La aproape patru zile de la oprirea ninsorii, multe din străduţele dintre blocurile Capitalei au rămas necurăţate. Porţiunile cu gheaţă şi zăpadă îi încurcă atât pe şoferi cât şi pe pietoni, în timp ce reprezentanţii firmelor de deszăpezire spun că şi-au făcut treaba. Cât de repede ar fi trebuit curăţate arterele de circulaţie secundare? Răspunsul diferă de la un sector la altul, iar de dispoziţia primarului general puţini îşi aduc aminte.
Municipalitatea a stabilit câteva reguli după care ar trebui făcută deszăpezirea în Bucureşti, iar dacă acestea ar fi aplicate toate străzile din Bucureşti ar trebui acum să fie curate ca în palmă, fără nicio urmă de zăpadă sau de gheaţă.
Prin dispoziţia nr. 27/2011 a primarului general s-a stabilit ca pe arterele care intră la urgenţa 1 (străzi principale, cu transport în comun, obiective importante etc.), deszăpezirea să înceapă imediat după începerea ninsorii şi să se termine în cel mult patru ore de la oprirea precipaţiilor.
Imediat după ce se încheie curăţarea arterelor principale, se intră pe cele secundare pentru care este dat termenul de patru ore pentru a fi deszăpezite. Al treilea pas este încărcarea zăpezii şi transportarea acesteia la locurile de depozitare, activitatea care ar trebui finalizată în termen de opt ore de la începere, conform dispoziţiei nr. 1415/2010.
Faptul că nu s-au respectat aceste termene a fost constatat şi ieri de inspectorii municipalităţii care au atras atenţia că nu au fost lucrate corespunzător arterele secundare şi trotuarele asumate de firme prin programele de deszăpezire şi combaterea poleiului.
Sectorul 1
Unul dintre cei mai supăraţi primari pe modul în care s-a făcut deszăpezirea a fost Andrei Chiliman care a amendat firma Romprest cu 20.000 de lei pentru slaba prestaţie de la începutul acestei săptămâni.
Edilul a mai dispus ca prestaţia din zilele respective să nu fie plătită de către primărie. Pe de altă parte, reprezentanţii Romprest spun că şi-au făcut datoria şi au intervenit chiar şi pe străzile secundare unde au îndepărtat zăpada prin pluguire şi au împrăştiat materiale antiderapante.
„Pe arterele secundare se intervine după ce se aduce la negru partea publică, conform solicitărilor de la comandamentele susţinute de către primari”, au precizat reprezentanţii Romprest. Pentru străzile dintre blocuri, directorul Romprest, Vasile Cârlig, spune că nu există un termen precis de finalizare.
Edilii consideră că Rmprest şi-a îndeplinit deficitar obligaţiile, după cum a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei Sectorului 1, Alexandru Ichim. Sectorul 1 are şi foarte multe străzi secundare, peste 1.000, şi numai 60 de utilaje cu care se intervine şi care pot fi suplimentate până la 100.
Sectorul 2
În sectorul 2, situaţia este ceva mai bună în sensul că edilii s-au declarat mulţumiţi de modul în care s-a făcut deszăpezirea cu cele 128 de utilaje mobilizate de firma Supercom. Edilii au stabilit împreună cu firma de deszăpezire ca, încă dinainte de căderea zăpezii, când se anunţă evenimente meteo, să se împrăştie material antiîngheţ pentru prevenirea formării poleiului, iar după ce a început să ningă să se intre cu utilajele cu lamă pentru curăţarea arterelor de circulaţie.
Şeful firmei de deszăpezire, Ionel Ciuclea, a declarat că s-a intervenit concomitent pe străzile principale şi pe cele secundare, dar are şi o nemulţumire. „Noi am intervenit pe străduţe, dar ceea ce distruge munca noastră este faptul că oamenii care îşi scot maşinile din parcare aruncă zăpadă în stradă, la fel se întâmplă şi cu plugurile RATB care curăţă liniile de tramvaie de pe artele principale şi aruncă zăpada pe carosabil”, a declarat Ionel Ciuclea care s-a plâns că e nevoit să intervină de mai multe ori.
Chiar dacă responsabilii cu deszăpezirea spun că au curăţat toate arterele, printre blocuri tot mai există „şleauri”, printre care maşinile fac slalom, dar Ciuclea spune că pe acestea „nici cu ranga nu le mai scoţi”. Substanţele antiîngheţ nu au fost prea eficiente.
O altă problemă este cu maşinile parcate pe străzile de pe care se îndepărtează zăpada şi care îngreunează munca utilajelor. În faţa Spitalului Pantelimon, firma de salubritate a fost nevoită să apeleze la platforme pentru a ridica maşinile parcate şi apoi să le aşeze înapoi după ce a fost curăţat omătul.
