Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, joi seară, la TVR 1, că s-au identificat resurse în buget pentru achiziţia a 12 avioane second-hand F 16, România începând să plătească din 2013 şi va beneficia de aceste avioane din 2016, potrivit Mediafax.
Dobriţoiu a precizat că raţiunea pentru care România începe plata din 2013 şi va folosi avioanele abia în 2016 constă în faptul că efortul bugetar este mai mic, suma totală de achitat fiind plătită în tranşe anuale, timp de 5 ani.
„Efortul se situează undeva în jur la 100 de milioane de Euro pe an. Aceasta nu înseamnă că avioanele costă 600 de milioane de dolari (…) Costul unui avion este de 10 milioane de dolari maxim”, a spus Dobriţoiu.
El a precizat că, în condiţiile în care cele 12 avioane costă 120 de milioane de dolari, restul plăţii (până la 600 de milioane de dolari – n.r.) constă în suport logistic.
Ministrul Apărării a spus că în contravaloarea suportului logistic nu intră şi modernizarea pistelor, care se va face printr-un efort bugetar suplimentar, în valoare de 55 de milioane de lei.
Potrivit lui Dobriţoiu, trainingul piloţilor va avea două etape, astfel: într-o primă etapă în Portugalia, unde costurile sunt mult mai mici şi într-o a doua etapă în SUA.
„Trainingul, într-o primă etapă, îl plătim portughezilor şi este inclus în program. Într-o etapă ulterioară vom plăti americanilor, după ce se va face evaluarea nevoilor de training de către echipele americane”, a spus ministrul Apărării.
Dobriţoiu a spus că în banii pe care România îi va plăti nu se regăseşte şi contravaloarea programului de înarmare a avioanelor.
Ministrul a spus că avioanele sunt modernizate la nivelul penultimei generaţii de avioane F 16, iar pachetul de înarmare costă maximum 100 de milioane de dolari.
Referitor la modernizarea avioanelor, Dobriţoiu a spus că, oricum, pentru operarea acestor avioane, care mai au peste 4.500 de ore de zbor – fiind, practic, la jumătatea vieţii – trebuie asigurate stocuri de piese de schimb.
El a arătat că aceste avioane vor putea să îşi îndeplinească toate misiunile pentru minimum 20 de ani.
Dobriţoiu a spus că avioanele sunt achiziţionate în baza unui acord interguvernamental la nivelul UE, România urmând să beneficieze de avion în aşa fel încât să nu necesite în perioada următoare upgrade-uri sau modernizări succesive.
„Deci, îl vom folosi 20 de ani”, a subliniat ministrul, care a arătat că achiziţionarea acestor avioane reprezintă cea mai viabilă alternativă.
„Eu îndrăznesc să afirm că este cea mai viabilă alternativă, pentru că România este eligibilă ca la orizontul anului 2030 să aibă acces, cum a fost notificată de
altfel formal de către guvernul american, la avion de generaţia a cincea. Şi atunci, tranziţia de la o platformă de generaţie doi plus, chiar dacă ea a fost
modernizată, către generaţia cinci, ea se face printr-un avion de generaţia patru. Acesta cu costuri minimale”, a spus Dobriţoiu.
Ministrul Apărării a afirmat că varianta achiziţionării unor avioane noi era exclusă.
Dobriţoiu a mai spus că în şedinţa CSAT în care s-a decis achiziţia celor 12 avioane second hand nu au existat rezerve de niciun fel faţă de această hotărâre.
„Rezerve nu au existat, pentru că ar fi trebuit să fi avut alte opţiuni financiare. Deci, decizia a fost luată, având în vedere capacitatea României de a susţine financiar un program strategic de înzestrare”, a spus Dobriţoiu.
El a arătat că în CSAT a existat consens, premierul Victor Ponta, chiar dacă a părăsit la un moment dat şedinţa, aprobând memorandumul înaintat Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi fiind în cunoştinţă de cauză faţă de acest subiect.
