10.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialSocom Auto Sud, in pragul colapsului

Socom Auto Sud, in pragul colapsului

Conflictul de la Cooperativa mestesugareasca Auto Sud s-a incheiat, insa probleme continua. Greva din zilele de 18 si 19 iulie a lasat urme in activitatea service-ului, ai carui angajati sunt ingrijorati de pierderea locurilor de munca. Cu o locatie potrivita pentru un astfel de obiect de activitate, Socom Auto Sud (acesta este numele actual) ar putea fi un “jucator” important pe piata auto locala daca un investitor important ar repune pe picioare afacerea.

Scandalul la cooperativa a inceput pe 18 iulie, cand presedintelui Vasile Ciobanu i s-a interzis, practic, sa intre in sediu. “Aproximativ 20 de persoane m-au oprit la poarta, iar doi dintre ei m-au imbrancit si chiar m-au agresat”, spune acesta. Acelasi lucru s-a intamplat si a doua zi, cand Politia a intervenit si a restabilit ordinea si linistea. Urmarile nu au intarziat: Vasile Ciobanu l-a demis pe vicepresedintele Vasile Micu, cel care a organizat “puciul”, desfacandu-i contractul de munca pentru indisciplina si neloialitate. “Un vicepresedinte nu avea voie sa rupa societatea in doua; in plus, nu se achita de sarcini si a facut si presiuni de forta asupra noastra”, afirma presedintele.

Garajele sunt goale

Lucrurile au intrat oarecum in normal acum: scandalurile s-au terminat, cel putin deocamdata, pentru ca se pare ca vicepresdintele nu s-a impacat prea bine cu ideea demiterii. De asemenea, presedintele spune ca ii va actiona in instanta pe cei care l-au agresat: “Nu se poate ca lucrurile sa ramana asa, maine poate ma trezesc si cu un ciocan in cap!”. Nu se stie insa cu siguranta ce se va intampla in continuare. Cei 20 de angajati care s-au “rasculat” impotriva conducerii pot organiza oricand o contraofensiva. Nemultumiri exista in randul salariatilor, care se plang, in principal, ca nu au de munca: “Nu avem ce face, nu vedeti, nu prea mai vin masini”. Intr-adevar, in timpul vizitei noastre majoritatea garajelor erau goale, iar mecanicii mai mult stateau decat munceau, nu pentru ca asa ar fi vrut, ci pentru ca erau nevoiti din lipsa de comenzi. Cei 45 de angajati spun ca se tem pentru siguranta locului de munca. “Ne straduim sa facem tot ce putem, dar cele doua zile de greva au fost pentru noi o adevarata antireclama”, spune Vasile Ciobanu.

Vicele contraataca

Vicepresedintele cooperativei, Vasile Micu, dat afara de Ciobanu, spune ca l-a actionat pe acesta din urma in judecata “pentru desfacerea abuziva a contractului de munca”. Micu spune ca in cei 36 de ani de activitate nu a avut nici o plangere si adauga ca, impreuna cu oamenii care il sustin, detine jumatate din actiunile societatii. Cu toate acestea, el afirma ca Ciobanu a inceput prigoana impotriva celor care i-au stat alaturi, pe care ii da afara unul cate unul. Vicele explica si de ce nu sunt clienti: “Preturile sunt umflate, domnule: un schimb de curele, de exemplu, se taxeaza cu 5 milioane de lei”. Micu recunoaste ca exista posibilitati de eficientizare a firmei, una dintre ele fiind chiar printr-o infuzie de capital.

Renault si-a luat mana de pe Socom

Cooperativa mestesugareasca Auto Sud are ca obiect de activitatea service-ul auto. Contractul pe care Socom il avea cu Dacia a fost reziliat de noul proprietar, Renault, pentru neindeplinirea standardelor de calitate Dacia-Renault privind dotarile cu utilaje si scule si pentru dispozitivele depasite cu care se lucreaza. In consecinta, Dacia-Renault a ridicat dreptul societatii de a efectua lucrari de service, garantie si postgarantie. Politica patronilor francezi de la Dacia este ca in teritoriu sa existe o singura firma care sa-i reprezinte, o singura societate autorizata. Pentru judetul Constanta, aceasta este SC Rent Car Service SRL, astfel incat cei de la Socom Auto Sud se aprovizioneaza acum cu piese de schimb de la reprezentantul constantean al Dacia-Renault, si nu direct de la fabrica din Pitesti. Dupa cum au declarat surse din Rent Car Service, cei de la Socom au datorii la plata pieselor de schimb de origine, datorii de care sunt deocamdata pasuiti, din solidaritate de breasla.

