UPDATE Şeful Parchetului Judecătoriei Buftea, Cătălin Paraschiv, este demis începând cu data de 10 septembrie, întrucât nu a analizat o plângerea făcută de o victimă a lui Nicolae Vlad, în care arăta că se teme de acesta, însă procurorul de caz, Emanuel Wilhelm Dunca, nu a propus arestarea acuzatului, potrivit Mediafax. Citeşte mai mult AICI.
Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ) cere sancţionarea a doi procurori şi a mai multor poliţişti care au gestionat cazul studentei japoneze ucise, Yurika Masuno.
Mai exact, procurorul general al României, Laura Codruţa Kovesi, în urma unui control referitor la cauzele privindu-l pe asasinul studentei japoneze, a decis, vineri, sesizarea Inspecţiei Judiciare a Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului de Interne, dar şi conducerea INML pentru întârzierea expertizelor.
Având în vedere rezultatele controlului, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dispus, vineri, sesizarea Consiliului Superior al Magistraturii – Inspecţia judiciară, pentru măsuri disciplinare în raport cu procurorul Emanuel Wilhelm Dunca de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Buftea şi procurorul Dănuţ Puntaru de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Ilfov”, se arată într-un comunicat al Ministerului Public.
„Având în vedere rezultatele controlului Procurorul General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a dispus, astăzi,7.09.2012 următoarele:
I. Sesizarea Consiliului Superior al Magistraturii – Inspecţia judiciară, pentru măsuri disciplinare în raport cu procurorul WILHELM EMANUEL DUNCA de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Buftea(în raport cu deficienţele de la pct.1) şi procurorul PUNTARU DĂNUŢ de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Ilfov( în raport cu deficienţele de la pct.6)”, se arată în comunicatul citat.
De asemenea, procurorul general al României a sesizat Ministerul de Interne pentru a dispune măsuri disciplinare faţă de lucrătorii de poliţie care au instrumentat cauzele, având în vedere gravele deficienţe constatate în administrarea şi valorificarea probelor specifice infracţiunilor contra vieţii (viol tâlhărie, omor), întrucât verificările au relevat că probele recoltate de la victima violului nu au fost valorificate genetic de către organele de poliţie, că s-au constatat deficienţe în evaluarea probelor administrate (declaraţii suspect, martori, verificarea alibiurilor suspectului) că au desfăşurat o cercetare la faţa locului într-un caz de omor, în lipsa procurorului, dar şi un mod superficial în care au fost cercetate sesizările făcute de una din victime în anul 2010 declanşarea procedurii disciplinare se impune a fi dispusă de către Ministerul Administraţiei şi Internelor.
„II. Sesizarea Ministrului Administraţiei şi Internelor sub două aspecte:
II.1. Pentru a dispune măsuri disciplinare faţă de lucrătorii de poliţie care au instrumentat cauzele, având în vedere gravele deficienţe constatate în administrarea şi valorificarea probelor specifice infracţiunilor contra vieţii( viol tâlhărie, omor). Întrucât, verificările au relevat că, probele recoltate de la victima violului nu au fost valorificate genetic de către organele de poliţie, că s-au constatat deficienţe în evaluarea probelor administrate(declaraţii suspect, martori, verificarea alibiurilor suspectului) că au desfăşurat o cercetare la faţa locului într-un caz de omor, în lipsa procurorului, dar şi un mod superficial în care au fost cercetate sesizările făcute de una din victime în anul 2010( descrise la pct.2, pct.3) declanşarea procedurii disciplinare se impune a fi dispusă de către Ministerul Administraţiei şi Internelor. În toate cazurile analizate, a reieşit un „modus operandi” al inculpatului VLAD NICOLAE care ar fi putut fi observat de organele de urmărire penală dacă s-ar fi făcut o analiză a faptelor de violenţă gravă comise în judeţul Ilfov (dintre cele şapte dosare, cinci au fost instrumentate de Parchetul de pe lângă Judecătoria Buftea şi Parchetul de pe lângă Tribunalul Ilfov).
