10.8 C
București
sâmbătă, 27 aprilie 2024
AcasăSpecialNokia şi HTC, la "vânătoare" de programatori români

Nokia şi HTC, la “vânătoare” de programatori români

Concursurile cu premii în bani, prima nadă întinsă celor mai talentaţi dezvoltatori.
Dezvoltatorii români de aplicaţii pentru telefoa­ne mobile au în­ceput să fie curtaţi de nume precum Nokia, HTC, Google şi Facebook.

HTC dă 3.000 euro

Cea mai recentă invitaţie directă adresată românilor a fost făcută în aceste zile de către cunoscutul producător HTC, care a lansat competiţia „Romanian Android Challenge”, menită să testeze abilităţile dezvoltatorilor Android, sistemul de operare dezvoltat de Google, şi să îi premieze pe cei mai talentaţi programatori cu până la 3.000 euro. Sunt aşteptate, până pe 31 mai 2010, aplicaţii care să se îns­crie într-una dintre cele cinci categorii: Media, Tools, Lifestyle, Reţele Sociale şi Jocuri, cu menţiunea că softurile trebuie să fie gratuite şi să includă o versiune în limba română. Marele premiu este de 3.000 euro, în vreme ce locul 2 primeşte 2.000 euro, locul 3 – 1.000 euro, iar publicul va alege şi o aplicaţie populară, al cărei creator va primi drept premiu un HTC Desire. Înscrierile se fac pe site-ul concursului: www.androidchallenge.ro., iar juriul va include specialişti în domeniul telecomunicaţiilor şi programării, antreprenori şi membri ai comunităţii Android.

Premiul cel mare de la Google şi-a spus cuvântul

HTC ştie ce ştie, iar competiţia adresată românilor talentaţi este posibil să aibă la bază şi succesul înregistrat în urmă cu doar câteva luni de clujenii de la iQuest, a căror aplicaţie Trip Journal a fost desemnată de Google drept cea mai bună din lume la categoria „Aplicaţii pentru turism” (aceasta devenind astfel una dintre cele mai bune 10 aplicaţii mondiale dezvoltate anul trecut pentru telefoanele cu sistem de operare Android). Fiind vorba despre un concurs mondial, premiul a fost mult mai substanţial, de 100.000 do­lari, fapt ce i-a încurajat pe cei de la iQuest să continue, să dezvolte şi să includă în magazinul virtual al Android alte două produse.

Nokia e mai darnică

Ceva mai darnică decât HTC s-a dovedit a fi Nokia, care a pus la bătaie un premiu de 6.000 euro pentru cea mai bună aplicaţie pe care o va primi de la un dezvoltator român. Înscrierile pe site-ul oficial al concursului www.callingallinnovators.com se pot face până pe 10 iunie 2010, dar lucrurile nu se termină aici. Pe lângă premiul cel mare, aplicaţiile clasate pe locurile doi şi trei le vor aduce creatorilor 3.000 euro şi, respectiv, 1.000 euro net şi, mai mult, dezvoltatorii români vor avea, de asemenea, şansa de a participa în concursul la nivel global, unde câştigătorii Marelui Premiu primesc 30.000 dolari şi un loc de cinste în Ovi Store. Participanţii la concurs îşi pot înscrie aplicaţiile în una dintre cele patru categorii: Eco/O atitudine verde, Divertisment, Productivitate şi Dezvoltare socială. Dezvoltatorii vor trebui să se decidă asupra aplicaţiilor pe care utilizatorii români şi le-ar dori şi sunt relevante pentru piaţa locală, iar aplicaţiile pot fi în limba română, însă cele înregistrate în concursul global trebuie să fie în limba engleză.

