21.2 C
București
duminică, 5 mai 2024
AcasăSportCurtea Supremă i-a scos în afara legii pe „hingherii“ de maşini

Curtea Supremă i-a scos în afara legii pe „hingherii“ de maşini

Înalta Curte a luat luni o decizie care loveşte puternic în interesele aşa-numiţilor hingheri de maşini din marile oraşe: ridicarea autoturismelor în baza unor hotărâri ale consiliilor locale este ilegală pentru că afectează dreptul de proprietate al cetăţeanului. Hotărârea Curţii Supreme pune capăt unor afaceri bănoase făcute de unele firme clientelare, dar lasă teren liber unei noi reglementări în acest domeniu.

Efectul imediat al deciziei luate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie este acela că nu vor mai putea fi ridicate maşini parcate neregulamentar. Decizia se aplică doar pentru viitor. Cu alte cuvinte, nu este valabilă retroactiv, deci nu i-ar putea ajuta pe cei ale căror maşini au fost deja ridicate.

Curtea Supremă a fost sesizată de Avocatul Poporului, Victor Ciorbea.  El a reclamat inter­pretarea dispoziţiilor unor OUG privind circulaţia pe drumurile publice, coroborate cu Legea Administraţiei Locale. Completul care a  judecat recursul  în interesul legii  a decis: „Admite recursul în interesul legii formulat de Avocatul Poporului şi, în consecinţă, stabileşte că: În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) şi art.135 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la dispoziţiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) şi alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administraţiei publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art.21 lit.b) şi art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art.64 şi art.97 alin.(1) lit.d) şi alin.(6) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Obligatorie, potrivit art.517 alin.(4) din Codul de Procedură Civilă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 25 mai 2015“. În limbaj comun, decizia instanței supreme stabilește că administrațiile locale, respectiv consiliile locale, NU mai pot hotărî ridicarea mașinilor  pentru staționări sau parcări ilegale și nici încasarea unor sume de bani (consistente) pentru recuperarea autovehiculelor.

De unde a plecat problema

O ordonanță de urgență a Guvernului Năstase, dată în 2002, coroborată cu prevederi din Legea Administrației Locale ofereau posibilitatea consiliilor locale de a desemna firme pentru ridicarea mașinilor staționate sau parcate nelegal. Desemnarea se făcea prin licitație sau încredințare directă, iar cea mai mare parte a sumelor încasate de la proprietarii mașinilor  rămânea ca profit la firma prestatoare a serviciilor de ridicare a mașinilor.

Instanța supremă a decis că reglementarea parcărilor ilegale trebuie făcută prin lege organică (Codul Rutier), de către Parlament, NU de consiliile locale, așa cum a stabilit Guvernul Năstase prin ordonanță de urgență.De asemenea, legea orga­nică va stabili modul în care vor fi ridicate de pe străzi mașinile parcate ilegal. În aceste condiţii, este de aşteptat ca, în perioada imediat următoare, Parlamentul să reglementeze acest domeniu, în concordanţă cu decizia Înaltei Curţi. Să sperăm totuşi că nu vom asista doar la un transfer al banilor din buzunarele unor pontanţi locali în cele ale unor oameni de afaceri cu conexiuni la nivel central. 

Parcare neregulamentară. Cât te costă ridicarea maşinii

Tarifele variază în Bucureşti în funcţie de sector şi firma cu care colaborează acesta. În sectorul 1, de pildă, acestea sunt 250 lei pentru ridicare; 186 lei pentru transport; 65 lei pentru fiecare zi ce depăşeşte primele 24 de ore de la ridicare; în sectorul 4 costul recuperării autoturismului este de 496 de lei, iar în sectorul 6 tarifele sunt pe… tonă: pentru maşinile sub 2,5 tone costă 677 lei, 990 lei între 2,5-3,5 tone şi 1.560 lei pentru autovehiculele peste 3,5 tone. Grosul banilor rămân la firmele de ridicare. În Sibiu, taxa este de 500 lei. În primele 8 luni ale anului se ridicaseră în Sibiu 2.700 de maşini.

Instanța supremă a decis că reglementarea parcărilor ilegale trebuie făcută prin lege organică de către Parlament, NU de consiliile locale, așa cum a stabilit Guvernul Năstase prin ordonanță de urgență.

Drumul a fost deschis de procesele în justiţie intentate de şoferii nemulţumiţi

Ridicarea maşinilor a fost declarată  ilegală în mai multe rânduri  întrucât nu sunt îndeplinite simultan cele două condiţii impuse prin lege – autoturismul este parcat neregulamentar şi reprezintă un obstacol pentru circulaţie şi poate fi contestată prin mai multe metode, afirma  avocatul Gheorghe Piperea.

Codul Rutier prevede că „Poliţia Rutieră poate dispune ridicarea şi depozitarea în locuri special amenajate a vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă şi care constituie un obstacol pentru circulaţia publică. Ridicarea şi depozitarea vehiculelor se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz. Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculului staţionat neregulamentar se suportă de către deţinătorul acestuia. Ridicarea vehiculelor dispusă de Poliţia Rutieră se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament.

