Doua firme clujene se judeca pentru dreptul de a produce si a distribui suveniruri turistice „made in Transilvania”, care folosesc imaginea contelui Dracula. Este vorba de societatea care administreaza magazinul „Divertis” din Cluj-Napoca si firma „Knox”, unul dintre cei mai importanti producatori de tricouri. Patronii celor doua companii au fost parteneri de afaceri, insa relatiile dintre ei s-au degradat din cauza banilor frumosi pe care ii castiga din vanzarea tricourilor imprimate cu chipuri de vampiri.
Patronul magazinului „Divertis”, Dorin Groza, sustine ca intreaga afacere a inceput acum patru ani. Societatea sa a cumparat niste modele de tricouri de la un artist plastic, Elemer Konczei, si apoi a inceput sa le fabrice in serie. „Divertis” achizitiona tricourile de la „Knox”, le imprima, iar apoi le vindea in Cluj, Sighisoara, Bran ori in zona Pasului Tihuta.
Anul trecut, insa, „Knox” a inceput sa produca, la randul sau, tricouri imprimate cu modelele cumparate de „Divertis”. Intrucat „Knox” este si producatorul tricourilor, compania si-a permis sa le vanda mai ieftin decat „Divertis”, iar astfel a preluat o buna parte din reteaua de distribuitori locali ai acestei societati.
Dorin Groza a afirmat ca de la bun inceput „Konx” a folosit si modele proprii, dar ca a copiat si tricourile produse de societatea sa pentru ca acestea erau deja impuse pe piata. In aceste conditii, „Divertis” a facut demersurile necesare pentru inregistrarea modelelor proprii de tricouri la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM).
In luna iunie, conducerea companiei „Divertis” a angajat un avocat care a trimis o notificare firmei „Knox” prin care o instiinteaza ca trebuie sa inceteze fabricarea modelelor de tricouri ale „Divertis”, pentru ca acestea au fost inregistrate drept marci comerciale si sunt protejate de legea privind drepturile de autor.
In paralel, Dorin Groza a depus o plangere penala la Politie, in care il acuza pe fostul sau partener de afaceri, Daniel Salajean, de frauda. Patronul magazinului „Divertis” a facut, de asemenea, plangeri la Politia Brasov impotriva distribuitorilor care vindeau tricourile oferite de „Knox”, dar care foloseau modelele inregistrate de firma sa.
La randul sau, patronul societatii „Knox”, Daniel Salajean, a angajat un avocat care a trimis o notificare patronului magazinului „Divertis”. In document, reprezentantii firmai arata ca „Divertis” nu a facut in nici un fel dovada faptului ca detine dreptul de proprietate intelectuala asupra modelelor de tricouri in litigiu.
In acelasi act, Daniel Salajean a mentionat ca, de fapt, „Knox” este proprietara a doua dintre modele. Ulterior, insa, patronul firmei a mai trimis o adresa administratorului de la „Divertis”, in care recunoaste ca, de fapt, „Knox” nu detine nici un fel de drept asupra a doua modele de tricou, pe care le vinde de doi ani. In aceeasi adresa, „Knox” revendica dreptul de proprietate asupra altor doua modele si comunica societatii „Divertis” ca nu va mai produce tricourile asupra carora nu are drepturi.
In aceste conditii, Dorin Groza a spus ca este decis sa il dea in judecata pe Daniel Salajean. Afacerea ar reprezenta unul dintre primele procese de acest fel de pe rolul instantelor clujene, in conditiile in care ambele societati sustin ca sunt proprietarele acelorasi marci.
Afacerea cu tricouri este deosebit de profitabila. Si asta, pentru ca legendarul conte vampir Dracula este cel mai cunoscut simbol al Transilvaniei, iar turistii sunt tentati sa cumpere in primul rand suveniruri cu imaginea acestuia.