32 C
București
marți, 2 iulie 2024
AcasăSpecialTeatrul in fata lumii de azi, cartea si filmul in fata teatrului...

Teatrul in fata lumii de azi, cartea si filmul in fata teatrului de azi

Primele zile ale Festivalului de Dramaturgie Contemporana de la Brasov au adus in fata unui public interesat de teatru cateva spectacole remarcabile, cum ar fi “Vizitatorul” de la Nottara, o piesa de Eric-Emmanuel Schmitt, in regia lui Claudiu Goga, si “Fernando Krapp mi-a scris aceasta scrisoare”, un alt spectacol al lui Claudiu Goga, dar cu trupa de la Arad, pe o piesa de Tancred Dorst, precum si un foarte modern-postmodern spectacol al lui Alexandru Dabija, cu “Va pupa Piticu' din Franta” de Antoaneta Zaharia, cu trupa de la teatrul de resedinta, “Sica Alexandrescu” din Brasov.

Cu o seara inaintea deschiderii, Teatrul Cehov de la Chisinau a prezentat in limba rusa un spectacol cam prafuit cu “Steaua fara nume”, in regia lui Petru Vutcarau. Sambata, in sala Studio, a avut loc spectacolul cu “Dupa ploaie” de Sergi Belbel, in regia lui Dan Vasile, o poveste ca din “Fahrenheit”-ul lui Ray Bradbury, ori din “Noi”-ul lui Zamiatin, fiind, de fapt, despre vremurile noastre, dominate de manageri si publicitate, precum si de noua ipocrizie si noua limba de lemn, specifice. Festivalul s-a deschis cu spectacolul “Marchizul de Sade” de Doug Wright, pus la Odeon de Beatrice Rancea. Seara deschiderii a adus o promisiune a primarului Petre Strachinaru ca anul viitor va acorda fonduri mai consistente acestei manifestari. Asta in acelasi timp cu ideea intrarii in renovare generala a teatrului. Intrebare: unde se va mai desfasura festivalul caruia i se vor acorda mai multi bani, daca Teatrul “Sica Alexandrescu” va fi scos temporar din sediul sau? La finele “Vizitatorului”, excelent interpretat de Mircea Andreescu si Alexandru Repan, Fundatia “Camil Petrescu” si revista “Teatrul Azi” au mai lansat un volum din seria Galeria Teatrului Romanesc, chiar pe scena unde subiectul cartii mai era inca in camasa de forta (la propriu) a rolului. Volumul se intituleaza “La portile fictiunii cu Mircea Andreescu” si este semnat de Constantin Paraschivescu. Un gest remarcabil, omagiu fata de un mare actor discret si dedicat numai artei sale, subliniat de Florica Ichim, prin eforturile careia, dar si prin cele ale colaboratorilor sai, apare aceasta colectie ce va pastra memoria unei arte altfel pandita de efemer. O surpriza a fost, in noaptea de duminica, la Irish Pub-ul de pe str. Republicii, proiectia cu filmul de televiziune dupa piesa lui Dumitru Crudu, “Realegerea lui Alexandru Sutu”, in regia lui Dominic Dembinski. Un film modern-postmodern, cu aluzii politice imediate, dar si cu bataie mai lunga, o parabola politica, sugerata poate de filmul lui Abuladze, “Cainta”, dar care bate in cu totul alta directie. Filmul acesta inlocuieste vechile spectacole de teatru de televiziune, aducand o viziune noua asupra acestei zone a teatru-filmului. Dominic Dembinski isi leaga astfel numele de un moment care poate fi de rascruce in prezentarea teatrului la TVR. Festivalul continua.

Cele mai citite

Raport Anual Revolut, 2023: Venituri de peste 2,2 miliarde USD și un profit record de 545 milioane USD

În 2023, Revolut a realizat venituri de peste 2,2 miliarde dolari și un profit record de 545 milioane dolari. Veniturile grupului au crescut cu 95%...

Relief pentru producătorii agricoli și industria alimentară: Guvernul suspendă ratele la credite în urma secetei și agresiunii Rusiei asupra Ucrainei

Cotația euro este de 4.9751, dolarul american este de 4.5879. Indicele FTSE 100 este 8420.26, iar DAXCei care lucrează în agricultură sau industria alimentară...

EURO 2024: Portugalia-Slovenia(0-0) s-a decis la penalty-uri 3-0

Portugalia s-a calificat dramatic în sferturile de finală de la Euro 2024. A fost 0-0 cu Slovenia la finalul reprizelor de prelungire, 3-0 la...
Ultima oră
Pe aceeași temă