II.2. Sub acelaşi aspect, având în vedere că Ministerul Administraţiei şi Internelor are iniţiativă legislativă s-a solicitat Ministrului Administraţiei şi Internelor iniţierea demersurilor de modificare legislativă. Condiţionarea efectuării expertizelor de plata acestora, câtă vreme autorităţile implicate în demersul judiciar sunt instituţii publice generează întârzieri şi se impune analizarea unei formule de decontare între instituţiile publice .
Precizăm că, la nivelul Ministerului Public nu este posibil un demers de modificare legislativă, deoarece instituţia nu are iniţiativă legislativă, însă Procurorul General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a solicitat şi anterior autorităţilor publice, care au o astfel de iniţiativă legislativă măsuri în acest sens.
În plus, la nivelul Ministerului Public, în cazurile în care procurorii dispun aceste expertize sunt achitate în mod curent. De altfel, în acest scop, Ministerul Public realizează şi o statistică lunară şi un control curent al acestor cheltuieli, iar potrivit datelor, la 31.07.2012, instituţia nu figura cu restanţe la cheltuieli judiciare. În spaţiul public s-a vehiculat, faptul că, la nivelul Parchetului de pe lângă Tribunalul Iaşi ar fi existat astfel de expertize neachitate. Din verificări s-a stabilit existenţa la data ştirii de presă a 4 facturi vizând aceste costuri din luna curenta(august) dar acestea s-au achitat conform datei de deschidere a fondurilor pentru materiale la data de 24 ale fiecărei luni, aşa încât au fost achitate.
III. Sesizarea conducerii Institutului de Medicină Legală „Mina Minovici” deoarece s-a constatat că nu sunt efectuate expertizele până nu sunt plătite anticipat costurile. Sub acest aspect, chiar dacă nu sunt plătite în avans, expertizele trebuie efectuate, pentru a putea fi ridicate imediat şi fără a se mai pierde timp preţios în anchetarea cazurilor de omor, viol şi tâlhării. Aşadar, plata costului expertizei nu ar trebui să condiţioneze efectuarea ei, pentru a se asigura celeritatea cu care trebuie să se efectueze cercetarea într-o cauză penală, în caz contrar fiind pusă în pericol viaţa şi integritatea corporală a multor persoane”, coform documentului citat.
În toate cazurile analizate, a reieşit un „modus operandi” al inculpatului Nicolae Vlad care ar fi putut fi observat de organele de urmărire penală dacă s-ar fi făcut o analiză a faptelor de violenţă gravă comise în judeţul Ilfov (dintre cele şapte dosare, cinci au fost instrumentate de Parchetul de pe lângă Judecătoria Buftea şi Parchetul de pe lângă Tribunalul Ilfov).
Sub acelaşi aspect, având în vedere că Ministerul Administraţiei şi Internelor are iniţiativă legislativă, s-a solicitat MAI iniţierea demersurilor de modificare legislativă. Condiţionarea efectuării expertizelor de plata acestora, câtă vreme autorităţile implicate în demersul judiciar sunt instituţii publice generează întârzieri şi se impune analizarea unei formule de decontare între instituţiile publice .
„La nivelul Ministerului Public nu este posibil un demers de modificare legislativă, deoarece instituţia nu are iniţiativă legislativă, însă Procurorul General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a solicitat şi anterior autorităţilor publice, care au o astfel de iniţiativă legislativă măsuri în acest sens”, spune sursa citată.
În plus, la nivelul Ministerului Public, în cazurile în care procurorii dispun aceste expertize sunt achitate în mod curent. De altfel, în acest scop, Ministerul Public realizează şi o statistică lunară şi un control curent al acestor cheltuieli, iar potrivit datelor, la 31 iulie 2012, instituţia nu figura cu restanţe la cheltuieli judiciare.
„În spaţiul public s-a vehiculat faptul că la nivelul Parchetului de pe lângă Tribunalul Iaşi ar fi existat astfel de expertize neachitate. Din verificări s-a stabilit existenţa la data ştirii de presă a patru facturi vizând aceste costuri din luna curenta (august) dar acestea s-au achitat conform datei de deschidere a fondurilor pentru materiale la data de 24 ale fiecărei luni, aşa încât au fost achitate”, spune sursa citată.
Parchetul ICCJ a sesizat conducerea Institutului Naţional de Medicină Legală (INML) „Mina Minovici”, deoarece s-a constatat că nu sunt efectuate expertizele până nu sunt plătite anticipat costurile.
„Sub acest aspect, chiar dacă nu sunt plătite în avans, expertizele trebuie efectuate, pentru a putea fi ridicate imediat şi fără a se mai pierde timp preţios în anchetarea cazurilor de omor, viol şi tâlhării. Aşadar, plata costului expertizei nu ar trebui să condiţioneze efectuarea ei, pentru a se asigura celeritatea cu care trebuie să se efectueze cercetarea într-o cauză penală, în caz contrar fiind pusă în pericol viaţa şi integritatea corporală a multor persoane”, arată sursa citată.
În seara de 15 august 2012, pe raza comunei Corbeanca, judeţul Ilfov, într-o zonă împădurită, în imediata apropiere a unui drum public (DN1), Nicolae Vlad a ucis-o pe numita Yurika M. (cetăţean japonez), cauza morţii victimei fiind reprezentată de asfixia mecanică prin comprimare cervico-toracală, explică Ministerul Public.
Japoneza a fost abordată de Nicolae Vlad la scurt timp după ce a coborât din avion, la Aeroportul Internaţional Henri Coandă, el propunându-i s-o ducă cu taxiul la locul de destinaţie. Însă tânăra şi Vlad au coborât la marginea pădurii, unde două zile mai târziu femeia a fost găsită moartă.
Probe ADN aparţinând lui Nicolae Vlad au fost găsite pe mâna stângă şi hanoracul japonezei, violată, ucisă şi tâlhărită, în seara de 15 august, într-o pădure din Corbeanca, după ce a fost luată cu un taxi de la Aeroportul Otopeni.
„În continuarea cercetărilor în cauza privind uciderea studentei de naţionalitate japoneză, procurori ai Secţiei de urmărire penală şi criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au intrat în posesia a două dintre rezultatele testelor genetice de tip ADN, miercuri, ora 12.30”, informează Ministerul Public.
Astfel, în cauza preluată – prin dispoziţia procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie de la Parchetul de pe lângă Judecătoria sectorului 1 Bucureşti – având ca obiect comiterea infracţiunilor de viol şi tâlhărie asupra a persoanei vătămate, de sex feminin, Maria S. „s-a identificat profilul ADN al inculpatul Nicolae Vlad pe obiectul de îmbrăcăminte (intimă-n.r.) aparţinând acestei victime”.
De asemenea, cel de-al doilea rezultat genetic de tip ADN comunicat a stabilit că profilul genetic aparţinând inculpatului Nicolae Vlad a fost identificat pe hanoracul şi mâna stângă a victimei studenta japoneză, Yurika M.
În acest caz, taximetristul care i-a lăsat pe studenta japoneză şi pe asasinul ei lângă pădurea din Corbeanca, unde tânăra a fost găsită moartă două zile mai târziu, a fost pus sub acuzare, pentru că a condus deşi avea permisul anulat.
„Până în acest moment al urmării penale a rezultat că în perioada în perioada iulie-august 2012, în mod repetat, învinuitul Răzvan Viorel Covali a condus pe drumurile publice autoturismul deşi avea permisul de conducere anulat”, preciza Ministerul Public.
Pe de altă parte, directorul general al Aeroporturi Bucureşti, Cornel Poteraşu, a fost demis, în 31 august, de către ministrul Transporturilor, ca urmare a scandalului privind siguranţa celor care tranzitează aeroportul Otopeni, izbucnit după uciderea turistei japoneze.