Sediul are nevoie de investitii

Socom Auto Sud are sediul pe un teren al Primariei Constanta, care este dat in folosinta atat timp cat exista o constructie pe suprafata lui. In acest moment, constructiile sunt reprezentate de birouri si garaje vechi, aflate insa departe de standardele occidentale, ca sa nu spunem ca arata de-a dreptul jalnic. Potrivit specialistilor, pentru a putea ajunge la standardele de calitate impuse de grupul Dacia-Renault, Socom are nevoie de investitii de peste un milion de euro (in suma nu este cuprinsa si valoare activelor), dar societatea nu dispune de acesti bani. Intotdeauna exista solutii, iar cea mai potrivita este aducerea unui investitor serios, care sa dispuna de finantarea necesara si care sa fie gata sa faca un pariu castigator cu aceasta societate.

Vanzari record

Dupa ce am vizitat Socom Auto Sud, am cerut si parerea colaboratorilor acestora de la reprezentanta Dacia Renault Nissan. Directorul general Constantin Olteanu a declarat ca in proiectele Renault pentru aceasta zona sunt cuprinse, incepand cu vara acestui an, inca trei obiective de investitii importante. Este vorba despre complexuri service Dacia Renault Nissan in Mangalia, Cernavoda si Constanta, toate avand ca obiectiv de activitate vanzari vehicule din cele trei marci, service in garantie si postgarantie si vanzari piese de schimb. Aceste obiective au fost stabilite de catre conducerea de la Paris a Renault datorita “exploziei” de vanzari din cele trei marci in judetul Constanta. In primele sapte luni ale anului, numai SC Rent Car Service SRL a vandut 2.000 de autoturisme Dacia (Logan si utilitare), 620 de Renault si 70 de Nissan, depasind astfel vanzarile pe tot anul 2004! Ca urmare, pentru intregul an preconizeaza vanzari de peste 1.000 de autovehicule Renault, 3.000 de Dacii si 100 de Nissanuri. Daca punem la socoteala si vanzarile din anii anteriori, Renault a mizat pe o carte castigatoare atunci cand a decis sa investeasca in judetul Constanta.
O vizita a oficialilor Renault de la Paris a vizat saptamana trecuta complexul service din Constanta, pentru a pune la punct strategia de dezvoltare.

Oamenii, cea mai valoroasa piesa din puzzle

Socom Auto Sud are sansa sa iasa din criza actuala cu ajutorul “fratelui mai mare”, SC Rent Car Service SRL. “Pe fondul acestor cerinte ale Renault, pentru noi prezinta interes Auto Sud, in primul rand datorita capitalului cel mai important pe care-l au -angajatii, care ar compensa intr-un fel valoarea destul de ridicata a investitiilor pentru reabilitarea unitatii si pentru aducerea ei la standardele Renault”, spune Constantin Olteanu. SC Rent Car Service SRL va intocmi o oferta de preluare a activelor cooperativei mestesugaresti, la valoarea data de expertize. In cazul unei preluarii, angajatii nu au de ce sa se teama pentru ca vor fi transferati in interes de serviciu. “Salariul mediu pe economie va fi salariul minim pentru ei, prin clauze contractuale”, asigura Constantin Olteanu.

In loc de concluzii

In prezent, conducerea Socom face tot posibilul sa rentabilizeze societatea, dar pare o lupta cu morile de vant. Muncitorii de aici vor locuri de munca sigure si salarii care sa le permita sa-si intretina cinstit familiile, iar clientii vor servicii care sa se bazeze pe calitate si performanta si care sa excluda vechile metehne romanesti, cum ar fi lipsa standardelor de calitate si spaga pentru cel mai mic serviciu. Investitia pe care vrea sa o faca SC Rent Car Service SRL este benefica pentru toate partile: atat pentru cei 45 de angajati, care-si vor pastra locurile de munca si vor fi mai siguri de ele, cat si pentru clienti, obisnuiti cu standardele de calitate Dacia-Renault pe care le ofera SC Rent Car Service SRL, standarde monitorizate strict de catre specialistii din Franta. Mai mult: se vor mai face angajari, pentru ca aici se va construi si un show-room Dacia Renault Nissan, ca sa nu mai punem la socoteala constructia propriu-zisa a sediului, care angreneaza societatile din domeniu din Constanta. Intrebam retoric: cine are interes sa blocheze o astfel de investitie, de pe urma careia exista numai beneficii? Socom Auto Sud este numai una dintre variantele din Constanta pentru construirea celui de-al doilea complex service Dacia Renault Nissan din localitate. Din punct de vedere economic, ratarea acestei tranzactii este similara unui dezastru.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă