Din raportul făcut public de Guvern privind responsabilităţile instituţiilor care ar fi trebuit să coordoneze eficient operaţiunile de căutare a avionului prăbuşit lipseşte o anexă.
Cum în România diavolul se ascunde, de obicei, în anexe, iată ce spune ea, pe scurt: principala răspundere îi aparţinea ministerului transporturilor. De unde reiese asta? Din lege. Din Hotărârea de Guvern 741 din 2008, mai precis.
“Structuri cu atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţă şi coordonarea operaţiunilor de salvare
Art. 4. – (1) In vederea gestionării situaţiei de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă au competenţe următoarele structuri:
a) Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), denumit în continuare Comitetul ministerial;
b) Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă din cadrul MT, denumit în continuare Centrul operativ (…)
Art. 5. – Comitetul ministerial are următoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionării unei situaţii de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă:
(…) i) determină zona de căutare a aeronavei aflate în pericol, declanşează şi coordonează activitatea de căutare, în urma informaţiilor primite de la unităţile de alarmare;
j) informează operativ structurile cu atribuţii în coordonarea operaţiunilor de salvare, după identificarea locului producerii accidentului;
k) transmite solicitările unităţilor deja angajate în operaţiunile de căutare şi/sau salvare pentru asistenţă suplimentară şi/sau de sprijin către celelalte unităţi neimplicate, aflate în zone adiacente zonei de căutare sau locului producerii accidentului…”
Aşadar, pe lângă ROMATSA, care are şi ea o vină imensă, poate cea mai mare, ca braţ executiv, şi Ministerul Transporturilor are o vină. Aceea de a nu îşi fi asumat prin intemediul acelui Consiliu Ministerial, rolul de centru de comandă al operaţiunilor de căutare. ISU, conform HG 741, “asigură coordonarea la sol a operaţiunilor de salvare a supravieţuitorilor”, dar deasupra ISU-urilor trebuie să se afle Comitetul Ministerial din Ministerul Transporturilor.
De ce nu va fa demisă Ramona Mănescu? Din acelaşi motiv pentru care şi Stroe de la Interne va rămâne în funcţie: blat politic. Cârdăşia troglodiţilor de la vârful partidelor perpetuează o administraţie incompetentă, care nu se va reforma niciodată.