9.5 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăȘtirile zileiIohannis a trimis Parlamentului, la reexaminare, proiectul care modifică Legea Educaţiei

Iohannis a trimis Parlamentului, la reexaminare, proiectul care modifică Legea Educaţiei

În cererea de reexaminare, șeful statului critică lipsa clarităţii în definirea termenului de „minoritate lingvistică”, în ceea ce priveşte învăţământul în limba maternă.

„În legătură cu noile dispoziţii ale art. 61 alin. (2) al Legii nr. 1/2011 constatăm că prin art. unic pct. 1 din legea transmisă la promulgare legiuitorul a introdus un nou termen – minorităţi lingvistice. Din analiza dispoziţiilor Legii nr. 1/2011 rezultă că acest act normativ face referire doar la sintagma „minorităţi naţionale”, cea de minoritate lingvistică nefiind definită. De asemenea, această sintagmă nu este definită nici în conţinutul legii supuse reexaminării. Aşadar, în scopul prevenirii oricăror probleme în aplicarea normei, considerăm că se impune reexaminarea acesteia de către Parlament, sub aspectul stabilirii cu exactitate a noţiunii de minoritate lingvistică”, se arată în cererea de reexaminare trimisă Parlamentului de către preşedintele Klaus Iohannis.

Preşedintele atrage atenţia că modificările formei de învăţământ în limba maternă a unei minorităţi naţionale, intră în contradicţie cu prevederile unui alt articol care prevede că Ministerul Educaţiei, prin instituţia ARACIP, stabileşte calitatea educaţiei oferite în instituţiile cu predare în limbile minorităţilor naţionale.

„Reorganizarea şi desfiinţarea formaţiunilor de studiu pentru forma de învăţământ în limba maternă a unei minorităţi naţionale sau lingvistice, aşa cum aceasta este stabilită prin legea supusă reexaminării, se stabileşte o altă procedură de organizare a formaţiunilor de studiu respective, ceea ce intră în contradicţie cu prevederile art. 221 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 care stabileşte că: „Ministerul Educaţiei Naţionale prin direcţiile de specialitate competente, precum şi prin Direcţia Minorităţi, în cazul unităţilor cu predare în limbile minorităţilor naţionale, stabileşte şi propune ARACIP, pentru situaţiile prevăzute la alin. (3) lit. e) şi la alin. (4), unităţile de învăţământ care intră în proces de reorganizare”, potrivit sursei citate.

De asemenea, noile prevederi ale articolului 61 din Legea Educaţiei care vizează derularea programelor de studiu vin în contradicţie “vin în contradicţie şi cu unele prevederi ce reglementează condiţiile referitoare la desfăşurarea învăţământului pentru persoanele aparţinând minorităţilor naţionale”.

„Mai mult, noile prevederi ale art. 61 alin. (2) al Legii nr. 1/2011 privind derularea programelor de studiu amintite, vin în contradicţie şi cu unele prevederi ce reglementează condiţiile referitoare la desfăşurarea învăţământului pentru persoanele aparţinând minorităţilor naţionale; astfel, potrivit art. 45 alin. (6) din Legea nr. 1/2011: „în cazul unităţilor de nivel gimnazial sau liceal cu predare în limbile minorităţilor naţionale, singulare în municipiu, oraş sau comună, se acordă personalitate juridică, indiferent de efectivul de elevi”, conform sursei citate.

„În lipsa unor clarificări ale conceptelor folosite şi ale metodologiilor de înfiinţare, reorganizare şi desfiinţare ale programelor vizate, considerăm că această nouă reglementare este de natură să creeze confuzii pentru cei responsabili de aplicarea cadrului normativ, ceea ce poate genera consecinţe negative asupra calităţii învăţământului, în detrimentul beneficiarilor sistemului educaţional şi al societăţii”, completează şeful statului în textul cererii de reexaminare.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă