9.5 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialCriza Mall-urilor din Transilvania

Criza Mall-urilor din Transilvania

Deşi construcţia de malluri şi centre comerciale este încă în vogă în România, Transilvania a mai răcit motoarele. Nu există decât puţine proiecte pentru perioada următoare în acest domeniu. Un studiu publicat recent, realizat de Oxford Economics, arată că România a fost ţara europeană cu cea mai dinamică extindere a comerţului modern în ultimul deceniu.

Potrivit studiului, până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, ceea ce ar însemna un plus de aproape două treimi faţă de cele 16 miliarde de euro, care este nivelul actual. Şi Cushman&Wakefield, cea mai mare companie cu capital privat din lume în domeniul imobiliar, întăreşte această afirmaţie şi spune că România se află între primele zece ţări din Europa în privinţa numărului de centre comerciale în dezvoltare.

Pierdere de ritm

Totuşi, Transilvania pare să nu mai aibă acelaşi ritm ca în trecut, în ceea ce priveşte deschiderea de malluri, magazine şi supermarketuri. De exemplu, doar în perioada 2006-2007, în Cluj, au apărut un magazin Cora şi două malluri care la momentul respectiv erau cele mai mari din ţară – Polus şi Iulius Mall, după care au urmat şi alte investiţii. Din 2009, însă, ca peste tot în ţară, şi în Cluj, respectiv în celelalte judeţe din Transilvania, a apărut o scădere a ritmului de investiţie, inclusiv renunţarea la anumite proiecte.

Toamna aceasta se anunţă cea mai bună din ultimii trei ani în ceea ce priveşte inaugurarea mall-urilor. În toată ţara se vor deschide şapte noi asemenea centre comerciale, cu o suprafaţă închiriabilă de 300.000 metri pătraţi. Două dintre ele vor fi deschise la Arad şi Oradea.

Un mall cu repetiţie

La Oradea se va deschide anul acesta un nou mall – Oradea Shopping City, care este de fapt fostul Tiago Mall – însă dezvoltatorul nu a precizat o dată pentru lansare. Potrivit presei locale, centrul comercial a fost preluat de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, ai cărui reprezentanţi au anunţat, la câştigarea licitaţiei, că mallul va fi deschis în primăvară.

Inaugurarea a fost însă amânată. Noul proiect este localizat exact peste drum de Era Shopping Park, centru care funcţionează deja de doi ani. Popoviciu l-a numit în funcţia de director general al centrului comercial pe Bogdan Jigman, fostul director de vânzări al fondului elen de investiţii Bluehouse Capital.

Proprietarii mall-ului au semnat un contract cu operatorul de cinematografe The Light, care va deschide şase săli cu sistem de proiecţie 3D în cadrul proiectului, dotate cu 960 de locuri. Cinematograful se întinde pe o suprafaţă de 2.300 mp.

Printre mărcile prezenta în mall se numără Famous Brands, Bigotti, Penti, Samsonite, Coccodrillo, Domo, Gloria Jean’s, sau Altînbaş.

“Prin mixul de retail Oradea Shopping City completează plusul de valoare adus de zona de divertisment cu cel de la capitolul retail”, a declarat Bogdan Jigman. În urmă cu un an, reprezentanţii dezvoltatorului anunţau că proiectul este preînchiriat în proporţie de 60%.

Oradea Shopping City este dezvoltat pe o suprafaţă totală de aproximativ 30.000 mp, careconţine 22.000 mp de spaţiu pentru retail, o arie de 6.000 mp dedicată divertismentului, o zonă de restaurante şi fast food-uri de 2.000 mp şi o parcare pentru 1.000 de maşini.

Centrul comercial a fost achiziţinat în iunie 2010 pentru 30,5 milioane de euro, la jumătate din costul său, după ce dezvoltatorul Tiago Mall a renunţat la investiţie. În afară de această sumă, noii proprietari au mai investit 20 milioane de euro în finalizarea mall-ului. În Transilvania există, în prezent, peste 20 de malluri.

Cora ajunge în Arad, printr-un nou mall

Reprezentanţii lanţului de hipemarketuri Cora au anunţat că în Arad se va deschide un nou mall, în care compania franceză va deschide un nou magazin. Inaugurarea va alea loc luna aceasta, iar administratorii firmelor se află acum în faza recrutării de personal, după ce 85 la sută din spaţii au fost închiriate.

Constructorul mall-ului Galleria lucrează aceste zile cu toate forţele la finisare. În lista lista celor mai importanţi chiriaşi figurează, pe lângă hipermarketul Cora, şi magazinele Flanco, Inditex, Mango, dar şi Pure Fitness sau Cinema City. De altfel, Cora România a făcut publică intenţia de a investi în continuare în construcţia de noi centre comerciale, dintre care două Constanţa şi Bucureşti.

„Avem în plan şi construcţia a încă două malluri, la Braşov şi la Bacău, unde avem deja terenurile. Construcţia centrelor comerciale va începe anul viitor, pe locurile unor foste fabrici, aflate în centrele celor două oraşe”, a declarat Philippe Lejeune, director general al Cora România. De mall-ul din Arad se va ocupa managerul Gabriel Avasiloaie.

PROBLEME

Eşec Carrefour la Turda

În urmă cu doi ani Carrefour a deschis la Turda un nou magazin, care, însă, a fost închis după numai un an. Potrivit presei locale, preţurile mari şi criza economică, care a golit buzunarele locuitorilor unui oraş relativ mic şi nu extrem de prosper, au avut ca rezultat vânzări sub aşteptările reprezentanţilor companiei franceze.

Magazinul fusese deschis în august 2009 în centrul comercial Winmarkt Mall, situat în centrul municipiului Turda.

Cele mai citite

Fântânile arteziene din Sectorul 4, pregătite pentru zilele călduroase de vară

Sectorul 4 al Capitalei este o comoară ascunsă pentru cei care își doresc să exploreze frumusețea orașului. Printre numeroasele sale atracții, cum ar fi...
Ultima oră
Pe aceeași temă