Sectorul 3
În sectorul 3, reprezentanţii firmei Rosal au declarat că au trecut cel puţin o dată pentru a deszăpezi toate cele 743 de străzi pe care le au în contract şi pe majoritatea au dat şi cu sare pentru a împiedica formarea gheţii.
„Străzile înguste au fost o prioritate pentru noi, am intervenit şi în zilele următoare vom căra zăapada, astfel încât până duminică să avem evacuată jumătate din zăpada din intersecţii. Am avut probleme în zona 23 August, unde viscoleşte şi se pune zăpada la loc, şi pe cheiul Dâmboviţei, unde au fost porţiuni cu zăpada de trei metri”, a declarat Bogdan Niculescu, directorul general de la Rosal.
El a precizat că primarul de sector i-a cerut să se ocupe în mod special de străzile dintre blocuri şi apoi a trimis inspectorii să verifice dacă mai sunt artere blocate. Deszăpezirea s-a făcut concomitent pe străzile principale şi pe cele secundare.
În anii trecuţi, au fost probleme la deszăpezire deoarece primarul general şi cel de sector aveau interese diferite, dar acum cei de la Rosal spun că au reuşit să-i împace pe amândoi, scoţând pe străzi 42 de utilaje non-stop şi maximum 73, atunci când e necesar.
Sectorul 4
La două zile după oprirea ninsorii, în sectorul 4 erau curăţate 70% din străduţe şi 90% din marile artere, după cum a precizat Cristina Popa, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sectorului 4. Ea a precizat că REBU şi Administraţia Domeniului Public lucrează în prezent la ridicarea zăpezii de pe străzi care e transportată la gurile de scurgere ale Apa Nova, iar calificativul acordat de edili lui REBU este bine.
Probleme au fost în zona Prelungirea Berceni, unde a fost nevoie să se oprească circulaţia pentru a se curăţa omătul, iar acolo a fost trimisă o baterie de utilaje care a asigurat permanenţa. Primăria a cerut ca în maximum 24 de ore de la oprirea viscolului să fie aduse la negru bulevardele principale şi cât se poate de repede străzile secundare. Edilii vor plăti deszăpezirea la final, după ce vor verifica zilnic cum se desfăşoară, iar zilele de aşteptare nu vor fi achitate, aşa cum se întâmplă la alte sectoare.
Cei de la firma REBU s-au lăudat că au 19 utilaje micuţe cu care pot intra pe străduţele dintre blocuri şi se pot executa mai multe treceri. „Nu ştiu dacă e un termen de finalizare pentru străzile secundare, se intervine cât se poate de repede pe majoritatea, dar cetăţenii aruncă zăpada din nou în drum şi trebuie să o luăm de la capăt. În anumite momente am acţionat în paralel şi pe străzile principale şi pe cele secundare şi acum încercăm să rezolvăm problema cu gheaţa”, a declarat Gabriel Radu, director la REBU.
Sectorul 5
Sectorul 5 este deszăpezit în această iarnă cu bani de la Primăria Capitalei, după ce în anii trecuţi, edilii de la primăria de sector nu s-au putut descurca singuri, doar cu ADP. Astfel, a fost angajată firma Romprest, cea care acţionează şi în sectorul 1 şi care este ajutată de ADP pe cele peste 800 de străzi.
Pe arterele mici, dintre blocuri, deszăpezirea e departe de a fi gata. ADP acţionează cu 16 utilaje şi 5 echipe, iar de o săptămână încearcă să elibereze drumurile de zăpadă, a precizat directorul Dan Cristea. Reprezentantul Romprest, Aurel Deaconu, a confirmat şi el că încă nu sunt gata străduţele dintre blocuri şi că prioritate au avut cele principale.
În contractul cu Romprest nu au fost incluse şi străzile de pământ pe care accesul este oricum mai dificil, chiar şi în perioadele în care nu este multă zăpadă depusă.
Sectorul 6
Un alt sector în care deszăpezirea nu a mers prea bine este 6, unde primarul Poteraş a declarat recent că va încheia un contract cu o altă firmă care să se ocupe de această activitate. Motivul prinicpal invocat a fost că Urban nu a intervenit la capacitate maximă pe străzile din sectorul 6.
În următoarea perioadă, Direcţia Investiţii din cadrul Primăriei Sectorului 6 va elabora un amplu caiet de sarcini care să cuprindă toate cerinţele necesare unei activităţi de salubrizare şi deszăpezire la standarde europene. Responsabilii de la Urban spun că şi-au făcut datoria şi au intervenit pe toate străzile din contract.
„Nu sunt toate la negru, dar în scurt timp vor fi. Acţionăm cu pluguri şi cu materiale antiderapant în zonele unde s-au format poduri de gheaţă. Noi am acţionat concomitent şi pe arterele secundare”, a declarat Ovidiu Şerban, responsabil cu deszăpezirea la Urban.