Mare inghesuiala de politicieni pe simbolismul religios! Arhiepiscopul de Petropavlovsk si Kamtchatka, IPS Ignace, a anuntat ca va face o calatorie la Polul Nord pentru a oficia o liturghie ortodoxa. Acesta se va deplasa spre Polul Nord, la inceputul lui aprilie, cu ajutorul aviatiei militare ruse si va fi insotit de trei preoti. Arhiepiscopul va avea asupra sa drapelul pe care alpinistii din Petropavlovsk l-au luat in calatoria lor pe varful Kilimandjaro… Copil sa fii, si tot observi simbolistica gestului de fata. Rusia a facut multiple eforturi prin care a vrut sa demonstreze ca Polul Nord i-ar apartine. Ultima expeditie ruseasca importanta in Oceanul Arctic, cea din 2007, sugera ca zona unde a fost infipt un drapel rus la o adancime de 4.000 de metri este o prelungire a platoului continental siberian. Evident, este vorba in primul rand despre bogatele resurse care se gasesc in zona si care, in timp, vor fi cumva exploatate. Dealtfel, in 2002, Moscova a depus o cerere la ONU pentru a revendica Polul Nord….Illo tempore, puterea religioasa era totuna cu puterea politica. Exista un pontifex maximus care era una si aceeasi persoana cu cel care conducea tara. Alteori preotul era chiar mai puternic decat conducatorul tarii. Astazi simbolistica puterii politice s-a desacralizat. Se poate afirma ca politicul este purtatorul unei simbolistici profane care o imita pe cea sacra. Asistam insa in continuare la un "dans", de multe ori naucitor, care impleteste simbolistica religiosului cu simbolistica politica, precum in exemplul de mai sus. "Asa cum preotul de la Port-Royal era hirotonisit, misiunea administrarii simbolului in societatile noastre revine celor care sunt desemnati de catre institutii. Numai investiturile capitale apar aici aproape peste tot, investituri care polarizeaza in toate sensurile, traverseaza domeniul social cu ajutorul unor vectori de forte diferite, necoordonate", constata Lucien Sfez in cartea sa "Simbolistica politica" (Institutul European, 2000, p. 59). Desigur, noile simboluri laice au nevoie de o intreaga armata de operatori, mai mult sau mai putin inteligenti si inspirati caci investiturile exista din belsug: "teze, concursuri pentru cursurile universitare si administrative, investituri ale editurilor care joaca un rol capital in selectia discriminanta, investituri ale mass-mediilor, ziarelor, radioului, televiziunii si publicitatii. Iata domeniul fabricantilor de imagini simbolice.(…) Ei creeaza nevoi, fac si desfac moda." (p.60).
Ceea ce se poate observa imediat este ca, daca pentru unii semeni aceste noi investituri joaca rolul investiturilor sacre (macar la nivel subconstient), pentru majoritatea oamenilor acestea sunt pur si simplu acte profane.Cealalta fata a medaliei este insa in mare primejdie: pe masura ce Bisericile si religiile se lasa subjugate de politic, acestea se desacralizeaza.