Timișoara se pregătește să redevină port. După decolmatarea Canalului Bega pe tronsonul aflat pe teritoriul administrativ al Capitalei Banatului, municipalitatea a cumpărat șapte vaporașe destinate transportului în comun.
Acestea au fost date în folosința Regiei Autonome de Transport Timișoara, pe un termen de cinci ani. Indiferent de distanța parcursă, pasagerii vor plăti un leu. Reluarea navigației pe Canalul Bega depinde de viteza cu care sunt îndeplinite formalitățile birocratice la Autoritatea Navală Română.
După reluarea transportului public în Timișoara cu ajutorul acestor vaporașe, autoritățile din Banatul românesc și din cel sârbesc doresc să scrie un proiect care ar putea atrage finanțare europeană și al cărui scop ar fi reluarea navigației pe întreaga lungime a Canalului Bega. Este vorba de 114 kilometri, dintre care 44 de kilometri se află pe teritoriul României și 70 de kilometri pe teritoriul Serbiei.
Reluarea navigației este văzută de aceste autorități drept o alternativă ecologică și ieftină la transportul rutier. În plus, transportul mărfurilor pe acest canal ar impulsiona economia regională.
Până atunci, însă, canalul trebuie decolmatat, ecluzele reparate, iar lucrările hidrotehnice trebuie refăcute acolo unde este cazul.
Istoria canalului navigabil din Banat a început în anul 1728, la 10 ani după ce armatele austriece au eliberat teritoriul Pașalâcului de Timișoara. Ideea i-a venit guvernatorului regiunii, contele Claudius Mercy, care a dorit să amenajeze acest canal atât pentru a avea o cale de comunicație, cât și pentru a asana mlaștinile din jurul Timișoarei.