37.1 C
București
sâmbătă, 20 iulie 2024
AcasăSportFormula 1Analiză RL: Mercenarii online care pot schimba rezultatele alegerilor

Analiză RL: Mercenarii online care pot schimba rezultatele alegerilor

Rolul celor care postează pe site-uri și forumuri mesaje plătite de politicieni poate fi decisiv în cadrul unor alegeri precum cele prezidențiale, ei putând genera până la 10% din intențiile de vot, spun specialiştii. Subiectul aşa-zişilor „postaci“ de pe internet a fost readus în atenţia publică după ce procurorii au aflat că o parte din mita plătită în dosarul „Gala Bute“ ar fi fost folosită pentru finanţarea aparatului de propagandă de pe internet al Elenei Udrea.

mare parte din bătălia electorală, fie că vorbim de alegeri prezidențiale, parlamentare ori locale, s-a mutat pe internet. Fapt care a determinat echipele de consilieri de imagine ai politicienilor și ai partidelor politice să mobilizeze o adevărată armată de indivizi care, sub diverse pseudonime, publică mii de comentarii cu intenția de a determina un anumit curent de opinie favorabil sau, după caz, împotriva unui candidat sau a altuia. Aceste mesaje sunt postate cel mai adesea pe principalele portaluri de știri, pe site-urile ziarelor de mare tiraj sau pe altele care se disting pur și simplu printr-un trafic extraordinar de mare.

„Postacii trebuie înțeleși ca niște mercenari. Ei respectă indicațiile date de către politicienii care îi plătesc și postează pe internet comentarii
într-un anumit sens și pentru a genera o anumită tendință”, este definiția oferită de către politologul Andrei Țăranu, profesor la SNSPA. Alți specialiști consultați de RL au confirmat, cu anumite nuanțe, această definiție.

50 de bani postarea

„Postacii pot îndeplini un dublu rol. Au rolul extraordinar de important de a genera o anumită direcție, pe care o induc drept câștigătoare. În sociologie este un fapt verificat că mulți dintre cei nehotărâți tind să se alăture celui care dă impresia că va fi câștigător. Un al doilea rol important al postacilor este acela de a neutraliza alți postaci”, explică Andrei Țăranu. Interpretând cel de-al doilea rol, limbajul postacilor devine unul injurios și extrem de violent, în încercarea de a neutraliza postări plătite la comanda adversarilor politici.

Trebuie spus că discuția despre rolul manipulator al postacilor a apărut recent, în forță, în media autohtonă după dezvăluirile din dosarul penal „Gala Bute”. Astfel, procurorii au aflat că o parte din mita care ar fi fost plătită Elenei Udrea a fost folosită pentru finanţarea unei adevărate armate de „comentatori” pe site-urile de ştiri. Coordonatorul acestora, Cristian Călugăru, chiar a recunoscut într-o emisiune de televiziune că peste 12.000 de euro “au fost plătiți pe o perioadă de o lună și jumătate pe întreg partidul (PDL – n.redacției) în condițiile în care erau șase candidați pentru primăriile de sector, un candidat pentru Primăria Generală, 55 de candidați pentru Consiliul General și 6 x 33 de candidați pentru consiliile locale”. El a mai spus că la alegerile locale din 2012, “fiecare postac era plătit în funcție de comentarii”, iar prețul putea să varieze “de la 30 de bani un comentariu până la 50 de bani un comentariu”. Dar postaci există în toate partidele, prețul fiind cel care diferă și, probabil, numărul acestora. Acest lucru este cunoscut foarte bine în mediul politic.

“Deși o practică murdară și adesea plătită la negru, aceasta este deosebit de eficientă, putând influența între 4 și 10% din electorat”, concluzionează Andrei Țăranu.

Postacii sunt minerii internetului

Sociologul Bruno Ștefan susține, de asemenea, că rolul postacilor este foarte însemnat. „Cel care ar dori să posteze o opinie contrară cu a majorității formate de postaci s-ar putea simți inhibat. Postacii dau tonul comentariilor, iar un om de bună-credință care ar vedea că ideea lui nu este în acord cu a acestora va prefera să se retragă din posibila dezbatere. Pe de altă parte, folosirea postacilor este o sabie cu două tăișuri. Sunt folosiți de către cei aflați la putere pentru a inhiba exprimarea celor care au păreri contrare. Când oamenilor le închizi și posibilitatea de a se exprima, se pot întoarce împotriva ta și pot decide să se exprime printr-un vot împotriva puterii. Iar acest lucru s-a verificat la alegerile prezidențiale. Trebuie spus că metoda postacilor este una de sorginte rusească, aceste practici întâlnindu-se la vecinul de la Răsărit atunci când populația trebuie mințită și manipulată”. Sociologul susţine că problema esențială nu este legată de modul în care sunt plătiți postacii – unii bani negri putând fi albiți prin diverse metode sau firme-paravan -, mai important fiind ca acești bani să fie dirijați în mod transparent.