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a aprobat joi proiectul de „realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană” în cadrul programului «Avion multirol al Forţelor Aeriene”.
„Membrii Consiliului au aprobat «Concepţia de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană» în cadrul programului «Avion multirol al Forţelor Aeriene» în concordanţă cu interesele esenţiale de securitate ale ţării şi cu angajamentele asumate de România în cadrul organizaţiilor europene şi nord-atlantice”, se arată în comunicatul CSAT.
Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a anunţat duminică, la B1 Tv, că avioanele multirol F-16 vor fi achiziţionate din Portugalia. Ministrul a mai afirmat că preţul pentru cele 12 aparate la mâna a doua este în jur de 600 de milioane de dolari, această sumă urmând să fie achitată în cinci ani. Conform lui Dobriţoiu, prima tranşă, de 70 de milioane de dolari, ar trebui plătită anul viitor.
„Avioanele ar urma să fie livrate după terminarea procesului de instruire a piloţilor, începând cu 2016”, a precizat ministrul, adăugând că aparatele au 3.500 de ore de zbor şi mai au o rezerva de 4.000 – 4.500 de ore.
Ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, afirma, la începutul lunii august, că procesul de achiziţie a avionului multirol de către Armata română a fost accelerat, urmând ca în circa două luni să se ia o decizie, după ce va avea loc şi o dezbatere în CSAT privind variantele aflate la dispoziţie.
Dobriţoiu declara atunci că modelele de avioane avute în vedere sunt avioanele de generaţia a V-a.
„Chiar dacă parcurgem o perioadă de austeritate economică grea, vă anunţ că am accelerat procesul de achiziţie a avionului multirol. În acest sens, exprim un angajament, un crez al meu mai vechi, conform căruia obiectivul strategic al României pentru achiziţia aparatelor multirol trebuie să fie achiziţia aparatelor de generaţia a V-a în următorii 20-25 de ani şi să traversăm tranziţia în cel mai economic mod cu putinţă. Accelerare înseamnă că procesul se va derula rapid şi nu va dura opt ani, ci va dura două luni şi vom lua cu certitudine o decizie. Modelele pe care le avem în vedere sunt avioanele de generaţia a V-a şi tranziţia să o facem cu costurile cele mai ieftine, cu avionul potrivit acestei tranziţii astfel încât să nu pierdem bani prin achiziţionarea unei structuri de aerodrom diferită când vom trece la avionul de generaţia a V-a”, a spus Dobriţoiu.
Întrebat dacă avionul american de F-16 mai este o opţiune, Dobriţoiu a precizat că la acesta făcea referire.
„Despre asta vorbeam. Atât avionul F-16, cât şi F-35 folosesc aproape aceeaşi infrastructură de aerodrom, aceleaşi pachete de înarmare, or aceasta înseamnă o economie deosebită în bugetul unei ţări sărace”, spunea ministrul Apărării.
El a dat asigurări că forţele aeriene române nu vor fi transformate „într-o companie de transport”.
„Nu pot să nu observ cu tristeţe că România a ratat şansa a patru ani pentru a adopta o decizie politică, iar în acest sens vreau să fiu foarte clar. Spiritul, angajamentul politic pentru susţinerea parteneriatului strategic cu SUA nu trebuie să se manifeste numai în vorbe. În următoarele două luni veţi fi martorii unui angajament politic bazat pe fapte, nu cum a fost structurată această decizie în această perspectivă îngustă a multirolului în ultimii opt ani”, a declarat Corneliu Dobriţoiu.
La începutul lunii septembrie, Dobriţoiu preciza, după întâlnirea cu omologul bulgar, Anyu Angelov, că în situaţia în care forţele aeriene ale celor două ţări se vor dota cu acelaşi tip de avion multirol, se vor analiza posibilităţile de cooperare în domeniile mentenanţei şi instruirii personalului.