Alte oportunităţi

Cei care nu sunt fani Android sau Nokia au şi ei, la rândul lor, alte oportunităţi. Una dintre cele mai interesante s-ar putea dovedi a fi platforma estore, lansată de Ericsson în colaborare cu Opera Software, o platformă online unde dezvoltatorii pot posta ei înşişi aplicaţii compatibile, de această dată, cu orice model de telefon mobil, indiferent dacă este vorba despre un telefon cu funcţii de bază sau despre un smartphone, şi orice platformă de operare. În acest fel, aplicaţiile, de la jocuri şi divertisment la servicii mobile, vor fi puse direct şi rapid la dispoziţia utilizatorilor de telefoane mobile din întreaga lume. Aici se găsesc peste 30.000 de aplicaţii, unele fiind disponibile gratuit, în timp ce altele pot achitate fie o dată cu factura de telefonie mobilă, fie printr-un sistem prepaid.

Ce câştigă dezvoltatorii aplicaţiilor gratuite?

Şi totuşi, ce câştigă dezvoltatorii, mai ales dacă pun la dispoziţia publicului aplicaţii gratuite? „Dacă este o aplicaţie de succes, cu o bază mare de utilizatori, veniturile nu trebuie să rezulte neapărat din plata pentru utilizarea aplicaţiei în sine, ci pot fi venituri din publicitatea pe care o poate face altor aplicaţii mai puţin vizibile, ale aceluiaşi dezvoltator sau ale altora”, explică Alexandru Lăpuşan, CEO Zitec, o altă companie românească, din Bucureşti, care a dezvoltat o aplicaţie pentru comunitatea de utilizatori români de pe Facebook şi o alta pentru Android. HotelPeeps este o aplicaţie ce va beneficia de o promovare în exclusivitate pe Facebook şi prin care utilizatorii din această reţea socială îşi pot recomanda locuri de cazare din întreaga lume. Cea de-a doua aplicaţie, Sharoid, a fost concepută pentru a ajuta utilizatorii de smartphone-uri, în special noii cumpărători, să identifice aplicaţiile cele mai folositoare pentru telefonul lor şi poate fi utilizată de posesorii de terminale mobile care rulează sistemul de operare Android al Google şi care au, în acelaşi timp, cont pe reţeaua de socializare Facebook. Prin simpla autentificare pe Facebook, posesorul terminalului poate vedea ce alte aplicaţii pentru Android au instalat prietenii săi.

Ale­xandru Lăpuşan mai spune că lansarea acestei aplicaţii vine într-un moment propice pentru dezvoltarea de programe software pentru Android. „Pe acest segment, spre deosebire de AppStore-ul Apple, nu este o concurenţă foarte acerbă, iar libertatea permisă dezvoltatorilor este mult mai mare.”  La rândul său, Cornelius Brody, programatorul român care conduce compania ce a câştigat Marele Premiu de la Google, spune că „în plus faţă de premiul în bani câştigat de iQuest, sentimentul acesta de împlinire este de neegalat şi va fi o experienţă pe care vom dori să o repetăm”. Aplicaţia premiată a deschis, practic, o nouă linie de afaceri a companiei, axată pe dezvoltarea de aplicaţii pentru dispozitivele mobile, segment ce va fi promovat, în special, pe pieţele externe. De altfel, Trip Journal a fost optimizat şi pentru sistemul de operare al iPhone şi a fost inclus în magazinul virtual iTunes App Store, de unde utilizatorii îl pot descărca pe bani. Compania şi-a lansat şi un blog la sfârşitul lunii aprilie şi probabil cei care se gândesc serios să le urmeze exemplul ar putea primi aici sfaturi privind această experienţă. 

Utilitare pentru şoferi

În magazinul Android au mai intrat două aplicaţii româneşti. Este vorba despre iCommando, primul joc din lume de tip first person shooter pentru sistemul de operare Android, şi iDriver, o aplicaţie destinată tuturor şoferilor din lume, care pot afla instantaneu, cu ajutorul ei, care sunt regulile de circulaţie din ţara pe care o traversează la un moment dat (referitoare la limita de viteză, concentraţia de alcool în sânge permisă, posibilitatea de a folosi detectoarele radar, obligativitatea purtării centurii de siguranţă etc.).

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă