Majorările de salarii din administrația locală dau peste cap bugetele localităților, în special în zona rurală. Unele comune au rămas fără bani pentru lemnele de foc, iluminatul public sau strângerea gunoiului.
Efectele majorările de salarii din administrația locală, operate de la 1 iulie, încep să se resimtă. În zona urbană, primarii și președinții de CJ mută banii de la investiții cheltuindu-i pe salarii, însă, mai multe localități din zona rurală au intrat în criză și apelează la Guvern.
Salariul președintelui Consiliului Județean Bihor, Pásztor Sándor (UDMR), a ajuns la 13.050 de lei brut. Pásztor Sándor a anunțat că instituția pe care o conduce îşi va cheltui toate veniturile suplimentare pe care le va realiza în acest an pentru acoperirea unei „găuri“ estimată la 12-13 milioane lei din bugetul de salarizare. Preşedintele CJ Bihor a afirmat că banii vor fi luaţi de la investiţii şi cota ce revine instituției în unele proiecte europene.
La Bistrița, banii pentru susţinerea creşterilor salariale, respectiv o sumă de 4,2 milioane de lei, au fost luaţi de la secţiunea de dezvoltare. Fondul de salarii din Primăria Galați va fi în 2017 cu 206% mai mult decât anul trecut, adică 42 de milioane de lei, față de 20,4 milioane de lei. În paralel, în ultimii ani, banii pentru investiții au scăzut constant. Din bugetul pe 2017, de 746,5 milioane lei, 595,9 milioane lei (79,8%) sunt cheltuieli de funcționare, iar 150,5 milioane, adică 20,16%, sunt fonduri pentru investiții. Între timp, Primăria Galați a împrumutat peste 300 de milioane de lei de la CEC sau diferite bănci. Primarul din Reșița, Ioan Popa (PNL), a fost mandatat de consilierii locali să concedieze 40% din personalul primăriei, pentru a economis banii pentru majorările salariale.
Fără bani pentru lemne
Efectele cele mai dure ale acestei decizii se resimt, însă, în zona rurală. Astfel, în comuna Dimăcheni (Botoșani) nu mai sunt bani pentru salarii pentru luna în curs, dar nici pentru lemnele de foc necesare încălzirii birourilor. Primăria are 15 angajați care riscă să nu își mai primească lefurile după ce salariile au fost majorate de la 1 iulie. Conform conducerii Primăriei comunei Dimăcheni, instituţia nu mai are bani de funcţionare, având deja datorii la iluminatul public, la compania care adună gunoiul din localitate şi restanţe la plata navetei profesorilor. ”După creşterile salariale care a avut loc de la 1 iulie, efortul bugetar pentru plata salariilor este de 90.000 de lei pe lună, ceea ce include salariile şi plata contribuţiilor către stat, dar noi nu mai avem bani. Am rămas fără bani după ce am crescut salariile personalului şi tot aşteptăm rectificarea bugetară. Nu ştiu cum vom plăti lunea viitoare salariile. Bugetul este gol”, a explicat viceprimarul comunei Dimăcheni, Valentin Albu. Până la sfârșitul anului, primăria ar avea nevoie de 500.000 de lei, de la bugetul de stat.
Casierul, trimis la colectare
Mărirea salariilor angajaţilor din administraţie a creat probleme şi în comuna Lapoş, judeţul Prahova, aflată la 55 de kilometri de Ploiești, având 1300 de locuitori. Deși comuna este una săracă, lefurile funcționarilor din primărie au fost dublate, variind între 2.000 și 2.500 de lei. Operațiunea a afectat bugetul comunei. ” Luna viitoare nu avem bani să plătim salariile celor din Primărie sau indemnizaţiile consilierilor locali. Am şi făcut angajări, eram puţini, am angajat la Registrul Agricol şi la Asistenţă Socială. Nu avem bani de salarii, de funcţionare nici nu mai vorbim. Avem cheltuieli mari”, se plânge primarul Constantin Țîrlea. ”Bugetul e mic, încasările!? Tragem de ele. I-am zis casierului: <Du-te şi colectează bani din sat>. Noi încercăm să funcţionăm. Suntem o localitate mică. Dacă mergem în ritmul ăsta, ne autoînchidem”, a mai spus primarul din Lapoş.
Primăria din Lapoş are zece angajaţi, deşi în organigramă sunt 19. Tocmai din acest motiv, primarul a declarat că fiecare angajat are mai multe sarcini. De exemplu, contabila Primăriei se ocupă şi de urbanism, iar secretarul este şi ofiţer de stare civilă.
Cinci angajați cu salariile în aer
În judeţul Alba, probleme sunt la Primăria comunei Ceru Băcăinţi, care are cinci angajaţi şi nu mai poate plăti salariile, după ce a aplicat Legea salarizării. Comuna este una din cele mai sărace din Alba, având 270 de persoane, majoritatea pensionari. Primarul Ioan Trif câştigă 4.000 de lei net, dar comuna nu mai are viceprimar, pentru că nu îi poate plăti salariul. Primăria Ceru Băcăinţi are patru referenţi şi un consilier superior, care se ocupă de registrul agricol, casierie, asistenţa socială, starea civilă şi arhivă, a explicat primarul. Trei dintre ei au avut salariul 1.250 de lei, iar la doi a crescut la 1.700 de lei, respectiv 2.000 de lei. De asemenea, la ceilalţi doi angajaţi, salariile au crescut de la 1.750 de lei, la 2.000 de lei.
Acum, a venit dezastrul. ”Nu avem bani de salarii de aici încolo. Dacă nu primim nimic la rectificare până la sfârşitul anului, ne-am dus cu pluta. Nu avem niciun leu pentru salarii nici pentru facturi, nici pentru nimic. Mi se rupe sufletul. Nu ştiu dacă luăm salariul şi nu ştiu dacă aş vrea să încercaţi să trăiţi sentimentul acesta să nu vină banii”, a explicat primarul din localitate.
Portițele din Legea salarizării
Legea salarizării, votată de Parlament în lunea iunie, stabilește doar salariile aleșilor de bază ale aleșilor locali, lăsând la mâna acestora posibilitatea de a-și acorda sporuri și de a decide salariile subordonaților. Singura condiție este ca angajații să nu câștige mai mult ca viceprimarii.