O hotărâre  emisă de Curtea de Apel dă câştig de cauză reclamanţilor ce contestau legalitatea ridicării autoturimelor şi anulează hotărârile consiliilor locale ce completau Codul Rutier în sensul înlocuirii agentului constatator, Poliţia Locală substituind Poliţia Rutieră. Cum multe amenzi se anulau în instanţă fiind contestate procesele-verbale emise de Poliţia Locală, găselniţa unor autorităţi locale a fost să completeze Codul Rutier permiţând poliţistului local să emită dispoziţia de ridicare, act ce nu mai putea fi atacat la tribunal (amenda contravenţională era înlocuită cu o taxă de ridicare a maşinii).

Pe internet au apărut mai multe site-uri şi forumuri unde mii de oameni se  plâng de abuzurile celor care ridică maşinile, legal sau nu. Forumul ridicarimasini.wordpress.com arată numere de telefon ale unor asociaţii care te ajută să reclami abuzurile şi să recuperezi taxele plătite ilegal către firme private. Două dintre motivele pentru care şoferii pot cere în instanţă restituirea taxelor plătite firmei de ridicări auto sunt completarea incorectă a procesului-verbal şi avarierea autoturismului în procesul de ridicare. Şoferii îşi mai pot recupera banii dacă reuşesc să dovedească faptul că maşina staţiona regulamentar în momentul când a fost ridicată, potrivit ridicariauto.ro.

În urmă cu patru ani, „România liberă“ publica o anchetă în care arăta cum firmele care ridică maşini din Bucureşti au un profit de cel puţin zece milioane de euro.  Din acestea, nici un ban nu intră la bugetele locale, cu excepţia sectorului 1, unde so­cietatea cedează 20% din încasări primăriei. Calculele realizate de „România liberă“ s-au bazat pe taxele minime de ridicare şi transport. Nu a fost pusă la socoteală şi taxa zilnică de depozitare a maşinii, plecând de la premisa că majoritatea şoferilor şi-au recuperat maşina cât mai rapid cu putinţă. Ridicatul de maşini este cel mai profitabil în sectorul 6, unde firma Ilcor Auto a încasat aproape 3 milioane de euro: 1,82 milioane de euro în 2009, pe 14.573 de maşini ridicate; 1,1 milioane de euro în 2010 pe 8.734 de maşini ridicate. Cu toate acestea, primăria condusă de Cristian Poteraş  pe atunci oferea  doar 40.000 de locuri de parcare cetăţenilor, situându-se abia pe locul 4 din acest punct de vedere între sectoarele Capitalei. Pe locul doi ca profitabilitate se situează sectorul 1. Aici, firma CFR Transauto a încasat 2,85 milioane de euro: 1,4 milioane euro în 2009, pe 6.411 maşini ridicate; 1,45 milioane euro în 2010 pe 6.720 maşini ridicate. Primăria lui Andrei Chiliman (PNL) oferă aproximativ 70.000 de locuri de parcare, situându-se pe locul 3 în Capitală din acest punct de vedere.

Sectorul 2 era situat pe locul trei al profitabilităţii. Firma Supercom, patronată de familia lui Ionel Ilie Ciuclea, fost senator PSD, a încasat aproape 2,5 milioane euro: 1,7 milioane euro în 2009, pe 13.156 de maşini ridicate; 725.000 euro în 2010, pe 5.516 maşini ridicate. Primăria condusă de Neculai Onţanu ocupă locul întâi din punct de vedere al locurilor de parcare oferite cetăţenilor: 113.000, la care se mai adaugă aproximativ 40.000 pe marile artere unde parcarea nu este interzisă.

Topul este completat, pe locul patru, de sectorul 3, unde firma Rosal Ecologic&Recycling System a încasat din ridicări aproximativ 1,4 milioane euro: 935.000 euro în 2009, pe 6.806 maşini ridicate; 410.000 euro în 2010, pe 2.984 maşini ridicate. Sectorul 4 era  cel din urmă în topul profitabilităţii de pe urma ridicării maşinilor, având în vedere că acest „serviciu“ a fost demarat abia în aprilie 2010.

Asocierea dintre Autosal Expert şi Euronautica Motors a încasat totuşi, în doar cinci luni, 315.000 euro, din ridicarea a 2.637 de maşini. Primăria lui Cristian Popescu „Piedone“ oferă 35.000 de locuri de parcare, fiind pe locul 5 din acest punct de vedere.  

Cele mai citite

Căpitanul din filmul Titanic, Bernard Hill, s-a stins din viață la vârsta de 79 de ani

Vestea tristă a trecerii în neființă a actorului britanic Bernard Hill a îndoliat comunitatea artistică și fanii din întreaga lume. Bernard Hill, cunoscut pentru...

Un grup de filipinezi a sărbătorit paștele ortodox cu drob și cu pachețele de primăvară

România devine o a doua casă pentru mulți imigranți, iar aceștia își împletesc tradițiile din țările lor de origine cu cele românești. Spre exemplu,...

VIDEO. Vladimir Putin, prezent la slujba de Înviere, oficiată de Patriarhul Kirill

Credincioșii, inclusiv președintele Vladimir Putin, au umplut Catedrala Hristos Mântuitorul din Moscova pentru slujba de Paște în timpul nopții, condusă de Patriarhul Kirill, șeful...
Ultima oră
Pe aceeași temă