O şcoală de vară reprezintă o oportunitate bună pentru tinerii cu vârste cuprinse între 16 şi 25 de ani pentru a-şi petrece o parte a vacanţei în prezenţa unor oameni cu aceleaşi pasiuni şi interese. Dorinţa de a învăţa mai mult într-un cadru mai informal decât cel al şcolii propriu-zise şi de a interacţiona cu tineri asemenea lor sunt principalele motive care îi determină pe liceeni şi studenţi să se înscrie la astfel de activităţi.
Şcolile de vară sunt împărţite în două categorii principale, în funcţie de temele pe care acestea le abordează. Raluca Enache, project manager „Economics Through a Macrofying Glass Summer School”, precizează că există şcoli unde se poate învăţa un subiect de la zero, dar sunt altele unde se poate aprofunda ceea ce participanţii au învăţat la şcoală sau îi pasionează cu adevărat. Modelul din urmă este cel mai des întâlnit în şcolile de vară româneşti, unde sunt abordate teme din macroeconomie, ştiinţe politice, leadership sau management. „Şcoala de vară Tuşnad conţine trei sesiuni în ordinea: management-informatică, finanţe-bănci şi turism-marketing”, exemplifică Mihai Doinea, asistent universitar Academia de Studii Economie. Prin urmare, alegerea unei astfel de şcoli trebuie să fie bine gândită, pentru ca într-adevăr informaţiile primite în cadrul acesteia să fie utile pe viitor. „Cursantul ar trebuie să ţină cont de relevanţa tematicii şcolii faţă de cariera aleasă sau faţă de interesul său, de calitatea obiectivelor setate şi a suportului de curs, cât şi de autoritatea în domeniu a celor care susţin respectivele cursuri”, recomandă Valentina Neacşu, managing partner ITEX, care crede că locaţia sau detaliile organizatorice ar trebui să aibă o relevanţă scăzută în alegerea făcută.
CV mai bogat
Avantajele „absolvirii” unei şcoli de vară pot fi sesizate imediat sau mai târziu în cariera pe care urmează să o dezvolte cursantul. Alexandra Dabu, reprezentanta şcolii „Foundation for Opportunity Responsibility and Chance for Education” (FORCE), precizează ca principale avantaje favorizarea accesului tinerilor la o educaţie nonformală şi informală de calitate, cât şi integrarea tuturor participanţilor într-o reţea de tineret cu potenţial ce va constitui un mediu stimulativ pentru dezvoltarea aptitudinilor personale, dar mai ales a aptitudinilor implicării active în schimbarea şi dezvoltarea comunităţilor. Pe de altă parte, şcolile de vară care nu necesită lipsa de la cursurile normale din restul anului pot avea efecte benefice şi în perspectiva unei cariere de succes. „Şcolile de vară sunt considerate activităţi extracuriculare şi arată interesul şi motivaţia unui candidat spre a-şi dezvolta cariera, puncte de interes pentru potenţiali angajatori şi automat informaţii relevante în CV”, apreciază Neacşu. În plus, urmarea unei şcoli va permite, pe lângă crearea unor prieteni cu aceeaşi pasiune, şi obţinerea unor contacte de la susţinătorii cursurilor. „Ca beneficiu important putem vorbi despre reţeaua – network-ul – pe care cursantul şi-o poate forma pe parcursul unei şcoli de vară”, completează Florin Ochiana, HR operations manager Lugera&Makler.
Abilităţi de socializare
Şcolile de vară încurajează dezvoltarea abilităţilor, atât de ordin general, cât şi cele profesionale. „În mod general, pot fi dezvoltate abilitatea de a socializa, capacitatea de a împărtăşi cu cei din jur cunoştinţe sau experienţe, capacitatea de a analiza şi sintetiza, cât şi de a planifica şi gândi strategic”, spune Valentina Neacşu. Mai mult, Alexandra Dabu consideră că într-o şcoală sunt încurajate cunoaşterea de sine prin arta persuasiunii, a vorbitului în public, prin stimularea creativităţii, precum şi prin iniţierea în domeniul antreprenorial social. În cazul şcolilor din străinătate, oportunităţile oferite sunt extrem de benefice pentru îmbunătăţirea uneia sau mai multor limbi străine. „O limbă străină este extrem de importantă în conversaţie, iar de multe ori sunt diferenţe deloc de neglijat între ceea ce se învaţă în mod curent la şcoală şi limba vorbită într-o altă ţară”, adaugă Ochiana.
Înscrierile la şcolile de vară sunt în desfăşurare, unele dintre acestea făcând înscrieri până la epuizarea locurilor. Majoritatea acestora oferă şansa unui număr de 20-30 de liceeni, studenţi sau masteranzi să participe. Selecţia viitorilor cursanţi se face pe baza unui formular/CV sau, în unele cazuri, pe baza unor eseuri. „Anul acesta, aplicanţii au avut de completat un formular de aplicare cu întrebări din macroeconomie şi un scurt eseu pe tema «Est vs Vest şi noua ordine economică mondială», după care au susţinut un interviu”,
explică procesul de recrutare Raluca Enache.
Taxe de până la 389 de euro
O şcoală de vară durează maximum două săptămâni, iar multe dintre ele sunt organizate la Tuşnad, Bucureşti sau Poiana Braşov. Taxele de participare, transport, cazare şi masă sunt achitate integral sau parţial de participanţi. De la 250 lei, taxele ajung şi până la 389 de euro în unele cazuri. „Singurul dezavantaj ar putea fi preţul lor prohibitiv pentru unii studenţi”, crede Neacşu. Pe de altă parte, unele şcoli oferă burse sau reduceri participanţilor, venind în sprijinul acestora. „Sunt cursanţi care nu îşi permit să plătească taxe de participare, dar care beneficiază de un program amplu de burse”, spune Adelina Maria, project manager „Leadership School&Academy”.
Cursuri de branding
Clubul Liderii Mileniului Trei în parteneriat cu Primaria Râmnicu Vâlcea organizează în perioada 26 august – 01 septembrie, la Băile Olăneşti, şcoala de vară Branding România 2010 – YES, WE CAN!. Aflată la a treia ediţie, şcoala de vară se adresează tinerilor cu vârste cuprinse între 17 şi 20 de ani, iar temele abordate sunt autodezvoltarea şi atitudinea civică.
Atelierele de lucru le vor oferi celor 42 de participanţi posibilitatea învăţării şi punerii în aplicare a conceptelor de voluntariat şi responsabilitate socială, prin subiecte precum creativitatea ca element-resursă, branding personal, argumentare şi public speaking. Termenul limită pentru înscrieri este 18 iulie, iar taxa de participare este de 300 de lei. Mai multe detalii, la http://branding.clublmt.ro/.
Găsirea unui mentor
Participarea la o şcoală de vară poate fi o ocazie bună pentru cursanţi să-şi găsească un mentor – o persoană din domeniul de interes. Florin Ochiana crede că găsirea unui mentor se poate realiza doar în cazul în care există anumite afinităţi între un cursant şi o persoană care instruieşte sau dacă scopul anumitor cursuri, jocuri de rol este chiar găsirea unor „ucenici”. Organizatorii şcolilor de vară promit oferirea unor invitaţi importanţi pentru domeniul din care provin. „Invitatul de tradiţie este Lajos Bokros, profesor la Central European University şi fost director la Banca Mondială, dar vom mai avea şi alte personalităţi, precum Lucian Croitoru, economist BNR, Anca Paliu, economist FMI, şi Blair Labarge, şeful departamentului economic al Ambasadei SUA la Bucureşti”, susţine Raluca Enache. Pe de altă parte, Alexandra Dabu îi aminteşte ca invitaţi ai şcolii FORCE pe Iulian Olariu, fondator al programului pentru liceeni HOLA!, Paul Olteanu, fundraising manager al Asociaţiei MaiMultVerde, şi Dan Ioniţă, trainer Ascendis.