Rolul postacilor este unul nociv, deoarece ei nu urmăresc să creeze un dialog, limbajul folosit la adresa celor de bună-credință fiind ori violent, ori satirizant. Aceste postări din interes se apropie, prin limbajul vulgar și conținut, de groapa de gunoi a spațiului public“, crede Bruno Ștefan.

Banul, prioritar

Profesorul Alexandru Radu de la Facultatea de Științe Politice împărtășește opinia potrivit căreia postacul nu este mânat decât de un interes financiar, dar este mai nuanțat în ceea ce privește modul în care postacul poate înclina balanța în favoarea unuia sau altuia dintre candidații care îl plătesc. “Postacii influențează mai degrabă dezbaterea publică decât pe cea politică. Această modalitate de a influența publicul este nouă ca formă, dar nu ca fond. Influențarea publicului s-a făcut în anii ’50 prin radio, apoi prin intermediul televiziunii. Negativ este acest anonimat al factorului de influență, dar și faptul că postacul nu este decât un mercenar. De asemenea, un inconvenient major este reprezentat de faptul că spațiul virtual s-a transformat într-unul de manipulare, și nu de dezbatere publică”.

Personalități multiple

Adrian Moraru, directorul adjunct al Institutului de Politici Publice, nu este la fel de convins de eficiența celor care sunt plătiți pentru a posta comentarii. “Aceasta este o metodă oferită de unii consultanți politici exclusiv pentru a umfla egoul celui care plătește. Deși, potrivit unui studiu, 60% din cei care citesc un articol se uită și peste comentarii, aceste postări plătite nu sunt relevante și nu pot influența decisiv cititorii. Aceste postări care se cuantifică în «X a primit mai multe înjurături decât Y» (unde X și Y sunt cei care plătesc postacii – n.red.) au rolul de a ridica moralul politicienilor. Dar eu cred că, în final, politicienii nu fac decât să își cheltuiască banii inutil. Acest tip de comentarii îndepărtează cititorii onești de pe aceste forumuri de discuții. În final, vor rămâne doar două tipuri de comentarii injurioase postate de aceiași indivizi cu personalități multiple”.

PSD: Începuturile

În 2007, „România liberă“ a realizat, în premieră, o investigaţie având ca subiect comentatorii plătiţi de pe diferite forumuri de discuţii şi site-uri de internet. Cu această ocazie am dezvăluit că în timpul guvernării PSD din 2000-2004, fostul premier Adrian Năstase a creat la Guvern celebrul DAIS (Departamentul de Analiză Instituțională și Strategie), un adevărat centru de manipulare și dezinformare, condus de Dorina Mihăilescu. Fostul secretar general al PSD, Cozmin Gușă, a povestit, pentru “România liberă”, că la vremea respectivă unul dintre cei mai cunoscuți editorialiști, care publica în fiecare zi comentarii critice la adresa PSD și mai ales la adresa lui Năstase, era atacat deliberat pe internet de oamenii Dorinei Mihăilescu. “Reușiseră la un moment dat să îl facă să se îndoiască de opiniile lui, pentru că vedea atâtea comentarii ostile la adresa lui, începuse să creadă că poate nu are dreptate”, povestește Gușă. Și opoziția de atunci a folosit internetul pentru manipulare, născocind “armaghedoanele”, documente cu așa-zise dezvăluiri incendiare care erau trimise de la o adresă oarecare de e-mail pe adresele tuturor redacțiilor de presă. Adevărata perioadă de glorie a manipulării politice cu ajutorul internetului a început în 2004, în timpul campaniei electorale. Același Cozmin Gușă, transferat între timp în staff-ul de campanie al Alianței PNL-PD, susține că, la începutul campaniei, Felix Tătaru, cel care a conceput campania pentru Alianță, a avut ideea folosirii masive a internetului. După Felix Tătaru, și alți consultanți și strategi politici au “furat” ideea folosirii internetului, dovedită a fi una de succes.

Cum devii postac

În 2009, jurnalistul „României libere“ Vlad Ursulean, a intrat incognito în echipa de hăitași politici ai PNL care activează pe internet. „Timp de două săptămâni am fost postac de partid. Am primit în fiecare zi e-mail-uri de la consultanții partidului cu mesaje împotriva contracandidaţilor și liste cu zeci de linkuri unde să le răspândesc. Am intrat pe bloguri, forumuri și site-uri de ziare, am vorbit despre bun-simț și i-am înjurat pe «marinarul beat de putere» și pe «prostănacul comunist». Am bombardat cu stereotipuri toate articolele care nășteau vreo dezbatere rațională. La fel au făcut și mai fac zeci de alți postaci din toată țara, fiecare lucrând pentru partidul său. Activiștii postează de mai multe ori cu pseudonime diferite și adrese de e-mail false. I-am găsit însă pe rețele sociale ca Facebook, în grupurile de susținere a lui Crin Antonescu. Am creat profilul unui tânăr fictiv, plecat la studii în străinătate, dar care vrea să facă ceva pentru viitorul țării. Adică pentru Crin”, a relatat acesta experiența de postac.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă