10 C
București
duminică, 5 mai 2024
AcasăSportIn umbra prezidentialelor, strategii electorale de criza

In umbra prezidentialelor, strategii electorale de criza

» Astazi incepe oficial campania electorala pentru alegerile europarlamentare. Cei 33 de alesi ai Romaniei vor avea primul mandat de 5 ani.

» Desi in campanie fortata de doi ani, inceputul formal al cursei electorale ii prinde pe politicienii romani nepregatiti. Cel putin asa indica analiza R.l. in privinta sloganurilor de campanie.

Sloganurile propuse partidelor de catre echipele de campanie sunt considerate lipsite de credibilitate, originalitate si fara obiect de catre sociologii si specialistii in comunicare consultati de Romania libera. Sloganul PDL mizeaza pe un mesaj populist, PSD calchiaza mesajul presedintelui Basescu, "Sa traiti bine!", iar liberalii lanseaza o promisiune lipsita de credibilitate, in timp ce PRM rateaza de departe coarda sensibila a propriilor votanti.

PDL – Raul abstract, inlocuit cu greul populist
Specialistii in comunicare au fost prea putin impresionati de sloganul democrat-liberalilor, "La bine si la greu". Directorul de creatie al Spotlight Advertising, Ion Barbu, considera PDL drept patria jocurilor de cuvinte, genul de partid in genere empatic care nu se sfieste sa comunice prin formule destul de comune.
"Evident, in contextul crizei, raul abstract a fost inlocuit cu greul populist, ca nu cumva sa excludem nefericitii din target, adica majoritatea", a spus Barbu, care a concluzionat ca sloganul nu prea imbie la "consum" electoral.
Sociologul Darie Cristea a constatat ca PDL a incercat sa castige teren rasturnand in favoarea partidului efectele crizei si incercand sa sugereze ca nu si-a uitat promisiunile electorale, adica sloganul din campania pentru alegerile parlamentare, "Ei cu ei, noi cu voi".
Actorul Gyuri Pascu a comentat sceptic: "La bine e toata lumea, la rau nu i-am vazut". La randul sau, sociologul Anca Velicu apreciaza ca mesajul transmis este acela de unire a comunitatii in fata unei realitati.

PSD – "Alegem, dar ce?"
Sloganul PSD, "Alege bine!", este considerat de specialisti o calchiere a sloganului presedintelui Basescu, "Sa traiti bine!". Sociologul Anca Velicu remarca tonul amenintator prin implicatiile nerostite ale sloganului, adica urmarile vor fi sumbre daca nu votezi PSD. Daca actorul Gyuri Pascu a desfiintat sec munca din laboratoarele PSD, afirmand ca sloganul este "un zero", sociologul Darie Cristea comenteaza ca PSD foloseste dezamagirea populatiei cu privire la celebrul "Sa traiti bine!". si directorul de creatie Ion Barbu e critic: "E cumva repetitiv, un slogan permisiv, fara obiect aspirational, care sa te indemne sa pui stampila pe fata celui care apare sub el. Personal, dar fara sa promita. Alegem, alegem, dar ce?".

PNL, in criza de inspiratie
Liberalii au ales mai multe sloganuri, nici unul insa foarte inspirat. Sociologul Anca Velicu afirma, de pilda, ca sloganul "Aducem bani pentru romani/Bani pentru romani, bani europeni" sugereaza ca fondurile comunitare nu sunt un mijloc, ci un scop in sine. Sociologul Darie Cristea a remarcat ca PNL refuza sa dea altfel de mesaje decat unele functionale, care, din pacate pentru acestia, sunt verificabile la finalul mandatului. Directorul de creatie Ion Barbu identifica o grava problema de credibilitate: "E genul de propozitie dupa care apare o steluta, si apoi un text mic, explicativ si indescifrabil. «Cantitatea de bani depinde de CIP, PIB si EURIBOR inmultit cu CNP-ul dumneavoastra.» Pare sa aiba o doza de hazard, de obiectiv vag, irealizabil. E o «mocaciune», gratis, cum se zice, «Luati cartele, ca noi va dam mii de minute»". Cat despre "Aparam interesul tau in Europa", el pare general si lipsit de credibilitate.

PRM isi ameninta propriul electorat cu puscaria
Mirare si zambete in coltul gurii a provocat printre specialisti sloganul PRM, "Hotilor, banditilor, ce ati facut cu tara noastra? Puscaria va mananca!". Sociologul Darie Cristea a aratat ca PRM mizeaza in continuare pe discursul justitiar, cu adresare directa, mesaj care se poate dovedi util in fata nemultumirilor din ce in ce mai mari ale populatiei. "asta nu prea e slogan, spune directorul de creatie Ion Barbu. In primul rand, pentru ca un slogan se adreseaza consumatorilor/votantilor, targetului, in general vorbind. Or, daca lucrurile stau asa si aici, partidul in cauza pare sa-si ameninte bazinul electoral cu puscaria. Poate, cine stie, e sincer."

SLOGANURI
» Specialistul in PR Cristina Mihaila considera ca un slogan publicitar trebuie sa fie mai intai "memorabil" si concis. "Sloganul trebuie sa raspunda filosofiei produsului/serviciului pe care il promoveaza si trebuie sa fie original. Putem sa vedem sloganuri amuzante, jocuri de cuvinte  sau care sa faca referire la chestiuni mai frivole", a spus Mihaila. Cat priveste comunicarea politica, mesajul trebuie sa rezume esenta programului politic al unui partid, dupa cum explica un alt expert in comunicare, Violeta Vijulie. Din programul politic se declina mesaje specifice pentru fiecare grup-tinta pentru ca "sloganul reprezinta cel mai mare multiplu comun al tuturor mesajelor transmise in campania electorala. Sloganul trebuie sa fie : puternic, usor de retinut, empatic, emotional, inedit si sa aiba mai multe niveluri de adresare. Sloganul nu trebuie sa fie: lung, negativist, asemanator cu altele vechi, in contradictie cu imaginea partidului, hilar, excesiv in promisiuni".

Cele mai citite

Ce salarii aveau cu adevărat Nicolae și Elena Ceaușescu

Așa cum bine cunoaștem cu toții, până în urmă cu mai bine de trei decenii și jumătate, România s-a aflat sub jugul dictaturii...
Ultima oră
Pe aceeași temă