13.1 C
București
joi, 2 mai 2024
AcasăAldineCe trebuie să știți când închiriați o mașină în UE

Ce trebuie să știți când închiriați o mașină în UE

Anul 2015 marchează 10 ani de la constituirea Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor – ECC-Net, care funcționează în toate cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, plus Norvegia și Islanda și sunt cofinanțate prin Programul de protecția consumatorilor al UE.

Închirierea unei mașini este de cele mai multe ori un mijloc practic și comod pentru a călători în Europa. Însă, necitirea condițiilor de închiriere, a informațiilor privind atenționările speciale sau a celor privind răspunderea companiei, pot crea o mulțime de surprize neplăcute. Iată câteva sfaturi practice, care să vă ajute să evitați eventualele probleme.

Înainte de închirierea mașinii specialiștii de la Centrul European al Consumatorilor din România recomandă compararea ofertelor, astfel încât cea aleasă să corespundă nevoilor, disponibilităților și bugetului alocat. De regulă, o mașină se închiriază având în vedere trei considerente: numărul de persoane cu care călătoriti și volumul bagajelor, numărul kilometrilor pe care vreți să îi parcurgeți și caracteristicile mașinii, acestea din urmă fiind diferite în funcție de zona pe care urmează să o vizitați.

Închirierea mașinii online

Este cunoscut faptul că închirierea unei mașini prin intermediul web site-ului companiei sau a platformelor web site-urilor specializate oferă comoditate și rapiditate. Dar, trebuie să știți că înainte de a proceda la rezervarea efectivă a mașinii trebuie să citiți condițiile generale de rezervare și condițiile de închiriere ale companiei de închirieri.

Este important de știut că, spre deosebire de alte contracte pe care le încheiați online, atunci când rezervați prin internet o mașină pentru închiriere nu vă puteți răzgândi, acest tip de contract fiind exclus în mod expres de la dreptul de retragere în 14 zile calendaristice. Prin urmare, asigurați-vă că totul este în regulă înainte de a finaliza rezervarea.

Închirierea mașinii direct la ghișeul companiei de închirieri

Spre deosebire de închirierea online, închirierea mașinii direct de la ghișeul companiei presupune, pe lângă un preț mai mare al chiriei pe zi, mai multă atenție la clauzele contractului de închiriere și la termenii și condițiile companiei de închiriere.

Condiții de plată a prețului închirierii și a garanției

De regulă, plata prețului închirierii se face cu card de credit și în avans, cu atât mai mult dacă închirierea mașinii s-a făcut online. În această situație, companiile de închirieri menționează în mod expres tipul cardului de credit acceptat pentru plată, dar și faptul că la preluarea mașinii se impune prezentarea aceluiași card de credit cu care s-a efectuat plata și aparținând aceleiași persoane care a făcut rezervarea. Garanția se restituie dacă ați predat mașina în aceeași stare în care ați preluat-o, dacă nu prezintă nici o zgârietură sau defecțiune și dacă ați predat toate echipamentele, accesoriile și documentele primite la livrare. Garanția se reține total sau parțial dacă mașina a suferit avarii din vina conducătorului auto și acestea nu sunt acoperite de asigurările incluse în preț sau de cele suplimentare plătite de dumneavoastră. Dacă garanția reprezintă franciza pentru avarii, aceasta se reține în totalitate.

Reclamații

Orice neregulă/problemă pe care ați constatat-o în timpul procesului de rezervare sau al închirierii mașinii trebuie reclamată în cel mai scurt timp. Dacă problema vizează aspecte care țin de închirierea efectivă a mașinii, cum ar fi refuzul livrării mașinii, reținerea totală sau parțială a garanției sau imputarea unor defecțiuni ale mașinii, trebuie să vă adresați reclamația către compania cu care ați semnat contractul de închiriere, indiferent că rezervarea a fost făcută online prin intermediul unei platforme specializate. De regulă, platformele online nu fac decât să pună la dispoziția doritorilor informații despre companiile care închiriază mașini și să ofere acestora posibilitatea de a rezerva o mașină de la unul dintre parteneri.

Semnarea contractului de închiriere, care de cele mai multe ori se prezintă sub forma unui formular de o pagină, atrage și răspunderea companiei de închirieri semnatare. Sigur, nu este exclus să încercați soluționarea litigiului și prin intermediar, dar pentru obținerea unei soluții rapide se recomandă înaintarea reclamației direct către compania de închirieri cu care ați semnat contractul.

Pentru situația în care problema nu se rezolvă, după ce ați luat legătura cu compania de închirieri, iar aceasta se află într-un alt stat membru UE decât România, puteți să contactați Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România) prin intermediul telefonului 021.315.71.49, e-mail-ului office@eccromania.ro sau a formularului de plângere transfrontalieră disponibil pe web site-ul www.eccromania.ro. Toate serviciile oferite de Centrele Europene ale Consumatorilor sunt gratuite.

ECC România este cofinanțat de Comisia Europeană si de Guvernul României, prin Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. ECC România este sprijinit logistic de Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România). 

”Verificați înainte de a face rezervarea ce au spus alți consumatori despre compania de la care vreți să închiriați  mașina sau despre platforma online. Verificați dacă mașina pe care doriți să o închiriați este cea care corespunde cel mai bine nevoilor și nu încercați să vă ghidați doar după preț, condițiile de închiriere sunt cele care ar trebui să ofere siguranța că nu veți avea probleme”, a subliniat Irina Chirițoiu, Director ECC România

Comerțul electronic de tipul «business to consumer» constituie una din prioritățile Comisiei Europene, dovadă în acest sens fiind lansarea în luna mai a anului curent a strategiei privind piața unică digitală pentru următorii 5 ani. Închirierea unui autovehicul folosind facilitățile comerțului electronic prezintă următoarele avantaje:

  • posibilitatea comparării ofertelor de la mai multe societăți comerciale care prestează astfel de servicii;
  • informarea privind drepturile și obligațiile aferente acestui tip de serviciu, prin intermediul site-urilor societăților comerciale care operează în acest domeniu de activitate;
  • costuri mult mai mici cu închirierea online a unui autovehicul comparativ cu închirierea clasică a acestuia.

”Consumatorii români au posibilitatea, folosind serviciile gratuite ale Centrului European al Consumatorilor din România, de a afla care le sunt drepturile și obligațiile generale atunci când închiriază un autovehicul dintr-o altă țară membră a Uniunii Europene”, a precizat Costel Stanciu, președinte APC România

Cele mai citite

Columbia a anunțat că va rupe relațiile diplomatice cu Israelul

Președintele columbian Gustavo Petro a declarat, miercuri, că țara sa va rupe relațiile diplomatice cu Israelul, pe al cărui lider l-a acuzat de „genocid”...

Semifinale Liga Campionilor: Borussia Dortmund a învins-o Paris Saint-Germain cu scorul de 1-0 (1-0)

Borussia Dortmund a învins-o pe Paris Saint-Germain cu scorul de 1-0 (1-0), miercuri seara, pe teren propriu, în prima manşă a semifinalelor Ligii Campionilor...

Columbia a anunțat că va rupe relațiile diplomatice cu Israelul

Președintele columbian Gustavo Petro a declarat, miercuri, că țara sa va rupe relațiile diplomatice cu Israelul, pe al cărui lider l-a acuzat de „genocid”...
Ultima oră
Pe aceeași temă