Comuniลtii l-au considerat pe Makarenko cel mai mare pedagog, iar torลฃionarii i-au aplicat ideile în închisori ลi lagฤre.
Cu ani în urmฤ, am însoลฃit o delegaลฃie guvernamentalฤ românฤ în Maramureลul de peste Tisa. Cu acel prilej, am vizitat ลi câteva ลcoli ale românilor de acolo, printre care una din oraลul Slatina, în ucraineanฤ Solotvino. M-am mirat cฤ în clasele ลi pe culoarele ลcolilor se mai aflau portretele unor „personalitฤลฃi” sinistre din perioada sovieticฤ, printre care ลi Makarenko. Lucrฤrile acestui aลa-zis „pedagog de geniu” au pฤtruns ลi la noi, imediat dupฤ ocuparea ลฃฤrii de cฤtre sovietici. Mulลฃi ani, aceste lucrฤri au fost lecturi obligatorii pentru activiลtii de partid, pentru elevi ลi studenลฃi, ลi chiar pentru unii… deลฃinuลฃi. Anton Semionovici Makarenko s-a nฤscut la 13 martie 1888, în localitatea ucrai¬neanฤ Bilopillia, într-o familie de muncitori, ลi a murit la Moscova, la 1 aprilie 1939. Încฤ din timpul rฤzboiului civil s-a dedicat recuperฤrii copiilor abandonaลฃi ลi delincvenลฃilor minori. A fondat prima colonie de muncฤ, sub denumirea de „Colonia Gorki”, unde a instaurat o disciplinฤ militฤreascฤ, punând un accent deosebit pe opinia colectivului, strivind astfel personalitatea celor „educaลฃi”. Scopul lui era crearea „omului nou”, a unui „bun cetฤลฃean sovietic”, gândirea sa bazându-se pe ideologia marxist-leninistฤ. Cele mai cunoscute ลi mai des publicate lucrฤri ale sale au fost „Poemul pedagogic” ลi „Steaguri pe turnuri”, dupฤ care s-au fฤcut ลi filme. El a stabilit ลi durata procesului de transformare a „omului vechi”, un text al sฤu intitulându-se „Cincisprezece ani pentru a forma omul nou”. Pentru a atinge acest ลฃel, în „Colonia Gorki” copiii ลi tinerii erau formaลฃi prin exerciลฃii fizice, printr-o pregฤtire paramilitarฤ, jocuri militare, defilฤri sub drapel ล.a.m.d. În opinia lui Makarenko, numai „colectivul” e soluลฃia pedagogicฤ perfectฤ pentru transformarea individului. Desigur, de la astfel de idei provenea ลi sinistrul „Ceome” (Comitetul Oamenilor Muncii), de pe vremea lui Ceau¬ลescu, ce putea sฤ împiedice plecarea unora în strฤinฤtate, sฤ se amestece în problemele de familie ale altora, sฤ atribuie calificative pentru comportare în societate ลi la locul de muncฤ etc. Cu mult mai grav e faptul cฤ tot de la acest „genial pedagog sovietic” s-au inspirat torลฃionarii în închisorile româneลti, ajungându-se la cel mai cumplit experiment al vremii, acela de la Piteลti. Din memoriile publicate de cei care au reuลit sฤ scape de acolo, am aflat cฤ torลฃionarul-ลef Eugen ลขurcanu ลi membrii „comitetului de reeducare” citeau în comun lucrฤrile lui Makarenko, pentru a extrage din ele „metoda” ลi „orientarea generalฤ”.