oferite.

Astfel, anterior călătoriei, vânzătorii de legitimaţii de călătorie trebuie să vă pună la dispoziţie informaţii referitoare la: condiţii generale aplicabile contractului; orarele şi condiţiile pentru cea mai rapidă călătorie, dar și pentru cele mai mici preţuri; accesibilitatea, condiţiile de acces şi disponibilitatea la bord a echipamentelor pentru persoanele cu handicap şi persoanele cu mobilitate redusă; accesibilitatea şi condiţiile de acces pentru biciclete; disponibilitatea locurilor în vagoanele pentru fumători şi nefumători, în vagoanele de clasa întâi şi clasa a doua, precum şi în cuşetele şi vagoanele de dormit; orice activitate care ar putea întrerupe sau întârzia serviciile; disponibilitatea serviciilor la bord; procedurile pentru reclamarea bagajelor pierdute; procedurile pentru depunerea plângerilor.

În timpul efectuării călătoriei, informaţiile pe care trebuie să le primiţi se referă la serviciile de la bord, următoarea gară, întârzieri, principalele legături, aspecte privind securitatea şi siguranţa.

Legitimaţia de călătorie

Indiferent de modalitatea în care a fost emisă, pe suport de hârtie sau pe suport electronic, legitimaţia de călătorie face dovada, până la proba contrarie, a încheierii şi a conţinutului contractului de transport şi trebuie să conţină informaţii referitoare la: transportatorul sau transportatorii care participă la executarea contractului de transport; întreprinderea emitentă a legitimaţiei de călătorie; parcursul, preţul şi durata de valabilitate a legitimaţiei; condiţiile generale şi particulare de transport aplicabile; numele călătorului, data călătoriei, numărul trenului şi locul rezervat.

La primirea legitimaţiei de transport călătorul trebuie să se asigure că aceasta a fost completată potrivit indicaţiilor sale. Legitimaţia de călătorie nu este valabilă dacă lipsesc aceste indicaţii sau dacă validarea obligatorie nu a fost realizată de călător ori dacă legitimaţia de călătorie a fost modificată ulterior sau falsificată.

Serviciile internaţionale de transport feroviar

Pentru serviciile internaționale de transport feroviar transportatorul trebuie să ofere asistenţă în caz de întârzieri sau anulări de trenuri, pierderi ale trenurilor de legătură sau în caz de accidente, dar şi despăgubiri.

Pentru situaţia anulării sau întârzierii trenului înainte de plecare sau în timpul călătoriei cu mai mult de 60 de minute, călătorul are posibilitatea să opteze între:

– rambursarea întregului cost al legitimaţiei de transport, în condiţiile de achiziţie a acesteia, pentru partea sau părţile de călătorie care nu au fost efectuate, în cazul în care călătoria devine inutilă în raport cu planul de călătorie stabilit iniţial, însoţită de asigurarea, după caz, a transportului de întoarcere la punctul iniţial de plecare în cel mai scurt timp;

– continuarea sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil;

– continuarea sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală la o dată ulterioară, la alegerea călătorului.

În cazul în care se alege continuarea sau redirecţionarea călătoriei, dar şi în cazul în care trenul, deşi a respectat ora de plecare, a ajuns la destinaţie cu o întârziere de peste 60 de minute, călătorul poate solicita întreprinderii feroviare plata unei despăgubiri pentru întârziere între locul de plecare şi de destinaţie menţionate pe legitimaţia de călătorie, despăgubirile minime fiind fixate astfel:

– 25% din preţul legitimaţiei de transport pentru o întârziere între 60 şi 119 minute;

– 50% din preţul legitimaţiei de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult.

În cazul întârzierilor prevăzute de peste 60 de minute, călătorul trebuie să beneficieze în mod gratuit de mese şi băuturi răcoritoare direct proporţionale cu timpul de aşteptare, respectiv cazare hotelieră sau de altă natură şi de transportul între gară şi locul de cazare, pentru situaţia în care o şedere de una sau mai multe nopţi este necesară din cauza întârzierii.

În cazul în care trenul este blocat pe calea ferată, compania de cale ferată trebuie să pună la dispoziţia călătorului transportul de la tren până la gară, la un punct de plecare sau la destinaţia finală a serviciului, în măsura în care acest lucru este posibil din punct de vedere material.

Dacă serviciul feroviar nu mai poate fi continuat, compania trebuie să organizeze cât mai curând posibil servicii de transport alternative.

Cheltuielile legate de cazare la hotel vor fi decontate de transportator şi pentru pierderea legăturii cu ultimul tren de legătură al zilei. În această situaţie vor fi decontate şi cheltuielile ocazionate de anunţarea celor apropiaţi sau persoanelor care aşteaptă călătorul la destinaţie.

Bagajele

Transportatorul este răspunzător dacă bagajele înregistrate sunt pierdute, avariate sau întârziate în livrare.

În cazul pierderii sau pagubei rezultate din pierderea totală/ parțială a bagajelor, transportatorul urmează să plătească despăgubire:

n în limita sumei dovedite de călător, dar care să nu depăşească 80 DST pe kilogram de masă brută lipsă sau 1.200 DST pe bagaj, dacă suma pierderii sau pagubei suferite este dovedită (DST –
Drepturi Speciale de Tragere- cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR – http://www.bnro.ro/Cursul-de-schimb-524.aspx) ;

n în limita a 20 DST pe kilogram de masă brută lipsă sau 300 DST pe bagaj în cazul în care suma pierderii sau pagubei suferite nu este dovedită.

Despăgubirea în cazul avarierii bagajelor nu trebuie să depăşească suma care ar fi trebuit plătită în caz de pierdere totală a bagajului, respectiv suma care ar trebui plătită în caz de pierdere a părţii depreciate.

Dacă pasagerul dovedeşte că pierderea sau paguba a rezultat ca urmare a întârzierii, transportatorul trebuie să plătească pentru fiecare zi de întârziere de la data solicitării livrării, dar nu mai mult de 14 zile, o despăgubire egală cu suma pierderii sau pagubei, până la limita a 0,80 DST pe kilogram de masă brută lipsă a bagajelor.

Dacă pasagerul nu dovedeşte că pierderea sau paguba a rezultat ca urmare a întârzierii, transportatorul trebuie să plătească o despăgubire forfetară de 0,14 DST pe kilogram de masă brută de bagaje sau 2,80 DST de bagaj livrat cu întârziere.

Vătămarea corporală

Pentru situaţia rănirii sau decesului călătorului din vina transportatorului, acesta are obligaţia de a acorda despăgubiri, cu menţiunea că pentru satisfacerea nevoilor economice imediate poate acorda un avans proporțional cu prejudiciul suferit.

În caz de deces, valoarea avansului este de 21.000 euro, iar în caz de rănire valoarea avansului trebuie să corespundă unor cheltuieli rezonabile şi justificate, dar nu mai mult de 21.000 euro de călător.

Persoana îndreptăţită trebuie să se adreseze în scris transportatorului care a executat partea de transport pe care s-a produs accidentul în termen de 12 luni de la data la care cel îndreptăţit a luat cunoștință de pagubă.

Aplicația care vă scoate din încurcătură

Și, cum în orice călătorie se pot întâmpla lucruri neprevăzute, este bine să aveți la dumneavoastră în permanență un “manual“ al drepturilor de care beneficiați când călătoriți în UE. Nu este vorba de o carte, ci de o simplă aplicație ce poate fi descărcată pe telefonul mobil: ECC- Net Travel app.

Dezvoltată pentru a fi un partener de călătorie ideal în interiorul Uniunii Europene, precum și în Norvegia și Islanda, aceasta îi ajută pe consumatorii europeni să-și exprime drepturile în 25 de limbi europene (bulgară, croată, cehă, daneză, olandeză, engleză, estoniană, finlandeză, franceză, germană, greacă, maghiară, islandeză, italiană, letonă, lituaniană, malteză, norvegiană, poloneză, portugheză, română, slovacă, slovenă, spaniolă, suedeză). Pentru fiecare situație, aplicația nu numai că vă informează dacă aveți anumite drepturi, dar vă și explică modalitatea în care le puteți exprima. După selectarea țării și a situației (transport, închiriere mașini, hotel etc.), aplicația vă va arăta care sunt drepturile și vă va permite să le prezentați comerciantului în limba sa. Noua secțiune “Ajutor“ oferă date de contact relevante ale fiecărui Centru European al Consumatorilor local, precum și ale ambasadelor locale pentru situații de urgență.

ECC-Net: Travel app este disponibil pentru dispozitive mobile cu sisteme de operare iOS, Android și Microsoft Windows și poate fi descărcată din Apple app store (pentru iOS), Google Playstore (pentru Android) și din Windows Apps+GamesStore (pentru Windows Phone). Aplicația funcționează offline pentru a evita costurile de roaming.  

Cele mai citite

Sfânta Lumină, adusă de la Ierusalim pe Otopeni. Cum va fi împărțită

Sfânta Lumină va fi adusă de la Ierusalim în această seara de Superiorul Aşezămintelor Patriarhiei Române la Locurile Sfinte, părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, şi va fi...

Mesaje de PAȘTE 2024: Hristos a Înviat!

Mesaje de Paște de trimis în aceste zile sfinte celor dragi. România Liberă îți propune o selecție de urări de Paște, SMS-uri pe care...

Un loc de parcare din Amsterdam a fost scos la vânzare cu 500.000 de EURO

Pare incredibil, dar în orașul Amsterdam, celebrul pentru frumusețea sa și pentru stilul său de viață vibrant, un loc de parcare poate ajunge să...
Ultima oră
Pe aceeași temă