18 C
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăȘtiințăNASA: Există mai mult de 5.000 de lumi dincolo de sistemul nostru...

NASA: Există mai mult de 5.000 de lumi dincolo de sistemul nostru solar

În prezent, există peste 5.000 de planete confirmate dincolo de sistemul nostru solar, potrivit NASA, notează CNN.

„Nu este doar un număr”, a spus Jessie Christiansen, director științific al arhivei și cercetător la Institutul de Știință al Exoplanetelor NASA de la Institutul de Tehnologie din California din Pasadena, într-un comunicat. „Fiecare dintre acestea este o lume nouă, o planetă nou-nouță. Sunt entuziasmat de fiecare pentru că nu știm nimic despre ea”.

În prezent trăim într-o epocă de aur a descoperirii exoplanetelor. Deși existența planetelor în afara sistemului nostru solar fusese propusă anterior și cu siguranță descrisă în science fiction, aceste lumi au fost descoperite pentru prima dată abia în anii 1990.

Exoplanetele au caracteristici variate

Diversitatea exoplanetelor reprezintă populații de planete. Acestea includ lumi stâncoase mai mari decât Pământul numite super-Pământuri, mini-Neptunuri mai mari decât Pământul, dar mai mici decât Neptun și Jupiteri fierbinți care piticesc cea mai mare planetă a sistemului nostru solar și orbitează îndeaproape stelele gazdă.

Până acum, dintre exoplanetele confirmate, 30% sunt giganți gazosi, 31% sunt super-Pământuri și 35% sunt asemănătoare Neptunului. Doar 4% sunt planete terestre sau stâncoase precum Pământul sau Marte.

Descoperirile anterioare de exoplanete au fost făcute datorită telescoapelor și sateliților de vânătoare de planete, cum ar fi Telescopul Spațial Spitzer, Telescopul Spațial Kepler și Satelitul Exoplanet Survey.

Când Christiansen era student absolvent la începutul anilor 2000, existau doar aproximativ 100 de exoplanete cunoscute.

„De aceea, am vrut parțial să intru în domeniu pentru că era nou și atât de interesant că oamenii găseau planete în jurul altor stele. Acum, exoplanetele sunt aproape obișnuite. Colegul meu David Ciardi (om de știință șef al Arhivei de exoplanete ale NASA) a subliniat zilele trecute că jumătate dintre oamenii în viață nu au trăit niciodată într-o lume în care să nu știm despre exoplanete, a spus Christiansen. “

Kepler a ajutat oamenii de știință să descopere aproximativ două treimi din cele 5.000 de planete confirmate, a spus Christiansen.

În noul lot de 65 de planete, multe sunt planete super-Pământ și sub-Neptun, împreună cu unele planete fierbinți de dimensiunea lui Jupiter. Există, de asemenea, două planete de dimensiunea Pământului, dar au aproximativ 327 de grade Celsius.

Ea a remarcat, de asemenea, că unul este un sistem cu cinci planete care orbitează în jurul unei mici stele pitică roșie rece.

Observatoare spațiale care se alătură vânătorii de planete

Noile telescoape nu vor face decât să crească potențialul de descoperire a exoplanetelor. Telescopul spațial James Webb, lansat în decembrie, va putea privi prin atmosferele exoplanetelor.

Telescopul Webb este gata să studieze sistemul TRAPPIST în detaliu.

Telescopul spațial roman Nancy Grace se va lansa în 2027 și va ajuta la căutarea exoplanetelor cu o varietate de tehnici. Misiunea ARIEL a Agenției Spațiale Europene, lansată în 2029, va studia atmosferele exoplanetelor.

Deși oamenii de știință au confirmat peste 5.000 de exoplanete, probabil că există sute de miliarde în galaxia Calea Lactee.

„Din cele 5.000 de exoplanete cunoscute, 4.900 sunt situate la câteva mii de ani lumină de noi, a spus Christiansen. „Și gândiți-vă la faptul că ne aflăm la 30.000 de ani lumină de centrul galaxiei; dacă extrapolezi din mica bulă din jurul nostru, înseamnă că există multe alte planete în galaxia noastră pe care nu le-am găsit încă, de la 100 la 200 de miliarde. Este uluitor.”

Urmărește România Liberă pe  TwitterFacebook și Google News!

Stancu Alexandru
2017 este anul debutului meu în presă. Am trecut pe la ProTv și Aleph News, iar din vara lui 2021 am devenit editor web la România Liberă.

Deficitul bugetar a crescut, după primul trimestru