Capacitatea de a interacționa cu ceilalți și de a produce o impresie plăcută și de durată nu sunt greu de dobândit, dacă ținem cont de câteva aspecte esențiale.
Totul începe cu o înfățișare plăcută și adaptată mediului profesional. O doamnă sau un domn manierat respectă codul vestimentar din instituția unde lucrează, iar dacă acesta nu există preferă o ținută de zi adaptată la context. Nu este un semn de mare rafinament etalarea unor ținute exorbitante sau excentrice, a unor accesorii de ultimul tip doar ca să ne mândrim cu ele. Discreția este prețuită în lumea afacerilor, iar culori precum bleumarin sau gri închis sunt preferate atât în vestimentația masculină, cât și în cea feminină. Costumul impecabil al domnilor poate fi o sursă de inspirație pentru doamne, care pot opta fără probleme pentru un costum pantalon. În ambele cazuri, important este să alegem o croială elegantă și comodă.
Bună ziua, mulțumesc, te rog, scuză-mă/scuzați-mă, pot să, îmi permiteți au rămas formule magice și fac colaborarea profesională să decurgă armonios. Eliminarea formalităților în viața profesională trebuie să se facă de comun acord. Șeful care își tutuiește angajații, dar dorește ca toată lumea să i se adreseze cu „domnule director” sau funcționarul care ne tutuiește, deși nu ne cunoaște, sunt exemple care nu vizează doar codurile comunicării profesionale, ci și lipsa de respect față de celălalt.
La o întâlnire de afaceri o persoană de bun gust încearcă să se familiarizeze rapid cu numele și atribuțiile celor prezenți. Prezentările se fac cu naturalețe, îl privim pe celălalt în ochi, evităm atitudinile rigide sau mult prea personale. Sărutatul mâinii nu este recomandat în mediul de afaceri, însă domnul așteaptă ca doamna să îi întindă mâna atunci când se fac prezentările. Merită remarcat faptul că mediul profesional este guvernat de ierarhiile instituționale. Vârsta sau sexul nu contează în acest context și riscăm să generăm situații penibile dacă ignorăm aceste aspecte delicate. Este recomandat să adoptăm o atitudine neutră și elegantă, fără comentarii sau mirări inutile atunci când îi suntem prezentați unui partener de afaceri mai tânăr decât noi sau când o doamnă invită la o masă de afaceri și plătește consumația. Un comportament lipsit de stridențe, fără întrebări și discuții jenante legate de sexualitate, de starea civilă, de opiniile politice sau religioase contribuie la o reputație profesională impecabilă.
Un vechi proverb francez consideră punctualitatea politețea regilor, este cazul să nu neglijăm acest aspect și să nu abuzăm de răbdarea partenerilor de afaceri sau a colegilor noștri. A ne lăsa așteptați, cu scopul de a ne evidenția importanța socială sau profesională, ne plasează automat în categoria persoanelor lipsite de educație.
În timpul întâlnirilor de afaceri ne închidem mobilul, evităm gesturile teatrale sau enervante, ne privim interlocutorul și nu îi stâlcim numele. Sunt de evitat laudele excesive, criticile la adresa foștilor parteneri de afaceri, clienți sau colegi. În cazul în care suntem atrași într-o astfel de conversație, schimbăm subiectul cu diplomație și orientăm discuția spre aspectele pozitive și interesante ale colaborărilor anterioare. În cazul prânzului de afaceri, evităm alcoolul și abordăm doar aspectele esențiale din agenda de afaceri. O masă de afaceri care durează excesiv nu e de preferat.
La final, chiar dacă întâlnirea nu a decurs așa cum ne-am dorit, mulțumim interlocutorilor pentru timpul acordat și ne exprimăm interesul pentru colaborările viitoare.