Presedintele Traian Basescu a efectuat, ieri, prima vizita la Administratia Porturilor Maritime Constanta in calitate de sef de stat. Timp de peste doua ore, presedintele a discutat cu cei mai importanti operatori portuari, cu conducerea APC, precum si cu autoritatile portuare: Vama, Politie, Capitanie.
Basescu a declarat ca singura problema dezbatuta a fost legata de crearea conditiilor ca Portul Constanta sa devina port de tranzit, apreciind ca, in momentul de fata, activitatea portuara functioneaza „pe nise”. In afara cresterilor raportate la terminalul de containere – care sunt, spun unii experti, de natura conjucturala -, mai exista mici cantitati de tranzit in danele de minereu si in cele de produse petroliere. In rest, presedintele a lasat sa se inteleaga ca in port se someaza! Nici vorba despre trafic-record de cereale, care ar necesita construirea unui nou mol, dupa cum afirma directorul general al APC, Mircea Banias, acum cateva luni. Bun cunoscator al portului, presedintele tarii a declarat dur, cu intreaga conducere a APC in spatele sau: „Portul Constanta este departe de a fi acreditat ca port de tranzit pentru industria transportului maritim”.
Filosofii, cu ochii-n soare
Toate discutiile fade si fara subiect despre viitorul Portului Constanta, care au umplut pagini intregi de ziare locale, au fost spulberate de fostul „comandant” al Partidului Democrat, care i-a pus astfel intr-o situatie jenanta pe discipolii sai pedisti, Banias si Mironescu.
In ciuda afirmatiilor celor doi, Basescu spune clar: „Ideea ca Portul Constanta ar fi in competitie cu porturile de la Marea Neagra nu este reala. Pentru a fi port de tranzit, Portul Constanta este in competitie cu porturile grecesti, cu cele italiene si cu cele de la Adriatica, de pe coasta croata”. Dintr-o data, o alta perspectiva! Presedintele vine si cu solutii: modificarea politicii de costuri de operare, adica a taxelor, si introducerea unei politici eficiente de operare.
Puncte nevralgice
Prin aceste afirmatii, fostul comandant de cursa lunga atinge doar doua din punctele nevralgice ale portului. Taxele sunt prea mari, iar operatorii incearca sa se faca auziti in aceasta privinta de ani de zile. Poate si mai grava este lipsa sigurantei in exploatare. Ultimul accident care se putea solda cu o tragedie a avut loc saptamana trecuta, cand peste un lucrator portuar a cazut un balot de aproximativ 3 tone de cherestea. Numai o minune a facut ca acesta sa scape teafar, dar, din pacate, incidentele de munca in port se tin lant. Iar in momentul cand un container este scapat de macara in timpul operatiunilor de incarcare-descarcare, fapt la care se adauga taxele foarte mari, intelegem de ce Basescu a luat atitudine. Portul Constanta, recunoaste presedintele, nu este atractiv ca port de tranzit calificat. Din pacate, „discipolii” sai pedisti nu iau in considerare diferentele de costuri de operare din Constanta si din alte orase europene.
Trafic ilegal
„Romania a primit reprosuri si observatii consistente de la Comisia Europeana din cauza marfurilor contrafacute, iar Portul Constanta este o poarta de intrare a acestor marfuri”, a afirmat Traian Basescu. Intr-adevar, acest trafic a capatat aspecte ingrijoratoare in ultimul timp. Fara taxe, preturile ajung pe piata la preturi de dumping, lucru care ingrijoreaza si tarile europene, confruntate cu o adevarata invazie a textilelor chinezesti ieftine, parte din ele sosind via Constanta. Statisticile arata ca, in punctul vamal Constanta-Sud, confiscarile de marfuri au crescut de patru ori, dar, dupa cum spune seful statului, aflat in razboi deschis cu coruptia din vami, este loc de mai bine. Din pacate, Portul Constanta nu este numai poarta de intrate pentru textilele chinezesti contrafacute. Pe aici se introduc in tara sute de kilograme de droguri.
Operatorii, la sapa de lemn
Operatorii portuari au mari nemultumiri, pe care i le-au prezentat, ieri, presedintelui Basescu. „Una este legata de compania Iridex, cu care au incheiat un contract de salubrizare care ii scarmana bine de resurse financiare, in conditiile unei prestatii care anterior era mai ieftina”, spune presedintele. Acestuia i-a fost adus la cunostinta si faptul ca, practic, trebuie sa plateasca de doua ori pentru securizarea incintelor in care opereaza, pentru ca la sfarsitul anului trecut s-au trezit cu un alt contract de securizare a intregului Port Constanta, care le aduce alte costuri. „Acest lucru este practic un abuz in raport cu cerintele de securitate ale fiecarui operator. Nu va ascund: eu chiar intrebam de ce mai mentinem modelul sovietic cu garduri inalte in jurul Portului Constanta, daca s-a realizat cerinta standard de securizare a terminalului fiecarui operator in parte”. Intrebarea presedintelui este, practic, intrebarea tuturor operatorilor. Implementarea noilor coduri de securitate a facut din Portul Constanta o fortareata sovietica. Mai grav este ca, in ciuda declaratiilor belicoase ale actualei conduceri impotriva contractelor paguboase pentru operatori, din punct de vedere economic nu s-a intamplat nimic. Unde sunt renegocierile promise? Conducerea APC nu a mentionat public niciodata ce s-a intamplat in urma verificarilor contractelor de externalizare a serviciilor. Iata ca acum intreaba chiar presedintele tarii. „E clar ca operatorii portuari au fost pusi la doua cheltuieli cand e vorba de securizare. Unu: au fost obligati sa-si securizeze propriile incinte. Doi: acum se vine cu un contract sa securizeze tot portul, un contract care nici nu-i cerut si, cred eu, nici nu este necesar”, conchide Basescu.
Numaratoarea inversa
„Am dat un termen concret, de 30 de zile, pentru analiza comparativa a porturilor din Mediterana de est. Sa vedem difrentele de costuri dintre Constanta si Pireu, Salonic, porturile italiene si croate, pentru ca numai asa se pot lua deciziile corecte”, spune Taian Basescu. In aceasta lupta concurentiala, Portul Constanta, recunoaste presedintele, are un mare dezavantaj: la costurile de operare se adauga costurile de tranzit prin stramtorile turcesti. Avantajul este dat de faptul ca, spre deosebire de porturile din Mediterana de est, Portul Constanta are legatura pe apa, feroviara si rutiera cu Europa Centrala.
Nimic despre APC
Chiar si dupa mai mult de jumatate de an de la instaurarea in functie a lui Mircea Banias, presedintele statului – care, sa nu uitam, provine din acelasi partid – spune: „Este greu sa fac aprecieri despre activitatea APC, pe care nu am urmarit-o in mod special”. Fara comentarii.